Regulile de autorizare și funcționare a Persoanelor Fizice Autorizate (PFA), Întreprinderilor Individuale (II) sau Întreprinderilor Familiale (IF) se vor schimba de la începutul anului viitor. Noile reglementări stabilesc, de exemplu, că un PFA poate să aibă în domeniul de activitate cel mult cinci clase de activități prevăzute de Clasificarea activităților din economia națională (CAEN) iar o II poate avea cel mult 10 clase de activități prevăzute de codul CAEN. Reguli clare vor fi și la numărul de persoane care pot fi angajate la acestea. Astfel, PFA poate angaja, cu contract individual de muncă, cel mult trei persoane, iar o II poate angaja cel mult 8 salariați. „O persoană titulară a PFA poate cumula calitatea de persoană fizică autorizată cu cea de salariat al unei terțe persoane care funcționează atât în același domeniu, cât și într-un alt domeniu de activitate economică decât cel pentru care PFA este autorizată. În scopul exercitării activității/activităților pentru care a fost autorizată, PFA poate stabili relații contractuale, în condițiile legii, cu orice persoane fizice și juridice, cu alte PFA, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale, pentru efectuarea unei activități economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic. Persoana fizică ce desfășoară activități economice ca PFA este asigurată în sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale și are dreptul de a fi asigurată în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și al asigurărilor pentru șomaj, în condițiile prevăzute de lege”, se arată într-o informare a Fiscului.
Reguli mai stricte sunt la Întreprinderea familială, care se constituie printr-un acord de constituire, încheiat de membrii familiei în formă scrisă, ca o condiție de validitate. Acest acord va stipula, sub sancțiunea nulității, datele de identificare ale membrilor familiei și ale reprezentantului desemnat din rândul acestora, condițiile participării, cota procentuală a fiecărui membru la beneficii și la pierderi, raporturile dintre membrii întreprinderii familiale, condițiile de retragere și data întocmirii. Acest reprezentant va gestiona interesele IF în temeiul unei procuri speciale, sub forma unui înscris sub semnătură privată. „Procura specială se semnează de către toți membrii întreprinderii care au capacitate de exercițiu deplină și reprezentanții legali ai celor cu capacitate de exercițiu restrânsă. În scopul exercitării activității pentru care a fost autorizată, întreprinderea familială poate stabili relații contractuale, în condițiile legii, cu orice persoane fizice și juridice, cu alte întreprinderi familiale, cu întreprinderi individuale sau cu PFA, pentru efectuarea unei activități economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic dobândit potrivit prezentei secțiuni”, arată finanțiștii, care precizează că o IF nu poate angaja terțe persoane cu contract de muncă.
Facilități pentru studenții care își înființează PFA
De la începutul anului viitor vor fi introduse și facilități pentru tinerii studenți care vor să înființeze o afacere proprie și vor fi scutiți de taxele pentru operațiunile de înregistrare și autorizare a unei PFA sau a unei II. Potrivit legii 182 din 2016, studenții vor beneficia de consiliere gratuită din partea reprezentanților Registrului Comerțului, și vor fi exceptați de la plata tarifelor pentru serviciile de asistență prestate de oficiile de pe lângă tribunale. Aceste beneficii vor fi acordate studenților care îndeplinesc trei condiții, respectiv să urmeze cursurile unei instituții acreditate de învățământ superior, să fie cel puțin în al doilea an de studiu și să fi promovat, la data solicitării, toate cerințele programei de învățământ a senatului instituției. De asemenea, tinerii studenți trebuie să aibă o vârstă sub 30 de ani. Aceste condiții vor fi prevăzute într-un document emis de instituție de învățământ superior care trebuie prezentat de studenți la depunerea cererii de înregistrare și autorizare a funcționării PFA sau II.
Noua lege stabilește o perioadă de cel mult doi ani în care Persoanele fizice autorizate și Întreprinderile individuale care au un număr de activități ce vor depăși noile limitări să își poată modifica obiectul de activitate. „Cu 30 de zile înainte de împlinirea termenului prevăzut, Oficiul Național al Registrului Comerțului publică pe pagina sa de internet listele cu persoanele fizice autorizate și întreprinderile individuale care nu și-au îndeplinit obligația de modificare a obiectului de activitate. Fiecare oficiu al registrului comerțului afișează la sediul său lista persoanelor fizice autorizate/ întreprinderilor individuale din circumscripția sa care nu ți-au îndeplinit obligația de modificare a obiectului de activitate, în condițiile prezentei legi. În termen de 60 de zile de la împlinirea termenului prevăzut anterior, oficiul registrului comerțului radiază, din oficiu, persoanele fizice autorizate și întreprinderile individuale care nu și-au îndeplinit obligația de modificare a obiectului de activitate”, precizează reprezentanții Fiscului.