Vreți să munciți în străinătate dar, deși ați lucrat și aveți experiență în meseria cerută pentru un anumit post, nu aveți certificat de calificare? Puteți solicita atestarea pregătirii și experienței profesionale dobândite în România, în afara sistemului național de învățământ, conform Ordinului nr. 51/2007, emis de ministrul Muncii. Actul normativ respectiv stabilește procedura de atestare a calificării – pregătire și experiență profesională – dobândite în România, în afara sistemului național de învățământ, de către cetățenii români care doresc să desfășoare activități, în mod independent sau ca salariați, pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene.
Prin atestatul de calificare astfel obținut, puteți dovedi în străinătate că aveți calificarea și experiența profesională necesare, obținute ca urmare a formării profesionale continue, absolvirii unor cursuri de formare profesională și evaluării competențelor profesionale. „În sensul prezentului ordin, calificarea în România, în afara sistemului național de învățământ, este rezultatul: formării profesionale continue efectuate în întreprinderi și/sau în centre de formare ale ministerelor care eliberau și certificatele de calificare, până în decembrie 1989; absolvirii programelor de formare profesională organizate de către direcțiile de muncă și protecție socială județene, respectiv a municipiului București, iar ulterior de către agențiile de ocupare a forței de muncă ale județelor, respectiv a municipiului București, fie prin centrele proprii, fie prin asistență metodologică, în intervalul 1990 – decembrie 2003; absolvirii programelor de formare profesională organizate de furnizori de formare profesională, autorizați în condițiile legii, și finalizate cu certificate de calificare/absolvire, începând cu luna ianuarie 2004; evaluării competențelor profesionale obținute pe alte căi decât cele formale în centre de evaluare a competențelor, autorizate conform legii, și finalizate cu un certificat de competențe profesionale”, prevede Ordinul respectiv, care mai precizează că prin experiență profesională se înțelege suma competențelor dobândite în timpul exercitării unei activități la locul de muncă.
Experiența profesională se dovedește prin însumarea perioadelor înscrise în carnetul de muncă, în adeverința emisă de angajator sau în registrul general de evidență a salariaților, documente care atestă că persoana a avut una sau mai multe ocupații pentru care a dobândit calificările pentru care solicită atestat.
Documentele necesare
De eliberarea atestatelor se ocupă, potrivit Minsterului Muncii, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială, iar pentru a le obține, aveți nevoie de mai multe acte. Acestea se depun personal sau prin împuternicit, pe bază de procură. Actele necesare sunt: cerere-tip de solicitare a eliberării atestatului; documentul de identitate, atât în copie, cât și în original; documentul care atestă calificarea dobândită în România, în afara sistemului național de învățământ, după caz; certificatul de calificare/ absolvire a unei forme de calificare/ pregătire profesională, organizate în condițiile legii în vigoare la data eliberării acesteia (original și copie); adeverința eliberată pe baza procesului-verbal al comisiei tehnice de încadrare și promovare a muncitorilor pentru cei calificați prin practica la locul de muncă (original și copie);
certificatul de competențe profesionale, eliberat de un centru de evaluare autorizat conform legislației în vigoare (original și copie); cartea de meșteșugar, obținută în condițiile prevăzute de actele normative în vigoare la data eliberării acesteia (original și copie).
Documentația ce trebuie depusă în vederea eliberării atestatului de calificare mai trebuie să cuprindă: carnetul de muncă al solicitantului, prin care se dovedește că acesta a fost încadrat în ocupația pentru care a obținut calificarea și pentru care se solicită atestatul (original și copie); copii, certificate de către reprezentantul legal al angajatorului sau de către persoana împuternicită de acesta, ale paginilor din registrul electronic care cuprind înscrierile referitoare la persoana sa; orice alt document, eliberat de angajator, care să ateste activitatea desfășurată de solicitant și vechimea în ocupația pentru care acesta a obținut calificarea, astfel cum rezultă din dosarul personal; autorizația eliberată de primărie, însoțită de copia certificată a acesteia, pentru desfășurarea de către persoane fizice a unor activități economice în mod independent, potrivit legii; modelul comun european de curriculum vitae, completat de solicitant; cel puțin o scrisoare de recomandare eliberată de angajator/beneficiarul serviciilor, relevante pentru obținerea atestării solicitate.
Cererile, soluționate în 30 de zile
Potrivit Ordinului nr. 51/2007, cererile de eliberare a atestatelor, însoțite de documentația menționată mai sus, se soluționează în termen de 30 de zile de la data înregistrării. În cazul în care, în urma analizei documentației, se constată neregularități privind documentele, specialiștii AJPIS vor notifica acest lucru solicitantului, cu cel puțin 10 zile înainte de expirarea termenului de 30 de zile, indicând modul în care pot fi remediate acestea. În acest caz, termenul se prelungește cu 10 zile.
Totodată, respingerea cererii și motivele care au stat la baza acestei decizii trebuie comunicate solicitantului în scris, iar decizia de neacordare a atestatului, precum și neacordarea acesteia în termenul prevăzut de Ordin pot fi contestate la instanța judecătorească.