Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786
Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786

VIDEO și GALERIE FOTO: Patru oameni au fost făcuți scrum în explozia de la Călimănești. Cine e responsabil?!

Patru oameni au murit carbonizați, iar alți cinci se află internați în spital în urma unui incendiu produs în noaptea de 20 spre 21 septembrie a.c. la magistrala de gaz din apropierea localității Călimănești, pe șantierul Autostrăzii A 7. Victimele sunt angajați care executau lucrări la Autostrada Moldovei. Pompierii vrânceni au anunțat că joi, 21 septembrie, „la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă «Anghel Saligny» al judeţului Vrancea a fost activat Planul roșu de intervenție, care presupune suplimentarea resurselor la fața locului în vederea optimizării misiunii de răspuns, după ce un apel primit în jurul orei 01:15 la numărul unic de urgență 112, anunţa despre producerea unei explozii urmată de incendiu la magistrala de gaz din apropierea localității Călimănești.

Având în vedere amploarea evenimentului, a fost activată grupa operativă de la nivelul inspectoratului, ceea ce a presupus suplimentarea forțelor de intervenție cu pompieri aflați în turele libere. Astfel, la faţa locului din cadrul I.S.U. Vrancea au fost mobilizate de urgenţă şi au acţionat gradual: 6 autospeciale de stingere cu apă și spumă, 4 ambulanţe SMURD, 1 autospecială de transport personal şi victime multiple, precum și 2 autospeciale de stingere de la Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Mărășești și 5 ambulanţe ale Serviciului de Ambulanţă Județean Vrancea.

De asemenea, au acționat în cooperare, forțe și mijloace ale instituțiilor cu care se cooperează, respectiv echipaje din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Vrancea și ale Inspectoratului de Jandarmi Județean Vrancea. Totodată, a fost emis mesaj RO-Alert, pentru înștiințarea populației din zonă, despre producerea incendiului.

În urma evenimentului au rezultat 4 victime decedate (carbonizate) și 5 persoane rănite cu arsuri, care au fost transportate la spital pentru îngrijiri medicale‟.

Salvatorii s-au luptat cu flăcările până în jurul orei 05:20, când incendiul a fost lichidat, însă, la fața locului a rămas „un echipaj din cadrul Secției de Pompieri Adjud, cu 1 autospecială de stingere cu apă și spumă‟ pentru a asigura zona. În urma cercetărilor efectuate, pompierii vrânceni au ajuns la concluzia că explozia urmată de incendiu s-a produs din cauza „fisurării magistralei de transport gaze naturale și apariția scânteilor mecanice urmare a executării lucrărilor pe șantierul autostrăzii A7‟.

Dosar penal

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Vrancea a transmis joi următorul comunicat de presă: „în cursul nopții trecute, ora 01.12, dispeceratul IPJ Vrancea a fost sesizat prin S.N.U.A.U. – 112 cu privire la faptul că, în zona Călimănești, are loc un incendiu puternic în apropiere de Drumul Național 2 E 85. Imediat, la fața locului au fost direcționate mai multe echipaje de poliție care au constatat că incendiul se manifesta în zona în care se efectuau lucrări la autostradă.

La fața locului s-au deplasat mai multe echipaje din cadrul ISU Vrancea și ambulanțe. Începând cu ora 01.30, la nivelul județului Vrancea, s-a declanșat Planul roșu de intervenție. Polițiști rutieri și de ordine publică au acționat pe Drumul Național 2 E 85 și arterele secundare, între Călimănești și Mărășești, pentru fluidizarea traficului și asigurarea unui perimetru de siguranță.

Din nefericire, în urma incendiului cauzat de fisurarea magistralei, 4 persoane au decedat iar alte 5 persoane au fost rănite.

