Facebook lansează, de la 1 ianuarie 2015, termeni noi de utilizare îndreptați mai mult către protejarea confidențialității, alături de o pagină nouă cu scop informativ și cu mai multe opțiuni prin care utilizatorul poate alege mai puțină publicitate. Noua pagină numită „Privacy Basics” / „Informații elementare despre confidențialitate” informează, practic, utilizatorul rețelei Facebook despre cum își poate controla informațiile expuse. Schimbările le vor permite utilizatorilor să evite anumite tipuri de publicitate, de pe orice dispozitiv folosit. Deși Facebook a pus mai demult la dispoziție posibilitatea de a controla reclamele pe care le văd pe un dispozitiv anume, această modificare nu se putea reflecta în setările contului, indiferent de dispozitiv.
Noua sa politică de confidențialitate va oferi, de asemenea, mai multă informație despre modul în care date despre localizare, baterie și puterea semnalului – care sunt preluate de aplicațiile mobile – sunt folosite de Facebook. Compania spune că datele de localizare ajută la livrarea unor reclame relevante către utilizatori, iar prin preluarea informațiilor despre baterie și semnal, aplicația se asigură că procesul funcționează în regulă.
Potrivit Facebook, update-urile nu vor schimba nicio setare, scopul fiind de a pune la dispoziție mai multă informație pentru ca utilizatorii să poată face singuri schimbările pe care le doresc pentru propria confidențialitate. „Protejarea informațiilor personale și furnizarea unui control eficient al confidențialității se află la baza a tot ceea ce facem și credem că aceste anunțuri sunt un pas important”, a spus compania.
Facebook, care a spus că feedback-ul privind noile reglementări este binevenit, a anunțat că testează și un buton „Cumpără” care permite achiziționarea de obiecte fără să schimbi site-ul. „Termenii noștri de utilizare acordă Facebook permisiunea să folosească și să distribuie conținutul pe care îl publici”, a spus un purtător de cuvânt al Facebook citat de Snopes. Conținutul face Facebook să meargă, iar toți utilizatorii trebuie să știe că după ce i-ai acceptat termenii nu mai poți da înapoi. Realitatea e că nu se poate nega retroactiv dreptul rețelei de a le folosi conținutul după ce ai fost de acord inițial cu acest lucru în primă fază. De asemenea, nici nu poți să modifici sau să te împotrivești termenilor rețelei sociale.
Cum îți poți face contul de Facebook mai sigur
Pentru a-ți ridica nivelul de confidențialitate, trebuie să accesezi meniul care se deschide din simbolul în formă de lacăt aflat în partea dreaptă a barei albastre de sus. Dacă apeși „See more settings”, după care „Timeline and Tagging”, ajungi în cea mai importantă secțiune legată de confidențialitate, pentru că se ocupă de postările și fotografiile în care te etichetează alți oameni. Aici poți alege ce postări pot apărea pe cronologia ta – doar cele postate de tine, cele postate pe cronologia ta de prietenii tăi (inclusiv cele în care ești etichetat) sau poți stabili ca orice etichetare pe care o primești să fie mai întâi revizuită de tine, consultând de fiecare dată „View Activity Log”.
Chiar sub „Timeline and Tagging” se află secțiunea „Privacy”. Aici poți alege cine are dreptul să vadă postările tale viitoare și poți, la fel, să bifezi opțiunea de a accepta postările altora înainte să apară pe cronologia ta. Următoarea întrebare este dacă vrei sau nu să „limitezi audiența postărilor pe care le-ai partajat cu prieteni ai prietenilor sau publice”. Dacă ai contul de Facebook de foarte mult timp, este foarte posibil ca timelin-ul tău să conțină niște lucruri vechi pe care setările tale anterioare le-au lăsat la vederea mai multor oameni decât ți-ai dori. Alege „Limit Past Posts”, pentru ca numai prietenii tăi să poată vedea fotografiile sau postările respective.
