Din cele 416 petiții și cereri înregistrate la Casa Județeană de Pensii (CJP) Vrancea în primul semestru al acestui an, 369 au constituit sesizări ce au avut ca obiect nemulțumiri asupra stabilirii drepturilor de pensie. Alți 26 de pensionari au dorit informații, în baza Legii nr. 54/2001 privind liberul acces la informații de interes public, iar alte 21 de solicitări au constat în cereri privind confirmarea stagiilor de cotizare ale asiguraților sistemului public de pensii.
Totodată, potrivit celor spuse de Monica Moldovan, purtătorul de cuvânt al CJP Vrancea, de la începutul anului 2016 și până în prezent, pe rolul instanțelor de judecată au fost înregistrate un număr de 80 de contestații și cereri de chemare în judecată, în care Casa Județeană de Pensii Vrancea are calitatea de pârâtă. „Până la această dată, 54 de dosare sunt soluționate prin sentințe definitive și irevocabile. Din numărul dosarelor soluționate irevocabil, 28 au primit sentințe favorabile instituției noastre”, a detaliat Monica Moldovan, precizând că la această dată mai există pe rolul instanțelor un număr de 46 de dosare în curs de soluționare, în fazele procesuale fond sau recurs în care se regăsesc și dosarele înregistrate în anul 2015 și nesoluționate până în prezent. „Acestea au ca obiect: 20 contestații la deciziile de acordare a drepturilor de pensie; 30 contestații prin care se solicită determinarea punctajului mediu anual în baza RIL pronuntat conform Hotărârii nr. 11/2015 a ÎCCJ; 6 cereri de recalculare în baza adeverințelor cu sporuri și alte venituri; 6 contestații la executare provenite din rețineri din pensii; 2 contestații pe legi speciale și recalculări pensii de serviciu; o contestație a drepturilor salariale solicitate în baza legii; o contesație vechime în muncă”, a explicat Monica Moldovan, purtătorul de cuvânt al CJP Vrancea.
Petițiile anonime nu se iau în considerare
Conform prevederilor Legii nr. 233/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor și a Ordonanței nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, „petiția este cererea, reclamația, sesizarea sau propunerea formulată în scris ori prin poșta electronică, pe care un cetățean sau o organizație legal constituită o poate adresa autorităților și instituțiilor publice centrale și locale”.
Potrivit celor spuse de Monica Moldovan, Casa Județeană de Pensii Vrancea are organizat un compartiment pentru relații cu publicul, care se ocupă de primirea, înregistrarea, legalitatea soluționărilor și comunicarea lor în termenul prevăzut de lege. Petițiile greșit îndreptate se trimit, în termen de 5 zile de la înregistrare, instituțiilor publice competente în a le soluționa, urmând a înștiința și petiționarul despre aceasta. Petițiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare ale petiționarului nu se iau în considerare și se clasează. Casa Județeană de Pensii are obligația să comunice petiționarului răspunsul în termen de 30 de zile de la data înregistrării petiției, indiferent dacă soluția este favorabilă sau nefavorabilă.
În situația în care aspectele sesizate prin petiție necesită o cercetare mai amănunțită, conducerea instituției publice poate prelungi termenul prevăzut de lege cu cel mult 15 zile. „În cazul în care un petiționar adresează aceleiași instituții mai multe petiții sesizând aceeași problemă, acestea se vor conexa, petentul urmând să primească un singur răspuns în care se face referire la toate petițiile primite. Dacă după trimiterea răspunsului se primește o nouă petiție de la același petiționar ori de la o autoritate sau instituție publică greșit sesizată, cu același conținut, aceasta se clasează, la numărul inițial făcându-se mențiune despre faptul că s-a răspuns”, a mai declarat Monica Moldovan, purtătorul de cuvânt al CJP Vrancea.