La locul producerii, din cursul nopții, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de lângă Tribunalul Vrancea, se află o echipă complexă formată din ofițeri specialiști – Serviciul Investigații Criminale și criminaliști care efectuează cercetarea la fața locului pentru stabilirea tuturor împrejurărilor în care s-a produs evenimentul.

În această cauză a fost întocmit un dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă, distrugere, neluarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă precum și nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă. Inspectoratul de Poliție Județean Vrancea transmite condoleanțe familiilor victimelor‟.

Două victime, transportate cu elicopterul la București

La locul intervenției, Serviciul Județean de Ambulanță (SAJ) Vrancea a alocat „5 echipaje tip B. Primele 5 victime s-au deplasat cu mijloace proprii la CPUAdjud. Pentru 2 victime s-a solicitat transferul din CPU Adjud către aeroportul Bacău cu echipaje SAJ de urgență tip C2. O victimă conștientă de sex masculin în vârstă de 61 ani, cu arsuri pe o suprafață de 65% din corp, a fost preluată de echipajul SAJ cu medic și transportată la Aeroport Bacău unde a fost preluată de un elicopter SMURD pentru transport la Spitalul «Bagdasar Arseni» din București. A doua victimă conștientă de sex masculin în vârstă de 53 ani cu arsuri pe o suprafață de 40% din corp a fost preluată de al doilea echipaj SAJ cu medic și transportată la Aeroportul Bacău unde a fost preluată de elicopterul SMURD pentru transfer la Spitalul «Floreasca» București. Planul roșu fiind dezactivat la ora 3.30‟.

Cei doi pacienţi răniţi în explozia de la Călimăneşti, judeţul Vrancea, care au fost aduşi la Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti şi la Spitalul Clinic de Urgenţă „Bagdasar-Arseni” Bucureşti sunt intubaţi, a anunţat Ministerul Sănătăţii. „Două victime care au suferit arsuri pe 30% din suprafaţa corporală, respectiv 40% din suprafaţa corporală au fost transportate la Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti şi la Spitalul Clinic de Urgenţă „Bagdasar-Arseni” Bucureşti. Amândoi pacienţii sunt intubaţi. Aşteptăm evaluările echipelor medicale astfel încât pacienţii să poată beneficia de cele mai bune îngrijiri”, a informat Ministerul Sănătăţii.

Conform sursei citate, trei victime cu leziuni minore au fost evaluate în Compartimentul de Primiri Urgenţe al Spitalului Municipal din Adjud şi nu au rămas internate.

Transgaz dă vina pe constructor

Compania Transgaz a publicat pe site-ul propriu un comunicat de presă cu privire la acest incident: „în noaptea de 21 septembrie 2023, în județul Vrancea, în jurul orei 01:15, pe conducta de transport gaze naturale Dn800 Șendreni-Onești, în zona localității Călimănești, la kilometrul 93+328 față de SCV Șendreni, respectiv kilometrul 52+174 față de NT Onești s-a produs un incident tehnic major cu foc ,în timpul execuției lucrărilor la autostrada A7 Moldova (Focșani -Bacău).

Menționăm faptul că, constructorul lucrărilor nu a respectat prevederile Avizului de amplasament nr. 219/2197/04.01.2021 emis de SNTGN Transgaz SA pentru lucrarea «Autostrada Focșani -Bacău (inclusiv rețele de utilități) cu amplasamentul pe teritoriul județului Vrancea», acesta nedeținând avizul CTE din partea SNTGN Transgaz SA pentru proiectul tehnic de relocare/înlocuire a conductei de gaz intersectată de proiect.

Reprezentanții Transgaz s-au deplasat imediat la fața locului, au întreprins toate măsurile tehnice necesare pentru stingerea flăcării, izolarea conductei de transport gaze naturale, eliminând orice alte riscuri pentru viața umană și mediul înconjurător. Nu au fost afectați furnizori sau consumatori de gaze naturale, SNTGN Transgaz SA luând toate măsurile tehnice necesare pentru asigurarea alimentării cu gaze naturale a zonei. SNTGN Transgaz SA transmite condoleanțe familiilor și apropiaților celor care și-au pierdut viața în acest incident‟.

