Ediția: Marți 21 ianuarie 2025 Nr. 6797
Ediția: Marți 21 ianuarie 2025 Nr. 6797

Anul trecut, peste 35% dintre apelurile la 112 în Vrancea au fost apeluri abuzive

Biroul de Presă al Serviciului de Telecomunicații Speciale:

            Cetățenii sună mai responsabil la 112. În anul 2024, numărul apelurilor non-urgente a scăzut cu aproape un milion, comparativ cu anii anteriori. Operatorii STS din cadrul Serviciului de urgență 112 au preluat 9.763.443 de apeluri, dintre care 60,45% au reprezentat urgențe.

Diferența de 39,55% au fost apeluri care nu au necesitat intervenția agențiilor: Ambulanță, Poliție, ISU-SMURD, Jandarmerie sau Salvamont. Această scădere semnificativă reflectă colaborarea eficientă a Serviciului de Telecomunicații Speciale, administratorul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, cu Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, operatorii mobili și producătorii de telefoane mobile și echipamente de comunicații mobile.

În contextul evoluției și diversificării soluțiilor și serviciilor IT&C, cu impact inclusiv în domeniul comunicațiilor de urgență, aceste entități au susținut adoptarea unor măsuri ce îmbunătățesc funcționarea Serviciului 112.

            Totodată, rezultatul se datorează și parteneriatului cu structurile Ministerului Afacerilor Interne, care au acționat în forță în cursul anului trecut prin sancționarea celor care au apelat abuziv numărul unic de urgență, precum și campaniilor susținute de conștientizare a cetățenilor cu privire la utilizarea acestui serviciu esențial și eforturilor autorităților de a informa populația cu privire la situațiile care necesită intervenția serviciilor de urgență.

Statistici cheie pentru anul 2024

Anul  Numărul total al apelurilor  Apeluri urgente  Apeluri non-urgente

2024  9.763.443                             60,45%               39,55%

2023 10.489.979                            53,82%               46,18%

2022 10.248.377                            57,82%               42,18%

2021 10.337.426                            59,27%               40,73%

Cele mai multe dintre urgențele înregistrate la 112 în cele 12 luni ale anului trecut au fost cazurile medicale – 63,39%. Distribuția pe agențiile de intervenție este următoarea:

Agenție specializată de intervenție  Procent apeluri transferate

Ambulanță                                        48,00%

Poliție                                               24,57%

ISU-SMURD                                    19,05%

Jandarmerie                                        6,21%

alte agenții                                          2,17%

Sunt multiple situațiile în care, pentru gestionarea unui caz, este necesară intervenția, în colaborare, a mai multor agenții. Cetățenii cei mai responsabili, care au sunat la 112 în anul 2024, sunt din:

Județ   Numărul total al apelurilor  Procent apeluri urgente  Procent apeluri non-urgente

Cluj     359.824                                70,32%                            29,68%

București-Ilfov 1.652.654                 69,09%                            30,91%

Bihor   223.009                                 68,91%                            31,09%

Timiș   289.601                                 68,24%                            31,76%

Iași       487.723                                 67,41%                            32,59%

Pe de altă parte, județele unde apelurile care nu sunt de competența Serviciului 112 reprezintă mai bine de jumătate din numărul total sunt:

Județ   Numărul total al apelurilor  Procent apeluri urgente  Procent apeluri non-urgente

Gorj     148.607                                43,74%                            56,26%

Covasna   87.501                              45,29%                            54,71%

Mureș   319.395                                47,67%                            52,33%

Mehedinți   146.915                          48,94%                            51,06%

Și în 2024, apelanții abuzivi au îngreunat activitatea operatorilor și au generat un trafic inutil în centrele de preluare a apelurilor 112. Cele mai multe apeluri abuzive au fost efectuate în județele:

Județ  Numărul total al apelurilor  Procent apeluri abuzive

Mehedinți  146.915                          42,91%

Argeș  330.296                                40,61%

Constanța  438.597                          36,72%

Vrancea  161.704                             35,30%

Gorj  148.607                                   34,70%

Sancțiuni pentru apelarea abuzivă la 112

            Potrivit legislației, Serviciul de Telecomunicații Speciale sesizează cazurile de persoane care apelează abuziv 112 către Poliția Română, în vederea identificării și sancționării acestora.

            Apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără a avea o urgență ori pentru a aduce injurii operatorilor, constituie abuz și se sancționează, dar cel mai important, poate costa viața unei persoane care are nevoie urgent de ajutor.

            Apelarea abuzivă a Serviciului de urgență 112 se pedepsește cu amendă până la 2.000 de lei, iar dacă echipajele de intervenție se deplasează în teren și constată că a fost o alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. O nouă contravenție, în interval de un an, se sancționează cu amendă de la 4.000 de lei la 8.000 de lei.

            Este esențială apelarea cu responsabilitate a numărului 112, respectiv doar în situații de urgență.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?