Președintele ales al Consiliului Județean Vrancea, Nicușor Halici, a declarat că cei care se fac vinovați de întârzierile la proiectul „Vrancea Curată“ vor trebui să plătească. Acesta a precizat că în cadrul acestui proiect atât centrul de management cât și stațiile de transfer au fost finalizate încă din anul 2019, dar nu au devenit funcționale timp de cinci ani, perioadă în care a fost pierdută garanția la utilajele achiziționate. Declarația președintelui ales al Consiliului Județean Vrancea a fost făcută la conferința de presă care a precedat semnarea contractului pentru delegarea prin concesiune a gestiunii serviciilor de colectare și transport a deșeurilor pentru Zona 1 în cadrul proiectului „Vrancea Curată”.
„Astăzi suntem într-o etapă mult așteptată, începută prin anul 2007. A depășit deja frumoasa cifră de 17 ani de când a fost inițiat acest proiect și îl vedem acum că intră pe o linie de funcționare. Pentru că, dacă din punct de vedere tehnic au fost finalizate atât centrul de management cât și stațiile de transfer încă din anul 2019. Sunt proceduri administrative și altele tehnice, pe care le voi verifica atunci când voi prelua mandatul de președinte al Consiliului Județean, să lămurim de ce a trebuit să așteptăm încă cinci ani și să expire garanțiile utilajelor achiziționate din fonduri europene, să plătim alți bani publici pentru punerea în funcțiune a acestor utilaje în anul 2024, iar cei care vor fi responsabili sau vinovați pentru aceste lucruri să și plătească. Pentru că nu putem plăti de două ori din fonduri publice pentru un singur scop. Vă asigur că serviciul de colectare al deșeurilor menajere va fi un serviciu de calitate, la un preț corect și asumat atât prin contractele de operare cât și cele de colectare, iar acolo unde contractele pot fi modificate sau sunt imperios pentru a fi modificate pentru a avea un serviciu de calitate și pentru a curăța cât mai repede și cât mai bine acest județ de toate deșeurile, de toate tipurile, o voi face fără echivoc“, a precizat Nicușor Halici.
Pe de altă parte, vicepreședintele Consiliului Județean Vrancea, Ionel Cel Mare, cel care conduce interimar administrația județeană, a declarat că nimeni nu se face vinovat de aceste întârzieri, în afară de legislație. „Nimeni din cei care au lucrat la acest proiect nu se face vinovat de întârzieri. Singurul vinovat este legea, pentru că din cauza legislației am întârziat atât de mult, dar este atributul dumneavoastră să verificați și să constatați vinovații“, a precizat vicepreședintele Cel Mare.
Prețul și modul de calcul, adică taxă sau tarif, au fost principalele aspecte care au făcut parte din întrebările adresate celor implicați în proiect atât de primari cât și de jurnaliști. Taxa este deja agreată de primării și prevede încheierea unor contracte individuale cu fiecare proprietar de locuință, în funcție de numărul de persoane. Tariful este o altă modalitate de plată și vizează colectarea la tonă a deșeurilor menajere și încheierea unor contracte cu UAT-urile, lucru cu care nu sunt de acord primarii.
De altfel, administratorul societății Polaris M. Holding, Adrian Petre Itu, a declarat că va discuta cu toți cei 28 de primari din Zona 1 pentru a stabili ce tip de contract va încheia. „Vom discuta cu toți cei 28 de primari pentru a identifica particularitățile și pentru a găsi soluții. Noi suntem aici pentru a găsi soluții. Am înțeles că ADI Vrancea are un program întreg, are și o dotare destul de bună, dar o să ne adaptăm pe fiecare UAT în parte“, a precizat administratorul societății Polaris M. Holding, Adrian Petre Itu.
Acesta le-a mai spus primarilor că în perioada imediat următoare va face recrutare de personal, prioritate având acele persoane care au mai lucrat în domeniu și care sunt familiarizate cu acest tip de activitate. De asemenea, în funcție de tipul de plată ales, taxă sau tarif, societatea Polaris M. Holding va deschide birouri sau va trimite persoane în fiecare localitate pentru a încheia contractele individuale.
Președintele ales Nicușor Halici le-a propus celor prezenți să fie făcute întâlniri între reprezentanții firmei de colectare și transport la fiecare primărie în parte, pentru a putea lua decizii care să conțină particularități cum ar fi numărul de kilometri parcurși din acea localitate până la Haret, tipul de contract selectat, etc. În final, Nicușor Halici a transmis că nu va face niciun fel de rabat pentru ca vrâncenii să aibă prețuri cât mai mici la colectarea și transportul deșeurilor menajere. „Nu voi face rabat de la nimic, conform legii, ca să avem prețuri scăzute la colectarea și transportarea deșeurilor menajere. Nu vreau costuri mari pentru cetățeni“, a mai subliniat președintele ales al Consiliului Județean Vrancea, Nicușor Halici.