Prefectul: „Nu pare o adâncime tocmai în regulă pentru o magistrală‟

Citat de news.ro, prefectul judeţului Vrancea, Nicuşor Halici, care a mers joi la locul exploziei, a spus că „din primele concluzii, este o eroare umană‟, însă trebuie „să vadă de unde vine‟, având în vedere că „nu pare o adâncime tocmai în regulă pentru o magistrală‟.Din primele concluzii, este o eroare umană, vedem acum de unde vine eroarea umană, din cea constructivă a acestei magistrale, că nu ar fi la adâncimea corectă faţă de cât s-a intervenit în 2017, ultima oară, pe acest tronson şi ar fi fost remediate zonele cu o degradare mai mare de 40%. El a fost verificat în 2016, acest gazoduct, magistrală, şi rezista, conform verificărilor, la o presiune de 45 de bari, pe ea avea în timpul exploziei 35 de bari de atmosfere, aşa o ţineau, cu 10 atmosfere sub cea dată de verificări”, a spus prefectul.

De asemenea, prefectul a mai spus că e posibil ca şi factorul noapte să fi contribuit”, însă ancheta care se află în desfășurare va stabili exact cauzele producerii incidentului. „Grav este în primul rând că au murit patru oameni, doi dintre ei este foarte greu să fie identificaţi, doi care sunt din cei cinci răniți, mai grav, dar înţeleg că şansele sunt destul de mari să nu se întâmple mai rău”, a mai spus Halici.

Întrebat câţi muncitori erau la momentul exploziei în zonă, Nicuşor Halici a afirmat că i s-a spus că „și acestea sunt date care sunt culese în aceste momente de la constructori de către echipele de investigaţie şi vor fi comunicate toate. Doar în punctul ăsta 10, pentru că se lucrează pe tot tronsonul”. Halici a menţionat: „Compania ştia că există această conductă şi aici va trebui să fie clarificat faptul că, după cum aţi putut observa, nu pare o adâncime tocmai în regulă pentru o magistrală. Din punctul meu de vedere ar trebui să fie la o adâncime mult mai mare, cel puţin la ce văd. Dintr-o estimare, până într-un metru are adâncimea (..) trebuia să fie la 1,80 metri”.

Nicuşor Halici a precizat că lucrările la autostrada A7, în zonele care se suprapun cu traversarea magistralei, nu vor mai fi făcute decât după o analiză atentă. „Sunt vreo 14 devieri ce trebuie făcute pe acest tronson de la Ţişiţa la Adjud şi era cunoscut (existenţa magistralei – n.r.). Până nu se va identifica exact, nu va mai fi efectuată nicio lucrare pe coridorul care se suprapune cu cele 14 zone de traversare a magistralei. Nu vreau să mă antepronunţ, asta este treaba organelor de cercetare penală să vedem magistrala dacă era la adâncime, nu era la adâncime, care era adâncimea”, a spus Halici.

Trebuia în primul şi în primul rând să nu se întâmple şi trebuiau luate toate măsurile. Vom vedea cine este vinovat şi acela va trebui să răspundă. La fel de important este că astfel de lucruri trebuie avute în vedere şi o să facem o analiză în cursul acestei zile şi în Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, să ne spună. Eu am mai făcut acum două luni o solicitare către toate instituţiile publice, autorităţile publice, să facă o hartă a riscurilor, cu tot ce există la nivelul judeţului Vrancea”, a mai afirmat Nicușor Halici.

