Ediția: Luni 13 ianuarie 2025 Nr. 6791
Ediția: Luni 13 ianuarie 2025 Nr. 6791

Strauss200/ Austria sărbătorește în 2025 bicentenarul nașterii ‘regelui valsului’, printr-o lungă serie de evenimente

          Austria sărbătorește în 2025 bicentenarul nașterii lui Johann Strauss fiul (1825-1899), ‘regele incontestabil al valsului’, printr-o lungă serie de evenimente, expoziții și concerte, transmite EFE sâmbătă. Expoziția multimedia imersivă Johann Strauss-New Dimensions, inaugurată în noiembrie anul trecut la Muzeul Johann Strauss din Viena, situat în centrul capitalei austriece, este unul dintre punctele de atracție. ‘Povestea lui Strauss va fi întotdeauna interesantă de ascultat, nu numai cu ocazia aniversării’, a declarat pentru EFE directorul muzeului, Peter Hosek. Expoziția, care, potrivit directorului, se dorește a fi o experiență ‘informativă, imersivă și interactivă’ prin intermediul a șapte camere, urmărește povestea de viață a compozitorului legendarului vals ‘Dunărea albastră’.

O imersiune tridimensională

          Expoziția culminează cu o cameră imersivă cu pereți de 5,50 metri înălțime, cu un spectacol audiovizual în care sunt recreate în 3D cele mai importante momente din viața lui Strauss, inclusiv un concert dirijat chiar de compozitor la Boston (SUA) în 1872, în fața a 50.000 de spectatori. Pentru tur, vizitatorilor li se oferă căști speciale, cu un ghid audio în opt limbi și tehnologie de sunet 3D bazată pe locația utilizatorului. Astfel, în funcție de locul în care se află persoana la un moment dat, sunetul și muzica sunt redate fără a fi necesară apăsarea vreunui buton, creând o experiență tridimensională. Potrivit lui Hosek, este pentru prima dată când astfel de căști au fost folosite într-o expoziție de mari dimensiuni. ‘Nu cunosc niciun alt compozitor care să aibă un astfel de muzeu imersiv’, a spus regizorul.

Compunerea propriului vals

          Vizitatorii pot încerca, de asemenea, să se simtă ca Strauss însuși, datorită unei mașini de compus care le permite să creeze un vals personalizat, descărcat și înregistrat prin intermediul unui cod QR. ‘Chiar dacă nu știți nimic despre muzică, puteți pune împreună mai multe melodii și să vă creați propria compoziție’, a explicat directorul muzeului, deoarece valsul are întotdeauna aceeași structură. În plus, muzeul a folosit inteligența artificială (AI) pentru a anima unele dintre imaginile din expoziție. De la deschiderea sa, muzeul a primit peste 7.000 de vizitatori numai în prima lună și a devenit deja una dintre principalele atracții din capitala Austriei. De fiecare dată când vin aici văd reacțiile oamenilor și când îi întreb dacă le-a plăcut, îmi spun: ‘A fost fantastic’. De asemenea, mulți oameni îmi spun că nu știau toate acestea despre viața lui Johann Strauss, a declarat Hosek.

          Strauss a fost în epoca sa ceea ce astăzi ar fi un ‘star pop și rock’, deoarece ‘muzica în fiecare epocă este diferită, dar statutul este același’, a explicat el. La peste un secol și jumătate, muzica ‘regelui valsului’ continuă să fascineze oamenii. ‘Oriunde te-ai duce în lume, publicul este înnebunit după Johann Strauss datorită muzicii sale ușoare și vesele – este ceva ce nimeni nu poate reproduce’, a conchis Hosek, care are deja planuri de a aduce expoziția imersivă în alte țări.

Viena își sărbătorește ‘regele valsului’

          Între timp, întreaga Vienă, locul de naștere al lui Johann Strauss fiul, este în mijlocul sărbătoririi jubileului celebrului compozitor, cu cel puțin o premieră dedicată ‘regelui valsului’ în fiecare săptămână din 2025, în zece genuri diferite, în diverse spații interioare și în aer liber din toate cele 23 de districte ale capitalei. Orchestre importante și artiști contemporani cântă în aceste spectacole, unele dintre acestea având decoruri neobișnuite, cum ar fi Cimitirul Central, Festivalul Insulei Dunării sau cerul însuși.

          În acest an, tradiționalul concert de Anul Nou al Filarmonicii din Viena, sub bagheta dirijorului italian Riccardo Muti, a fost conceput ca omagiu adus compozitorului Johann Strauss fiul, incluzând Polca Demolatorilor și Valsul Lagunei. Lucrările au fost încadrate de piese ale tatălui lui Strauss, cu același nume, și ale fraților săi Josef și Eduard, demonstrând amploarea talentului muzical din cadrul familiei. 

          Programul concertului a inclus, de asemenea, pentru prima dată, o compoziție compusă de o femeie – Valsul Ferdinandus al austriecei Constanze Geiger (1835-1890), care a compus lucrarea când avea 12 ani și care a fost contemporană a celebrului Johann Strauss junior. Geiger, care, pe lângă faptul că a fost compozitoare, a fost și pianistă și actriță, a păstrat legături strânse cu familia Strauss. Premiera mondială a ‘Valsului Ferdinandus’ a fost dirijată de Johann Strauss tatăl (1804 – 1849).

          Muzica familiei Strauss ‘exprimă melancolie și bucurie’, o combinație care ‘nu este deloc ușor’ de interpretat în mod optim, necesitând ‘un echilibru special’, a explicat Muti, considerând că ambele stări sunt o parte esențială ‘a personalității Vienei’. Aceasta a fost a șaptea – și ultima – oară când Riccardo Muti, în vârstă de 83 de ani, a dirijat Concertul de Anul Nou. La 1 ianuarie 2026, directorul muzical al Metropolitan Opera din New York, Yannick Nezet-Seguin, în vârstă de 49 de ani, va prelua podiumul concertului.

          Programul bicentenarului Strauss fiul este completat de mai multe expoziții dedicate vieții și operei compozitorului operetei ‘Liliacul’, cum ar fi un ‘escape room’ în MuseumsQuartier din Viena și alte expoziții în fosta reședință a muzicianului sau în Muzeul Teatrului din Palatul Lobkowitz. Aceste expoziții se adaugă uneia permanente dedicate dinastiei muzicale Strauss de la Casa Strauss. Situată în Palatul Zogernitz, aceasta găzduiește singura sală de concerte din lume care s-a păstrat în forma originală, în care au cântat cele patru legende ale familiei de compozitori și dirijori: Johann Strauss senior și cei trei fii ai săi, Eduard, Josef și Johann. În octombrie se împlinesc 200 de ani de la nașterea ‘regelui valsului’ vienez, așa cum este supranumit Johann Strauss fiul, care a atins o mare popularitate în secolul al XIX-lea, înainte de moartea sa în 1899.

Foto: Facebook/Johann Strauss 2025

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?