Ediția: Miercuri 5 februarie 2025 Nr. 6808
Ediția: Miercuri 5 februarie 2025 Nr. 6808

2017- ultimul an de prețuri reglementate la electricitate; concurența între furnizori devine acerbă, dar ofertele pot include capcane


Concurența dintre furnizorii de energie va fi acerbă în acest an, în condițiile în care, de la 31 decembrie 2017, piața va fi complet liberalizată. Autoritățile le recomandă consumatorilor să fie foarte atenți când semnează noi contracte, pentru că ofertele pot include capcane. „În 2017, competiția între furnizori va crește foarte mult. Și acum este acerbă, se duc adevărate lupte între furnizori. Marjele sunt foarte mici, așa că toți furnizorii se vor lupta să crească volumul de electricitate prin atragerea de noi clienți”, a declarat Ion Lungu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), la finele lunii decembrie.
Potrivit acestuia, consumatorii sunt din ce în ce mai sofisticați, odată cu creșterea gradului de informare, iar pretențiile lor cresc. „Prețurile vor fi destul de apropiate și feelingul meu este că nu vor fi volatile. Consumatorii nu se vor uita doar la prețuri, iar furnizorii trebuie să le ofere și altceva, servicii de calitate și amabilitate. Trebuie construită o relație de încredere cu clientul. Foarte importantă va fi etica în afaceri”, a mai spus președintele AFEER.

Ce înseamnă liberalizarea

Consumatorii casnici din România nu sunt obișnuiți cu ideea de liberalizare, concept care în alte țări europene este implementat de 10-15 ani. Românii au un furnizor tradițional, în funcție de zona geografică (Electrica, CEZ, Enel, E.ON) și li se pare o noutate faptul că primesc oferte din partea altor companii.
Teoretic, fiecare român a fost liber să-și schimbe furnizorul de electricitate încă din 2007, când activitatea de distribuție a energiei au fost separată de cea de furnizare, odată cu implementarea unei directive europene. Practic, lumea nu a fost prea interesată să-și schimbe furnizorul tradițional de energie, pentru că nimeni nu-i oferea un preț mai bun decât cel reglementat.

Atenție la ofertele prea atractive

Unele oferte includ chiar perioade în care compania promite factură zero. Consumatorii trebuie să știe, însă, că așa ceva nu este posibil. În factură, pe lângă prețul energiei, consumatorul plătește contribuția pentru cogenerare și cea pentru certificatele verzi, precum și acciza, așa că, cel mult, doar prețul propriu-zis al energiei este zero, nu factura finală. Astfel de oferte sunt ilegale, deoarece compania este obligată să informeze consumatorii despre aceste lucruri.

Consumatorii nu sunt obligați să încheie noi contracte

Competiția dintre furnizori generează și un alt gen de tertipuri, de data aceasta din partea furnizorilor tradiționali, care nu vor să piardă clienți. Unii dintre acești furnizori au informat consumatorii că trebuie să încheie noi contracte, odată cu liberalizarea pieței. Nimic mai fals, spun autoritățile. Consumatorii nu trebuie să facă nimic, ei au dreptul de a rămâne alimentați de aceeași companie, cu același contract.
Marian Cernat, director general în cadrul ANRE, a explicat, la mijlocul lunii decembrie, că nimeni nu este obligat să treacă în piața liberă sau să semneze noi contracte cu furnizorii, nici măcar cu actualul furnizor. „Am văzut că în media se vehiculează foarte mult ideea că toți clienții casnici sunt obligați să treacă în piața liberă din 2018, deci cu alte cuvinte trebuie să facă ceva. Eu vă spun că nu trebuie să facă nimic, pentru că mecanismul pe care l-a implementat Autoritatea de Reglementare pentru clienții finali casnici care beneficiază de serviciul universal permite ca ei să fie furnizați cu două componente de energie: o componentă de energie achiziționată la preț reglementat și o componentă de energie achiziționată la prețul de piață. În momentul în care dispare componenta reglementată, clientul casnic nu simte nimic, pentru că toată energia lui va fi achiziționată pe acel mecanism de achiziție din piața liberă”, a explicat oficialul ANRE.
Potrivit lui Cernat, liberalizarea pieței nu îi va afecta cu nimic pe consumatorii casnici care rămân la furnizorii unde sunt acum. „Un client casnic poate să rămână liniștit la furnizorul de ultimă instanță la care se află, pentru că nu pățește nimic”, a completat oficialul ANRE. Pe de altă parte, ofertele atât de atractive pe care le vedem acum în piață din partea furnizorilor nu vor putea dura mult, pentru că este clar că aceste prețuri sunt sub costurile pe care le suportă compania pentru a cumpăra acea energie, mai spune Ion Lungu, președintele AFEER. „Este posibil să vedem în curând insolvențe chiar și la furnizorii mari, dacă prețul cu care vând energia continuă să fie mai mic decât cel cu care o cumpără. Este clar că nu pot supraviețui foarte mult dacă merg în pierdere”, a argumentat el.

Nu rămâne nimeni fără curent

Totodată, Marian Cernat de la ANRE a subliniat și faptul că toți clienții sunt protejați prin lege de riscul de a rămâne fără curent, cu excepția celor rău-platnici. În cazul în care un anumit furnizor nu mai poate livra energie către clienții său, din cauze precum falimentul, acei consumatori sunt preluați de alți furnizori, numiți „de ultimă instanță”. „Nu numai clientul casnic, ci orice client final este protejat de riscul de a rămâne nealimentat, prin mecanismul de trecere la furnizorul de ultimă instanță. Numai în situația în care nu-și plătește factura și este deconectat pentru neplată, atunci rămâne nealimentat. El va trebui, ca să fie realimentat, să-și plătească facturile din urmă, precum și costurile cu deconectarea și cele cu reconectarea”, a spus Cernat.
În schimb, legea prevede că un consumator poate să-și schimbe furnizorul înainte de a-și achita ultima factură. „În acest caz, furnizorul vechi se poate adresa instanței, dacă respectivul consumator nu a plătit ultima factură”, a mai spus oficialul ANRE.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?