Ministrul Grindeanu: Sunt în permanentă legătură cu constructorul şi autorităţile

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat, joi dimineaţă, că este în permanentă legătură cu constructorul şi autorităţile care au intervenit în urma exploziei magistralei de gaz de la Călimăneşti. „În momente de grea încercare, niciun cuvânt nu poate alina pierderea persoanelor dragi. În urma accidentului de pe şantierul autostrăzii A7, în care şi-au pierdut viaţa 4 muncitori, transmit sincere condoleanţe familiilor îndurerate. Ca ministru al Transporturilor am fost şi sunt în permanentă legătură cu constructorul şi autorităţile care au intervenit la locul tragediei”, a scris Grindeanu pe pagina sa de Facebook.

Cine a făcut studiul de fezabilitate; precizările CNAIR

„CNAIR transmite condoleanțe familiilor constructorilor care și-au pierdut viața în accidentul de pe șantierul lotului 1 al Autostrăzii Focșani – Bacău, din noaptea de 21.09.2023. Totodată, CNAIR face următoarele precizări:

1. Studiul de Fezabilitate a fost elaborat de SC Consitrans SRL București, iar indicatorii tehnico- economici au fost aprobați prin HG nr.903/ 13.07.2022.

2. Documentația Tehnică pentru obținerea Autorizației de Construire (DTAC) a fost realizată de SC Consitrans SRL, în baza tuturor avizelor necesare obținute inclusiv de la Transgaz:

– Aviz favorabil Transgaz nr. 219/2197 din 04.01.2021

– Aviz favorabil CTE Transgaz nr.387/29.11.2021

În baza acestei documentații, MTI a emis Autorizația de Construire nr.11 din 27.03.2023.

3. A fost elaborat Proiectul Tehnic (PT) tot de către SC Consitrans SRL și aprobat în CTE CNAIR, în data de 22.07.2022.

4. Prin decizia Directorului General al CNAIR a fost desemnată, în data de 10.02.2023, echipa de consultanță a proiectului, constituită din angajați ai DRDP Iași. Această echipă de supervizare a emis Ordinul de Începere a lucrărilor în data de 29.03.2023.

5. Antreprenorul, prin subcontractantul de specialitate, a depus la Transgaz Documentația Tehnică necesară relocării efective a conductei de gaz care intersectează autostrada.

6. Din informațiile pe care le avem pânâ la această oră, Antreprenorul Spedition UMB nu efectua lucrări de relocare a rețelei de gaz, ci doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a corpului autostrăzii.

7. Astăzi CNAIR a solicitat echipei de supervizare un raport special cu privire la împrejurările în care a avut loc evenimentul.

8. În acest moment se desfășoară cercetări ale instituțiilor abilitate ale statului, iar CNAIR nu se poate pronunța asupra cauzelor care au provocat deflagrația din noaptea de 21.09.2023.

Ne exprimăm speranța că cercetările desfășurate în cazul acestui accident nu vor provoca întârzierea lucrărilor”.

INFORMARE DE PRESĂ, Consiliului Județean Vrancea

Având în vedere interesul manifestat de mass-media cu privire la certificatul de urbanism emis de administrația județeană în scopul construirii Autostrăzii Focșani – Bacău, facem următoarele precizări :

Consiliul Județean Vrancea a emis Certificatul de urbanism nr. 203/09.09.2020 în scopul “Autostrada Focșani-Bacău (inclusiv rețele de utilități) – cu amplasamentul pe teritoriul Județului Vrancea”, prin care s-a solicitat Aviz Transgaz S.A. Autorizarea executării lucrărilor de construcţii aferente infrastructurii de transport de interes naţional se face de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin direcţia de specialitate, cu respectarea prevederilor legale în domeniul autorizării construcţiilor. Avizele şi acordurile stabilite prin certificatul de urbanism se solicită de către investitor/beneficiar şi se obţin de la autorităţile competente în domeniu înaintea depunerii documentaţiei pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii la autorităţile administraţiei publice competente. Avizul Transgaz S.A. împreună cu anexele acestuia sunt parte componentă a documentației tehnice în vederea autorizării executarii lucrărilor de construcții – D.T.A.C., competența de emitere a autorizației de construire fiind a Ministerului Transporturilor, potrivit legii.

