Reorganizarea instituțiilor din agricultură se face cu mare greutate chiar dacă actele normative referitoare la noile instituții au fost aprobate în ultima ședință de guvern de anul trecut. Pentru a fi aplicate, hotărârile de guvern respective ar fi trebuit publicate în Monitorul Oficial, ceea ce nu s-a întâmplat până acum.
Abia ieri a fost publicată Hotărârea prin care se aprobă înființarea Agenției Naționale de Zootehnie. Aceasta este „autoritatea națională competentă în domeniul zootehnic privind exploatarea, ameliorarea și reproducția animalelor, inspecția de stat în zootehnie, controlul la producătorii și prim-cumpărătorii de lapte, conservarea și managementul durabil al resurselor genetice la animale”. La nivel teritorial, atribuțiile sunt îndeplinite de oficiile județene de zootehnie, organizate în centre regionale, structuri fără personalitate juridică în cadrul Agenției. Conform actului normativ, la această Agenție pot lucra maxim 356 de persoane, funcționari publici și personal angajat pe bază de contract individual de muncă. Urmează ca, prin ordin al ministrului Agriculturii și dezvoltării rurale, să fie aprobat numărul posturilor cu atribuții de inspecție în domeniul zootehniei și inspecția carcaselor care se preiau din cadrul direcțiilor pentru agricultură. „Structura organizatorică, numărul posturilor, statul de funcții și regulamentul de organizare și funcționare ale Agenției se aprobă prin ordin al ministrului agricultuii și dezvoltării rurale, în termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se arată în actul normativ publicat în Monitorul Oficial.
Pe lista noilor instituții din agricultură se mai află Agenția Zonei Montane, Autoritatea pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor, în subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și Direcția monitorizare inspecții, verificare și control, în cadrul aparatului central al MADR. Aceasta din urmă stârnește și cele mai multe discuții. În prima variantă, aflată în dezbatere publică, de la fiecare direcție pentru agricultură urmau să fie preluate maxim șase persoane care aveau în fișa postului realizarea de inspecții. Ori, numai la Vrancea sunt zece angajați ai Direcției pentru Agricultură care pot realiza inspecții la agenții economici. Această situație este transmisă la București urmând ca deciziile referitoare la personalul preluat la noua Direcție monitorizare inspecții și cel care rămâne la direcțiile pentru agricultură să fie luate după discuțiile cu reprezentanții sindicatelor și ai fermierilor.
Prin reorganizarea MADR a fost înființată și Autoritatea pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor. Aceasta funcționează în subordinea MADR și are ca obiect de activitate „managementul activităților de intervenții active în atmosferă” și asigură „implementarea Programului de realizare a Sistemului național antigrindină și de creștere a precipitațiilor”. Noua instituție preia personalul Direcției Generale Sistemul Național Antigrindină și Controlul Precipitațiilor. Prin această reorganizare, la Vrancea va funcționa o unitate de combatere a căderilor de grindină. „Hotărârea adoptată mai prevede că Autoritatea va avea în structura sa Centre Zonale de Coordonare, cu statut de sucursale, unități de combatere a căderilor de grindină, unități de creștere a precipitațiilor, grupuri de combatere independente, precum și alte unități din domeniu ce se vor construi ca urmare a progresului tehnico-științific”, se arată într-un comunicat al MADR.