Cine te poate căuta după adresa de mail și numărul de telefon pe care le-ai folosit la înscrierea pe Facebook? – Pe de o parte, dacă o persoană are mailul sau numărul tău de telefon, atunci probabil că e cineva pe care îl cunoști destul de bine ca să deveniți prieteni și pe Facebook. „Vrei ca motoarele de căutare să facă trimitere către cronologia ta?” – În alte cuvinte: Crei ca profilul tău de Facebook să apară ca sugestie când cineva îți caută numele pe Google? cel mai probabil, răspunsul este „Nu”, caz în care aceasta ar trebui să fie și opțiunea selectată la setări.
În partea stângă, secțiunea „Blocking” îți permite să nominalizezi aplicațiile, paginile sau utilizatorii Facebook pe care nu vrei să îi vezi sau de care nu vrei să fii contactat. Este bine de știut că Facebook nu le trimite notificări celor cărora le blochezi accesul, dar s-ar putea să își dea seama ce se întâmplă dacă observă că nu mai faci parte din experiența lor pe Facebook – cei blocați nu îi mai pot eticheta pe cei care i-au blocat, printre altele.
Încearcă să împiedici oamenii să îți spargă contul
Sfatul experților în securitatea cibernetică este să folosești autentificarea în doi pași pe orice site în care oferi multe informații de natură personală. Acest tip de autentificare se numește, în cazul Facebook, „Login Approvals” și se găsește tot la „Security Settings”. Dacă alegi „Require a security code to access my account from unknown browsers”/ „Cere un cod de securitate pentru accesarea contului meu din broswere necunoscute”, Facebok îți va trimite un SMS cu un cod de fiecare dată când vei încerca să intri în cont dintr-un dispozitiv necunoscut. Codul îți va asigura accesul și, în plus, dacă primești un astfel de mesaj pe telefon când tu nu încerci să intri pe Facebook, atunci vei ști că altcineva încearcă să îți spargă contul.
Îngreunează procesul prin care Facebook îți poate folosi datele pentru publicitate
Deși nu este posibil să scapi complet de toate reclamele care circulă pe Facebook, există modalități prin care poți împiedica folosirea atât de ușoară a informațiilor personale și a activității tale online în scopuri publicitare.
Secțiunea de publicitate, „Ads”, se află spre sfârșitul unei liste de opțiuni din partea stângă a meniului „Settings”. Apasă butonul „Edit”, din dreapta secțiunii „Ads and Friends”. Aici poți să afli mai multe despre „social ads”, care, potrivit Facebook, le arată prietenilor tăi un mesaj de la cel care plătește reclama, imediat după acțiuni pe care le faci tu. Dacă, de exemplu, tu vei da „Like” la pagina de Facebook a unui restaurant, atunci este posibil ca prietenii tăi să vadă o reclamă la același restaurant, alături de un mesaj care le amintește că tu, prietenul lor, ai apreciat deja pagina. Dacă preferi ca acest lucru să nu se întâmple, caută opțiunea „Pair my social actions with ads for” / „Leagă acțiunile mele sociale de reclame pentru” și alege „No One”/ „Nimeni”. Alternativa și, în același timp, opțiunea aleasă automat de Facebook, este „Only My Friends” / „Doar prietenii mei”.
În continuare, vei vedea opțiunea „Ads Based on Your Use of Websites or Apps Off Facebook” / „Reclame bazate pe folosirea de site-uri sau de aplicații în afara Facebook-ului”. Aceasta explică de ce, de exemplu, vezi reclame Facebook la obiectele pe care le cauți pe Google, la scurt timp după ce le cauți. Dacă preferi să nu se mai întâmple acest lucru, accesează link-ul Facebook către „Digital Advertising Alliance”, unde poți alege să nu mai primești „reclame bazate pe comportamentul online” de la peste o sută de companii și agenții de publicitate care au decis să îți ofere opțiunea de a face acest lucru. Va trebui să repeți acest proces pentru fiecare browser pe care îl folosești ca să îți accesezi contul de Facebook.