Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786
Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786

FOTO: Colegiul Economic din Focșani – gazdă pentru 12 profesori participanți la un proiect Erasmus

În perioada 3-5 iulie 2023, a avut loc în România cel de-al doilea eveniment de formare pe termen scurt a personalului didactic, organizat de Colegiul Economic „Mihail Kogălniceanu” din Focșani, în cadrul proiectului Erasmus + „Researching European And Cultural Heritage To Share”, nr. de referință 2020-1-FR01-KA229-079896_6, la care au participat 20 de profesori din cele șase țări partenere. Activitatea din România a urmărit modul în care patrimoniul muzeal poate fi transformat în resursă didactică.

Astfel, prin parteneriatul muzeu-școală, profesorii pot contextualiza mai bine cunoștințele, pot stimula curiozitatea elevilor și pot promova importanța cunoașterii și a protejării obiectivelor culturale – toate în același timp făcând învățarea mai interesantă, mai accesibilă și conducând la creșterea calității educaţie. Prima activitate a avut loc luni, 3 iulie 2023, la Grădina Botanică „Dimitrie Brândza”. Participanții au descoperit PATRIMONIUL NATURAL în cadrul unei vizite ghidate, pe parcursul căreia au explorat Muzeul Botanic și Serele Expoziționale.

A doua activitate, SIMPOZIONUL „EDUCAȚIA ÎN MUZEU ȘI MUZEUL ÎN EDUCAȚIE”, a fost găzduită de Muzeul Național Cotroceni. Simpozionul a fost deschis de doamna Ștefania Dinu, director general adjunct (ştiinţific) al Muzeului Naţional Cotroceni, care a vorbit despre importanța educației nonformale și informale în rândul elevilor și a prezentat câteva proiecte educaționale derulate prin parteneriatul școală-muzeu. În cea de-a doua parte a simpozionului, cadrele didactice din țările participante la proiectul Erasmus (Franța, Grecia, Spania, Portugalia, România și Turcia) au prezentat materiale (în special planuri de lecție) prin care au demonstrat modul în care profesorii valorifică patrimoniul muzeal, punctând atractivitatea crescută a colecțiilor muzeale, dar și provocările care stimulează cooperarea dintre educatorii muzeului și școală.

Ultima activitate a primei zile a fost TURUL GHIDAT în Centrul Vechi și pe Calea Victoriei, denumit MONARHIE versus COMUNISM, care a cuprins cele mai importante obiective din centrul Bucureștiului și a dezvăluit o mulțime de informații despre cultura locală, istoria și arhitectura capitalei. În timpul turului am văzut și am descoperit povești legate de monarhia românească, Bulevardul Victoriei și poveștile asociate cu viața antebelică și postbelică a Bucureștiului, Cercului Militar Național, Pasajul Englez, Palatul Telefoanelor, Ateneul Român, Palatul Regal, Statuia ecvestră a lui Carol I, Piața Revoluției, Memorialul Renașterii,  Capșa – cea mai veche patiserie din București.

Ziua de marți, 4 iulie 2023, a început cu o vizită la unul dintre cele mai atractive obiective turistice din București, Palatul Parlamentului. Reușita acestei vizite s-a datorat doamnei deputat Elena Stoica, reprezentanta județului Vrancea în Parlament, care a facilitat accesul, ghidajul, dar și masa participanților în această instituție importantă a statului. Denumită și Casa Poporului, în timpul regimului lui Ceaușescu, această clădire este, de fapt, un simbol al vechilor timpuri comuniste, o extravaganță. Datorită mobilierului din lemn masiv, candelabrelor de cristal, dimensiunilor impresionante, coloanelor uriașe de marmură și altor elemente de design interior atent alese pentru fiecare cameră, acest palat a impresionat vizitatorii.

Următoarea activitate a avut loc la Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”, unul dintre muzeele emblematice din România, unde ne-am plimbat și ne-am simțit ca într-un sat adevărat. Participanții au avut șansa de a înțelege modul de viață din comunitățile rurale în cel mai realist mod. Muzeul etnografic oferă o panoramă a satelor de odinioară ale României, formate din case tradiționale vechi, adunate din toate regiunile țării. Diferitele stiluri arhitecturale au putut oferi o mai bună înțelegere a diversității României cu un secol în urmă. De altfel, Dimitrie Gusti, prin opera sa, a ales să arate diversitatea tradițiilor românești și particularitățile diverselor grupuri.

Miercuri, 4 iulie 2023, în prima parte a zilei, profesorii au vizitat Castelul Peleș, la Sinaia, de o inestimabilă valoare istorică și artistică. Această vizită se datorează demersurilor întreprinse de Asociația pentru Patrimoniul Regal Peleș, care a intermediat parteneriatul între cele două instituții. Castelul Peleș a devenit cel mai modern castel din Europa, având o centrală electrică proprie. Am fost foarte surprinși să aflăm că era dotat și cu centrală termică, lift și aspirator. Castelul Peleș a fost construit în secolul al XIX-lea la dorința primului rege al României, Carol I, și este o imagine a minții estetice a monarhului, îmbinând stilurile neo-renascentiste german și italian.

În a doua parte a zilei, profesorii au vizitat Castelul Bran, la Brașov, construit între 1377 și 1388, un important monument național, care l-a inspirat pe faimosul scriitor Bram Stoker să creeze unul dintre cele mai populare romane ale tuturor timpurilor: „Dracula”. Un ghid specializat ne-a oferit informații despre istoria castelului Bran, Tunelul timpului, legătura dintre castel și romanul lui Bram Stoker, legătura dintre Castelul Bran și Regina Maria a României. În urma participării la aceste activități, cadrele didactice participante la mobilitate au ajuns la următoarele concluzii:

Muzeele și școlile sunt parteneri tradiționali, înregistrând o mare varietate de activități de cooperare,  susțin în multe feluri educația într-un sistem educațional formal, o activitate principală fiind furnizarea de resurse de învățare pentru a fi utilizate în școli, oferă o gamă largă de resurse educaționale pentru profesori. Această abordare se potrivește foarte bine stilurilor de învățare ale elevilor care nu sunt atât de stimulați de materie, cât de felul în care experimentează învățarea. În prezent, toate muzeele importante conțin secțiuni care oferă astfel de resurse educaționale, unele interactive și dinamice, care pot fi utilizate în mod flexibil de către profesori, sunt foarte utile și pot crește eficiența procesului educațional.

Comunicat de presă

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?