1.598.745,28 de lei este suma pe care autoritățile din Dumitrești au pus-o la „bătaie” pentru achiziția de echipamente și de soluții software necesare digitalizării serviciilor din comună. Este vorba despre o Platformă Integrată de Servicii Electronice și echipamente pentru utilizatori, care vor fi achiziționate în cadrul unui proiect intitulat „Digitalizarea serviciilor comunei Dumitrești”.
Fondurile au fost obținute prin Planul Național de Redresare și Reziliență și vor fi folosite, așa cum se explică în caietul de sarcini, pentru o „mai multă deschidere către tehnologie”, astfel încât să nu mai fie nevoie „de deplasarea cetățeanului/ mediului de afaceri la sediul primăriei”.
„Transformarea comunei Dumitrești într-o localitate inteligentă va avea urmări asupra inovării tehnologice transporturilor inteligente creșterii eficienței energetice, vieții cetățenilor, lucrătorilor și întreprinderilor, prin numeroase schimbări legate de exemplu de transparența sporită de democrație și va permite o participare mai activă a cetățenilor la procesul decizional.
Localitatea inteligentă creată va fi o sursă de servicii publice de calitate orientate către binele cetățeanului, în care toate proiectele întreprinse de către administrație vor avea un singur punct central cetățeanul – având ca și rezultate standarde de viață și operaționale mai ridicate pentru cetățeni și întreprinderi, de noi posibilități de ocupare a forței de muncă printr-un ecosistem antreprenorial mai inovator, de durabilitate ecologică sporită”, se mai precizează în documentație.
Mai precis, digitalizarea serviciilor publice constă în automatizarea procesului de depunere a solicitărilor de servicii, identificarea și autorizarea solicitanților, completarea și semnarea digitală a solicitărilor de servicii, achitarea online a taxelor pentru servicii, livrarea rezultatului serviciilor, schimbul de date interinstituțional, găzduirea securizată a serviciilor electronice etc.
În acest mod, se dorește reducerea timpului de livrare a serviciului public către cetățeni și a numărului de participanți la proces prin „implicarea în cadrul procesului doar a participanților care aduc valoare adăugată procesului, respectiv implicarea participanților care prin prisma rolului și/ sau informațiilor care le furnizează pot influența livrarea serviciului public”.
Totodată, se urmărește facilitarea accesului către serviciile publice, care să fie disponibile non-stop – implict de acasă, de la serviciu sau din orice altă locație, independent de tipul de dispozitiv folosit, dar și proiectarea unor servicii publice care sunt simplu de utilizat de către toată lumea și se bazează pe tehnologii digitale.
Un alt deziderat este accesul la servicii electronice utilizând un mijloc de comunicare uzual, utilizarea adresei de email pentru autentificarea în portal, trasabilitatea datelor cu caracter personal solicitate și transmise cetățenilor, cu respectarea legislației în vigoare.
Nu în ultimul rând, odată cu implementarea proiectului, se dorește reducerea numărului de interacțiuni dintre cetățean și administrația publică în vederea obținerii serviciului public sau „ca o informație existentă deja în cadrul administrației publice locale să aibă o singură unitate organizatorică responsabilă și să fie accesată în mod direct de către alte unități organizatorice, fără a fi necesară implicarea cetățeanului”.