E clar, acesta este un an școlar cum altul nu-i! Spre exemplu, la Școala nr. 10 „Duiliu Zamfirescu‟ din Focșani, părinții ne-au semnalat câteva probleme cu care se confruntă încă de la debutul anului școlar 2020-2021: de mai bine de patru săpătămâni, copiii lor nu au avut cu cine să studieze Limba germană; cursurile opționale nu au fost alese de comun acord între școală-părinte și/sau elev; iar începutul săptămânii de studiu a fost fixat de conducerea școlii… în ziua de miercuri.
Când vor avea profesor de Germană elevii de la Școala nr. 10?!
Marți dimineață am stat de vorbă cu prof. Petrică Moraru, directorul Școlii nr. 10 „Duiliu Zamfirescu‟ din Focșani, care ne-a confirmat că există o problemă cu Limba germană încă de la începutul anului pentru că titulara postului s-a stabilit într-un alt județ. Directorul ne-a spus că elevii au totuși un profesor suplinitor la Germană, însă copiii nu vin la prima oră. Directorul Moraru ne-a mai spus că Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Vrancea a găsit un profesor de Limba germană care va preda la Școala nr. 10 din Focșani începând de săptămâna aceasta. Am vorbit și cu prof. Marilena Gurgu, inspector limbi germanice în cadrul ISJ Vrancea, care ne-a confirmat că a fost rezolvată problema profesorului de Germană. „S-a rezolvat această problemă. S-a căutat încă de la începutul anului școlar. Suntem descoperiți de când a plecat colega, titulara școlii, prin detașare, pe undeva prin Pitești. Până acum, nouă ne-a oferit sprijinul o doamnă profesoară care este ieșită la pensie, dar, trăind vremurile acestea pandemice, doamna probabil nu are nici cunoștințe prea dezvoltate în ale IT-ului ca să poată folosi platforme educaționale, s-a speriat probabil, ținând cont și de vârstă, și probabil are și niște probleme medicale. Ne puteam baza pe dumneaei, este o doamnă profesoară pe care întotdeauna ne-am bazat și ne-a susținut așa cum a putut dumneaei, a mers și a făcut și grupele de la Pedagogic, și ne-a ajutat în fiecare an și cu orele de la Școala 10, numai că, trăind asfel de vremuri de pandemie, doamna s-a temut și atunci am fost doar anul acesta descoperiți.
Dar ne-am străduit și într-un final reușim să acoperim aceste ore. Nu pot să dau prea multe detalii, vă rog din suflet, la momentul oportun. Este profesoară de engleză-germană. O luăm așa treptat. De săptămâna aceasta a preluat deja, la Pedagogic, și-a dus toate documentele, urma să se ducă, chiar de ieri, să-și ia orarul și să-și ducă documentele și să discute absolut tot ce trebuie și la Școala nr. 10‟, ne-a spus marți prof. Marilena Gurgu.
Cât despre suplinitorul de germană de care face vorbire directorul, părinții ne-au spus că nici vorbă de așa ceva. Elevilor pur și simplu li s-a spus să nu vină la orele când ar fi trebuit să aibă germana. Rămâne de văzut cum vor putea recupera materia care trebuie studiată de la începutul școlii și până acum.
Miercuri, noua zi de luni
Vă întrebați cum?! Directorul Școlii nr. 10 ne-a explicat că a decis ca săptămâna să înceapă miercuri astfel încât toți elevii să poată veni fizic la școală. Mai precis, o grupă vine la cursuri în zilele de miercuri, joi, vineri, luni și marți, în timp ce altă grupă rămâne în online, urmând ca apoi să se facă schimbarea. În felul acesta, prof. Petrică Moraru este de părere că elevii nu-și vor ieși din ritm, reușind să fie aduși la școală în aceeași săptămână în care au făcut și ore online.
Părinții elevilor Școlii „Duiliu Zamfirescu‟ spun însă că sunt debusolați de schimbările permanente,cu atât mai mult cu cât școala a început luni, 14 septembriepentru o parte dintre copii, marți, 15 septembrie, pentru ceilalți, au revenit apoi cei din prima grupă miercuri, joi și vineri. Săptămâna a doua de școală a început tot luni, cu o săptămână online, o săptămână la școală, apoi, la clasele primare, s-a schimbat cu o zi online, o zi la școală pentru ca, după alegeri, să se revină la varianta o săptămână online, o zi la școală, dar începând de…miercuri. Mai mulți părinți adună în această perioadă semnături pentru o petiție prin care cer conducerii școlii ca toți elevii să vină fizic la școală, așa cum se întâmplă, spre exemplu, la Școala nr. 9 „Ștefan cel Mare‟ din Focșani.
Cursuri opționale sau impuse?!
Cea de-a treia problemă expusă de părinții elevilor Școlii nr. 10 este cea a cursurilor opționale, care nu au fost alese în urma unei consultării profesor-părinte-elev, ci au fost impuse. Prin ordinul de ministru nr. 3.590/05.04.2016 a fost aprobat noul plan-cadru pentru învățământul gimnazial.
Conform acestuia,
„Curriculumul la decizia şcolii (CDS) se constituie atât din opţionale ofertate la nivelul unităţii de învăţământ, cât şi din opţionale ofertate la nivel naţional. CDS este rezultatul unui proces real şi transparent de consultare şi negociere cu elevii şi părinţii acestora, cu alţi actori la nivel comunitar şi valorifică oportunităţi şi nevoi specifice.
Oferta naţională de curriculum la decizia şcolii cuprinde programe şcolare aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice.
Programele şcolare promovate ca ofertă centrală reprezintă exemple de bune practici în dezvoltarea curriculumului la decizia şcolii, relevante pentru disciplina şi pentru aria curriculară de care aparţin, pentru o abordare integrată la nivelul mai multor arii curriculare, dar şi relevante social. Dintre opţionalele promovate la nivel naţional pot fi menţionate:
– Educaţie pentru sănătate, clasele V-VI, VII-VIII;
– „Creează-ţi mediul!”, clasele III-IV, V-VII;
– Educaţie ecologică şi de protecţie a mediului, clasele V-VII;
– Lectura şi abilităţile de viaţă, clasele V-VI, VII-VIII;
– Limba neoelenă şi civilizaţia Greciei antice (doi ani de studiu);
– Rădăcini latine în cultura şi civilizaţia românească (doi ani de studiu, clasele V-VI, VII-VIII);
– Mituri şi legende greco-romane, clasele V-VI;
– Expresii şi proverbe latine, clasa a VII-a;
– Cultură şi tradiţii aromâne, clasele V-VI, VII-VIII;
– Matematică şi ştiinţe în societatea cunoaşterii (un an de studiu);
– Istorie orală: Istorie trăită – Istorie povestită;
– Educaţie prin şah (doi ani de studiu);
– Limba şi literatura maghiară pentru elevii care frecventează clasele cu predare în limba română sau trăiesc în două culturi minoritare, clasele V-VIII.”
Conducerea instituției de învățământ ne-a spus că părinților le-au fost trimise chetionare cu opționalele pe email, având în vedere că semestrul al II-lea din anul școlar precedent s-a desfășurat online, însă cerințele părinților nu puteau fi satisfăcute. De asemenea, prof. Petrică Moraru a mai spus că opționalele au fost alese și în funcție de disponibilitatea cadrelor didactice.
Părinții cu care au stat de vorbă ne-au spus însă că nu au primit un asemenea email din partea școlii.