Tânăr de doar 30 de ani din Cârligele, mort în explozie

Unul dintre cei patru muncitori care au murit noaptea trecută, în explozia de la Călimănești, este Marius Chiriac, un tânăr din comuna Cârligele, care împlinise de curând 30 de ani. Vestea că Marius este unul dintre cei care și-au găsit sfârșitul în groaznicul incendiu de la Călimănești a cutremurat întreaga comunitate din Cârligele. La doar 30 de ani împliniți pe 3 septembrie, Marius tocmai ce făcuse nunta cu o zi înainte, pe 2 septembrie. Nenorocirea a făcut ca el și soția sa, Mădălina, să nu mai apuce să se bucure așa cum se cuvine de acest eveniment fericit din viața lor. Prezent la datorie, de serviciu în schimbul de noapte pe șantierul Autostrăzii A7, el nu a avut nicio șansă în momentul exploziei produse la conducta de gaz.

La scurt timp după aflarea cumplitei vești că Marius Chiriac nu mai e, zeci de mesaje ale prietenilor și celor care îl cunoșteau au fost postate pe pagina sa de Facebook:

„Este cea mai cruntă durere pentru familie și apropiați! Sincere condoleanțe familiei și multă putere să poată trece peste acest tragic eveniment!”; „Nu te vom uita niciodată Marius Chiriac, drum lin printre îngeri!”; „Dumnezeu a avut nevoie de tine prea devreme, Marius Chiriac !… Nu am cuvinte…”; „A fost un om minunat și va rămâne mereu în sufletele noastre. Dumnezeu să vă dea putere și sa va ofere mângâiere în acest moment dureros!”; „Dumnezeu să-l ierte! Drum lin spre îngeri, copil nevinovat! Condoleanțe și putere familiei, să poată trece peste această durere imensă!”

Un mesaj extrem de emoționant, din care aflăm că Marius urma să devină tată, soția sa fiind însărcinată, a fost postat pe pagina oficială de Facebook a Primăriei Cârligele:„Dumnezeu să te ierte, Marius!!! Întreaga comunitate din comuna Cârligele este șocată de ceea ce ți s-a putut întâmpla. Marius Chiriac, fiul de doar 30 de ani al colegului nostru Săndel Chiriac, plecat dintre noi, mult prea devreme, în urma exploziei care a avut loc azi noapte la Călimănești. Dacă acum mai puțin de 3 săptămâni am petrecut cu toții la nunta ta cu Mădălina, acum suntem cu inimile în doliu și refuzăm să acceptăm că ai avut parte de o soartă atât de crudă! Că nu o să mai poți să îți ții în brațe copilul nenăscut încă și să te împlinești ca soț și tată!

Întregul colectiv din Primăria Cârligele și întreaga comunitate locală este alături de familia greu încercată. Bunul Dumnezeu cu mare milă să vă întărească pentru a putea trece peste această tragedie!”

Un bărbat din Dumitrești, printre muncitorii carbonizați

„Noaptea de 20 spre 21 septembrie a zguduit Dumitreștiul. Explozia din miezul nopții, de la Călimănești, a secerat patru vieți nevinovate, printre care se afla și consăteanul nostru, BOCU FLORIN, în vârstă de 37 de ani, fiul lui Tudorel Bocu din satul Motnău. Au rămas doi copii fără tată, o soție neajutorată și părinții distruși de durere. Suntem alături de familia îndoliată și ne rugăm pentru sufletul celui plecat prea devreme dintre noi. Dumnezeu să-l ierte!”, este mesajul transmis pe pagina de facebook a Primăriei Dumitrești.

Monitorul de Vrancea transmite condoleanțe familiilor victimelor care și-au pierdut viața în incendiul de la Călimănești!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?