Publicarea de date despre inspectori și directori de școli, crearea Bibliotecii școlare virtuale sau accesul deschis la publicații și rezultate brute de cercetare finanțate din fonduri publice sunt propuneri ale societății civile pentru Ministerul Educației, prezentate la dezbaterea „Educație deschisă” de Centrul pentru inovare publică. Dezbaterea vizând transparentizarea în educație a avut loc vineri în cadrul Săptămânii Guvernării Deschise, în contextul Zilei Internaționale a Datelor Deschise.
Centrul pentru inovare publică a propus ca în Planul național pentru o guvernare deschisă în domeniul educației pe 2016 â 2018 să fie asumate de către Ministerul Educației patru angajamente și anume: date deschise â cu sisteme informatice noi sau în curs de implementare în educație SIIIR, Registrul Matricol Unic, Doct, HNRE, registrul managerilor în educație â să fie publicate date despre inspectori și directori de școli, cine sunt, mandatul, cum au fost selectați, crearea Bibliotecii școlare virtuale, precum și acces deschis la rezultatele de cercetare â accesul deschis la publicații și rezultate brute de cercetare finanțate din fonduri publice. Centrul pentru inovare publică dorește asumarea acestor propuneri de către Ministerul Educației și alte instituții din domeniu și concretizarea, în final, prin adoptarea unei hotărâri de Guvern, a afirmat Ovidiu Voicu, reprezentant al CIP.
Președintele Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică și Inovare, Mihai Dima, a subliniat că autoritatea are ca prioritate accesul la publicații științifice. „Nu putem aștepta de la comunitatea științifică rezultate ale activității de cercetare de nivel internațional atâta timp cât persoanele implicate în activitatea de cercetare nu sunt în contact direct cu ultimele rezultate legate de domeniul lor de activitate”, a spus acesta. El a adăugat însă că accesul deschis la publicații și rezultate brute de cercetare este complicat de implementat și reprezintă o chestiune de timp îndelungat.
Reprezentantul Ministerului Educației, Anca Petrache, a menționat că Ministerul Educației se află în proces de restructurare a site-ului astfel încât să fie o structurare pe cicluri de învățământ, iar principiul fundamental va fi transparența informațiilor, a datelor. Ea a adăugat că proiectul Bibliotecii școlare virtuale se află în atenția Ministerului Educației, fiind un proiect necesar școlii românești.
În cadrul Săptămânii Guvernării Deschise, care s-a desfășurat în perioada 5 â 11 martie, au avut loc nouă dezbateri, vizând transparentizarea în achiziții publice, sănătate, administrație sau justiție, educație.