Asigurarea unei bune desfășurări a activităților de zi cu zi în sistemul educațional reprezintă, într-o primă etapă, una dintre prioritățile ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, el afirmând, într-un interviu acordat AGERPRES, că a început să facă o diagnoză ”foarte atentă” a întregului domeniu. ”Vreau să văd ce lucruri funcționează bine (…), ca să le putem susține, să le putem dezvolta. Vreau să văd ce lucruri funcționează prost, din ce cauză, astfel încât să putem corecta acele lucruri. (…) Deocamdată, păstrăm arhitectura care este, o eficientizăm, nu schimbăm arhitectura. Ce va fi în a doua parte a mandatului vom vedea”, a declarat ministrul Daniel David.
Dotarea școlilor, măsurile de combatere a abandonului școlar, indicatorii de performanță pentru cadrele didactice, bugetul alocat învățământului în acest an, dar și examenele naționale au fost subiectele detaliate de ministrul Educației și Cercetării în interviu. ”Lucrăm la noul curriculum pentru liceu, vom avea metode de formare a profesorilor astfel încât să ne asigurăm că folosesc metode atractive care-i implică pe elevi. Manualele vor fi regândite. (…) Și în același timp, cu siguranță, vom continua dotarea școlilor pentru a schimba acest mediu educațional, mediul de învățare”, a spus ministrul.
AGERPRES: Domnule ministru, ați preluat mandatul de mai puțin de o lună. Suntem după 10 ani de proiect ‘România Educată’. Cum vă doriți dumneavoastră să arate școala românească la finalul mandatului?
Daniel David: Mie îmi place să cred că sunt un om rațional și realist, astfel încât îmi văd activitățile grupate oarecum în două etape. Prima etapă ar fi legată de condițiile economico-financiare mai complicate prin care trecem, inclusiv cele politice, fiindcă n-am închis încă alegerile prezidențiale, și ar fi a doua etapă, după ce ne așezăm, ca să spun așa, instituțional, din punct de vedere politic și cu speranța că și condițiile economico-financiare vor arăta mai bine.
Pentru prima etapă, pentru mine este foarte important – unu: să asigurăm buna desfășurare a activităților de zi cu zi în sistem, pentru că Ministerul Educației și Cercetării acoperă trei zone foarte importante – zona preuniversitară, învățământul superior, zona de cercetare, în care efectiv avem milioane de actori, copii, elevi, studenți, profesori, personal administrativ ș.a.m.d. Deci este foarte important ca activitățile de zi cu zi să funcționeze bine.
Și tot în prima etapă, ceea ce mă interesează, ca implementare a programului de guvernare și a viziunii pe care o am, este ca, în condițiile permise de legile pe care le avem, să eficientizăm arhitectura acestor sisteme, fiindcă dacă eficientizez arhitectura acestor sisteme, până la urmă eficientizez și funcționarea de zi cu zi. Vă dau câteva exemple: zona învățământului superior și cercetare. În acest moment, avem cam patru actori care sunt activi. Avem universitățile, avem institutele naționale de cercetare-dezvoltare, avem institutele Academiei, avem unitățile de cercetare în diverse alte zone private. De foarte multe ori, acești actori nu cooperează unii cu alții, de multe ori se suprapun, de multe ori intră într-o competiție mai degrabă distructivă decât care să ducă la cunoaștere cumulativă. Atunci avem în plan evaluarea acestui sistem și regândirea, reorganizarea lui, astfel încât să fie loc pentru toți, dar să înlocuim aceste elemente negative cu o cooperare care să ducă la dezvoltare cumulativă.
În zona preuniversitară sunt aspecte cheie pe care le țintim. Primul a fost cerut și de către premier explicit – și anume să gândim indicatori de performanță în asociere cu salariile, se spune în spațiul public, dar eu spun în legătură cu veniturile pe care le au cei din zona preuniversitară, fiindcă eu cred că, așa cum se întâmplă cu toți din sistemul public, salariul de bază trebuie să fie ceva decent, iar peste salariul de bază discutăm prin indicatori de performanță, bonusuri, premii ș.a.m.d. o creștere a veniturilor. Și de asemenea, tot în zona preuniversitară, vom lansa în dezbatere publică și națională planurile-cadru pentru liceu, care au rămas de mult timp neactualizate. Și astea sunt câteva aspecte cheie pe care le țintesc în domeniul educației și cercetării, care țin, după cum vedeți, oarecum de aspecte mai generale, de arhitectură, pe care, dacă le facem bine, eficientizăm activitatea de zi cu zi.
AGERPRES: ”Condițiile economice, financiare extrem de dificile ale țării ne fac să pornim anul viitor cu un optimism rezervat, reținut” – spuneați la final de an, în mesajul transmis cadrelor didactice din întreaga țară. Vă așteptați la greve sau proteste ale angajaților din sistem, având în vedere noile prevederi ale ordonanței ‘trenuleț’?
Daniel David: Este posibil. Mi-ar plăcea să nu fie foarte probabile. Sunt în discuție cu sindicatele, țin legătura cu oamenii din sistem, încerc să explic că țara trece prin această situație complicată. Poate nu atât economic, cât economico-financiar mai degrabă, cu acest deficit foarte mare la nivelul bugetului pe anul trecut și trebuie să corectăm acest lucru, altfel toate activitățile sunt afectate major, cu speranța că pe măsură ce condițiile economico-financiare se îmbunătățesc vom reuși să ridicăm o serie de blocaje care există acum. Fiindcă până la urmă, iarăși, dacă este să discutăm cinstit, sigur cu nuanțe pe aici, pe acolo, dar în general nu am asistat la tăieri, n-am asistat la lucruri foarte grave. Sunt lucruri negative, dar nu sunt foarte grave, fiindcă practic ce s-a încercat să se facă a fost să se stabilizeze și să se pornească anul 2025 cu resursele pe care le-am avut oarecum în 2024. Dar sigur, oamenii sunt nemulțumiți, iar în sistemul nostru, mai ales în zona de educație, nemulțumirea este un pic mai mare și cred că toți o înțeleg, pentru că au fost foarte multe angajamente și promisiuni care au fost făcute pentru a opri greva în domeniul Educației. Dar țin minte că, în timpul discuției cu partenerii de dialog social, primul-ministru a spus foarte clar că el conștientizează acest lucru, știe că are de onorat niște promisiuni pentru Educație și, atunci când condițiile economico-financiare vor permite, va fi prioritate pentru el.
AGERPRES: Ordonanța prevede și blocarea angajărilor la stat. Ce se întâmplă în cazul examenului de titularizare, definitivat sau promovare în carieră? Mediul universitar intră sub incidența acestei ordonanțe?
Daniel David: Inițial, în primele variante, da, existau aceste probleme, dar după aceea, iarăși, având discuțiile în coaliție și amintindu-ne cu toții că cei din coaliție au asumat acest lucru că Educația este domeniul prioritar până la urmă, noi am reușit să salvăm, ca să spun așa, memorandumurile pe care le avem pentru diverse posturi și pentru diverse aspecte cheie fundamentale din domeniul Educației, inclusiv din preuniversitar și din învățământul superior, astfel încât, în acest moment, concursurile în universități se desfășoară în timp ce discutăm, deși în prima variantă a ordonanței oarecum au fost blocate, iar posturile pentru Titularizare vor putea fi scoase la concurs în acest an fără blocaje induse de această ordonanță.
Interviul INTEGRAL pe www.agerpres.ro