73,98% dintre elevii care au participat la simularea Evaluării Naţionale au luat note mai mari sau egale cu cinci la Limba şi literatura română, numai 42,37% la Matematică şi 82,93% la Limba şi literatura maternă, informează Ministerul Educaţiei într-un comunicat de presă. Conform calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, vineri a avut loc comunicarea rezultatelor obţinute de elevii de clasa a VIII-a care au participat la simularea probelor scrise din cadrul Evaluării Naţionale (2024).
Potrivit rapoartelor statistice furnizate de platforma informatică, se înregistrează următoarea situaţie pe probe şi tranşe de note:
La Limba şi literatura română au luat note mai mari sau egale cu 5 – 73,98%, adică 121.759.
Distribuţia notelor pe tranşe (exprimată în procente) este următoarea:
Note 1- 4,99 – 26,02%;
Note 5 – 5,99 – 14,08%;
Note 6 – 6,99 – 16,99%;
Note 7 – 7,99 – 19,07%;
Note 8 – 8,99 – 16,46%;
Note 9 – 9,99 – 7,35%.
La această probă un număr de 44 de elevi (0,03%) au obţinut nota 10.
La matematică note mai mari sau egale cu 5 au luat 42,37%, adică 69.347.
Distribuţia notelor pe tranşe (exprimată în procente) este următoarea:
Note 1 – 4,99 – 57,63%;
Note 5 – 5,99 – 14,50%;
Note 6 – 6,99 – 10,54%;
Note 7 – 7,99 – 8,29%;
Note 8 – 8,99 – 6,33%;
Note 9 – 9,99 – 2,65%.
Un număr de 91 de elevi (0,06%) au obţinut nota 10.
Limba şi literatura maternă – note mai mari sau egale cu 5 au fost obţinute de 82,93%, adică 8.161.
Distribuţia notelor pe tranşe (exprimată în procente) este următoarea:
Note 1 – 4.99 – 17,07%;
Note 5 – 5,99 – 10,09%;
Note 6 – 6,99 – 14,92%;
Note 7 – 7,99 – 20,51%;
Note 8 – 8,99 – 22,37%;
Note 9 – 9,99 – 14,83%.
Un număr de 22 elevi (0,22%) au obţinut nota 10 la această probă.
În procesul de evaluare au fost implicaţi 11.593 de profesori evaluatori, după cum urmează: Limba română: 5.675; Matematică: 5.452; Limba maternă: 466. La nivelul celor 3.747 de centre de examen, peste 12.000 de profesori asistenţi au asigurat scanarea şi încărcarea lucrărilor pe platforma informatică. Platforma a funcţionat în parametri optimi pe toată perioada desfăşurării proceselor, cu excepţia unui interval de circa 20 de minute în prima zi de examen, precizează sursa citată. „Reamintim faptul că este pentru prima dată când simularea se derulează în condiţii similare cu cele de examen, digitalizat, iar lucrările nu au mai fost corectate de profesorii din unitatea de învăţământ, fiind distribuite aleatoriu evaluatorilor din toată ţara”, se arată în comunicatul Ministerului Educaţiei
Conform metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenelor naţionale, la o diferenţă mai mare de un punct între notele acordate de cei doi evaluatori, lucrările sunt recorectate de alţi doi evaluatori, nota finală fiind obţinută ca medie aritmetică a celor două note cu valori centrale, după eliminarea notelor extreme (cea mai mare şi cea mai mică). Din acest punct de vedere, numărul lucrărilor care au necesitat recorectare este de 11,39% la Limba şi literatura română, 0,25% la Matematică şi 8,0% la Limba maternă.
Rezultatele probelor scrise ale simulării EN VIII au fost transmise către Inspectoratele Şcolare Judeţene/al Municipiului Bucureşti.
Rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ prin discuţii cu elevii, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situaţii în parte, scopul fiind îmbunătăţirea performanţelor şcolare.
Potrivit sursei citate, în contextul utilizării platformei de evaluare digitalizată, Ministerul Educaţiei dispune pentru prima oară de date relevante pentru o imagine de ansamblu asupra gradului de reuşită la fiecare dintre itemii administraţi. Aceasta va permite analize ulterioare referitoare la măsura în care sunt dezvoltate competenţele vizate prin evaluarea naţională. În acest sens, ataşăm un extras din platforma de evaluare digitalizată din care rezultă gradul de reuşită pe fiecare item, la nivel naţional, pentru limba şi literatura română şi matematică, precum şi subiectele şi baremele probelor scrise la aceste simulări (disponibile şi pe subiecte.edu.ro).
La nivelul Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie se va efectua o analiză a răspunsurilor elevilor la fiecare item pentru a identifica gradul de dezvoltare a competenţelor acestora. Informaţiile care permit astfel de analize pe itemi sunt disponibile şi la nivelul fiecărui Inspectorat Şcolar Judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, respectiv al fiecărei unităţi de învăţământ. Reprezentanţii Ministerului Educaţiei reamintesc că obiectivele urmărite prin organizarea simulărilor sunt familiarizarea elevilor cu rigorile unei examen real şi optimizarea rezultatelor obţinute de către elevi la finalul studiilor gimnaziale/liceale.