COMUNICAT DE PRESĂ:
Europarlamentarul Dan Nica, liderul Delegației PSD în Parlamentul European, a reiterat în Legislativul European solicitarea de implicare a Comisiei Europene în ancheta legată de posibila implicare a aplicației TikTok în campania electorală din primul tur al alegerilor prezidențiale din România. Dan Nica și-a exprimat nemulțumirea față de lipsa de reacție a liderilor Comisiei Europene în fața acestui subiect, considerând că este important ca instituțiile europene să intervină pentru a preveni utilizarea abuzivă a platformelor online în scopuri politice, care ar putea afecta procesul electoral și încrederea cetățenilor în democrație.
„Vă vorbesc în numele milioanelor de români care sunt furioși, frustrați. Este pentru toată lumea evident că cei de la TikTok nu respectă Directiva privind Serviciile Digitale. Dispreț și niciun răspuns! Nu este posibil ca toți competitorii electorali să aibă «flag» la TikTok, iar unul nu, și să poată să facă ce vrea el, să cheltuiască și să primească bani cum vrea el și să poată să beneficieze de ceea ce directiva serviciilor digitale interzice în mod explicit ca să exsiste algoritmi care nu sunt transparenți, dar care pot fi însă folosiți pentru favorizarea unui candidat. S-a întâmplat în România, s-a întâmplat și în Irlanda și, probabil, că se va întâmpla și în Germania dacă nu se iau măsuri. Este inacceptabilă această atitudine și aceste răspunsuri disprețuitoare venite de la TikTok! «Noi nu facem publicitate electorală pe TikToK!». Uitați-vă pe rapoarte, pe pozele care au fost trimise.
Faptul că sunt câteva sute de companii care vindeau «detergenți» și în ultimele trei zile de campanie electorală, în România, au făcut publicitate politică nu înseamnă că au luat bani pentru această publicitate politică? Cine a dat acești bani? Aceasta este întrebarea pe care v-o adresez. Dacă s-au dat bani și vorbim despre interferențe străine pentru încălcarea Directivei Serviciilor Digitale, trebuie știute aceste lucruri. Sunt foarte nemulțumit de faptul că până în prezent Comisia Europeană nu a venit cu o măsură foarte clară. Nu este posibil ca cineva să influențeze la o asemenea scară și să încalce o directivă a serviciilor digitale, iar măsurile să nu fie dure și precise. Ce face Comisia Europeană? Domnilor de la Comisia Europeană aceste lucruri nu le vom lăsa așa și vă vom întreba și săptămâna viitoare și luna viitoare, până când vom primi răspunsuri și clarificări. Merităm toți să știm care este adevărul”, a spus în Comisia pentru Piața Internă și Protecția Consumatorilor (IMCO) din Parlamentul European eurodeputatul Dan Nica.
N.R. Platforma TikTok şi-a apărat marţi în Parlamentul European (PE) măsurile pe care le-a adoptat pentru a combate dezinformarea în primul tur al alegerilor prezidenţiale din România şi a negat că l-ar fi favorizat pe candidatul Călin Georgescu, care s-a clasat pe locul întâi, cu 22,94% din voturi, relatează agenţia EFE, conform AGERPRES. Vorbind în faţa Comisiei pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorului din Parlamentul European, reprezentanţii companiei au subliniat că „toţi candidaţii au fost luaţi în considerare în sistem fără diferenţiere între independenţi şi cei care făceau parte dintr-un partid”, prin urmare s-au confruntat „cu aceleaşi restricţii”. Directoarea TikTok pentru Politici Publice şi Relaţii Guvernamentale, Caroline Greer, a declarat că platforma a aplicat normele sale interne pentru procesele electorale în timpul alegerilor din România şi a precizat că în lunile anterioare alegerilor a avut reuniuni cu diferite autorităţi ale ţării, inclusiv cu mai multe partide politice şi cu autoritatea electorală română. Mai mult, ea a menţionat că TikTok are peste 6.000 de moderatori de conţinut în limbile Uniunii Europene, dintre care 95 moderează conţinuturile în limba română.
Răspunsurile reprezentanţilor TikTok nu i-au convins pe eurodeputaţii prezenţi la dezbatere şi respectiva comisie a Parlamentului European va studia posibilitatea de a transmite în scris întrebări suplimentare platformei.