Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786
Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786

Alfabetizarea tehnologică este la fel de importantă ca scrisul, citirea și algebra


Educarea gândirii computaționale și a abilităților în domeniul IT ar trebui să fie materii obligatorii pentru copiii de toate vârstele, începând cu cei de grădiniță, iar pentru aceasta este necesară identificarea modalităților de predare adecvată a principiilor din IT&C, astfel încât elevii să poată observa cum stăpânirea acestui domeniu le conferă „putere”, susține Daniela Rus, director al laboratorului CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) din cadrul Institutului de Tehnologie din Massachusetts (MIT), într-un interviu acordat revistei Forbes. „Îmi place să mă gândesc la (stăpânirea n.r) tehnicii de calcul ca la o superputere care îți permite să explorezi și să interacționezi cu lumea în niște modalități cu totul noi”, susține Daniela Rus care este prima femeia director al celui mai important laborator de cercetare din cadrul MIT.
    Pe măsură ce din ce în ce mai multe locuri de muncă necesită folosirea calculatoarelor în modalități tot mai complexe, reducerea decalajului în procesul de predare a cunoștințelor de bază în domeniul informatic devine imperativă. Dezvoltarea unor astfel de abilități, este de părere cercetătoarea româncă, depășește paradigma „a învăța să programezi” și deschide o paradigmă mai largă: „programezi pentru a învăța”. „Astfel de abilități (de programare n.r.) nu sunt un scop în sine, însă deprinderea lor îți permite să vezi altfel lumea”, a subliniat ea.
    Tehnologia de calcul trebuie integrată din ce în ce mai mult în programul de învățare al copiilor, cu atât mai mult cu cât, pe lângă deprinderea abilităților necesare în domeniul IT&C, ea deschide și noi modalități de abordare pentru științele „clasice”, pentru fizică, geometrie sau pentru istorie și științele naturii. „Activitatea mea este pe de-o parte motivată de convingerea că fiecare trebuie să știe cum să rezolve o problemă folosind calculatorul. Ani de zile s-a vorbit despre creșterea gradului de accesibilitate a calculatoarelor, cu scopul ca, în cele din urmă, fiecare copil să aibă un laptop. Copiii sunt însă și mai atrași de roboți decât de calculatoare și cred că roboții, mai mult decât orice altceva, îi pot ajuta pe elevi să învețe geometrie, fizică, programare și multe alte lucruri. Alfabetizarea tehnologică este la fel de importantă ca scrierea, cititul și matematica de bază. Ne dorim să le trezim copiilor interesul și pasiunea pentru robotică încă de la vârste fragede, pentru a deveni inovatorii de mâine”, a mai susținut ea.
    În afara proiectelor de pionierat în domeniile informaticii și roboticii, laboratorul condus de Daniela Rus are și ambiția de a cuceri inimile tinere și de a deschide noi universuri de cunoaștere pentru copii. În acest scop CSAIL a lansat, printre altele, un eveniment anual de popularizare a informaticii, „Hour of Code” (Ora de programare) în care aproximativ 200 de elevi de la școli publice americane fac cunoștință cu o parte dintre proiectele derulate în cadrul laboratorului. Obiectivul principal al laboratorului condus de Daniela Rus este de a dezvolta știința autonomiei în robotică, de a perfecționa tehnologiile care le permit roboților să colaboreze între ei cu niveluri cât mai ridicate de autonomie care să facă posibilă ducerea la bun sfârșit a unor sarcini din ce în ce mai complexe, fără necesitatea unui supervizor uman. Progresele înregistrate în ultimii ani ne apropie de momentul în care interacțiunea cu roboți va fi la fel de banală precum este interacțiunea cu telefonul mobil. Spre exemplu, dezvoltarea tehnologiei de imprimare 3D poate însemna apariția unor roboți ieftini și ușor de produs ce vor fi accesibili tuturor. „Folosind materiale simple, așa cum este plasticul și hârtia, am demonstrat că putem produce roboți funcționali care practic ies singuri direct din imprimantă”, a mai susținut ea.
    Născută la Cluj în 1963, Daniela Rus a primit titlul de „Profesor Andrew și Erna Viterbi” al Departamentului pentru Inginerie Electrică și Informatică (EECS) în cadrul MIT. În 2002 a devenit membră a MacArthur Fellowship („Genius Grant”). Director al Distributed Robotics Lab. tot din cadrul MIT, Daniela Rus a devenit și prima femeie director al CSAIL. CSAIL din cadrul MIT este cel mai mare laborator universitar din lume.
    Mai mult de 250 de companii își au originile în această prolifică pepinieră a inteligențelor, printre care Akamai, iRobot, 3Com sau Meraki. Activitățile de cercetare desfășurate în cadrul CSAIL sunt împărțite în șapte domenii de interes: Inteligență Artificială (AI), Biologie computațională, Grafică, Limbaj și învățare, Teorie de calcul, Robotică și Sisteme.Ambiția laboratorului CSAIL, după cum precizează Daniela Rus în interviul oferit revistei Forbes, este de a „inventa viitorul tehnologiei de calcul”. „Dorim să folosim informatica pentru a rezolva probleme majore în domenii precum medicina și educația, de la obținerea unor instrumente mai bune de diagnoză medicală și de la perfecționarea automobilelor autonome, până la a-i inspira pe copii să învețe programare”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?