Aproape șapte mii de elevi nu au acces la internet sau la dispozitive mobile pentru a participa la cursuri în mediul online și nu au acces la educație. Inspectoratul Școlar Județean a comunicat Ministerului Educației o listă cu 6840 de elevi, situația fiind discutată, ieri, în Colegiul Prefectural. Teoretic, reprezentanții Guvernului spun că această situație ar trebui rezolvată până la începerea următorului an școlar. Practic însă, este foarte dificil de asigurat condiții pentru ca elevii să poată participa în condiții decente la cursurile din mediul online și să aibă acces la educație. Cei mai defavorizați sunt elevii săraci, elevii din mediul rural unde multe dintre localități nu au acces la internet sau părinții nu-și permit un abonament la internet. Ori, aceasta atrage riscul creșterii abandonului școlar, România fiind deja, conform Eurostat, în topul primelor trei țări din UE cu cea mai ridicată rată de abandon școlar. Însă, în ultimele luni, pandemia de COVID-19 a adâncit problemele din sistemul educațional din România.
Deputatul social democrat Angel Tîlvăr atrăgea atenția, la începutul lunii mai, că în această perioadă, mai mult ca oricând, accesul la educație al copiilor de la sate pune probleme serioase, pentru că familiile lor nu-și permit să cumpere un telefon, calculator, laptop sau nu au acces la internet. „Au trecut două luni de la mutarea cursurilor în mediul online și, cu toate acestea, soluțiile autorităților sunt firave, dovadă clară a interesului scăzut acordat problemelor educaționale din mediile dezavantajate. Elevii din aceste zone erau în situații dificile, dar această perioadă a arătat exact cât de mari sunt disparitățile dintre orașe și multe zone rurale. Comisarul european pentru inovație, cercetare, cultură, educație și tineret, Mariya Gabriel, a declarat acum două zile că „dificultățile cu care se confruntă comunitățile rurale din Europa, inclusiv în România, sunt foarte asemănătoare: lipsa de conectivitate, lipsa de echipament și insuficiența de competențe și încredere a cadrelor didactice și a elevilor”. În acest sens, UE a pus la dispoziția statelor membre un buget de 37 de miliarde de euro, în cadrul politicii de coeziune. Așadar, există fonduri, dar trebuie accesate! Până în toamnă, se vor împlini 6 luni de școlă “online”. Pentru mulți copii din familii vulnerabile, defavorizate, din mediul rural, ce au făcut autoritățile în tot acest timp și ce au de gând să facă pentru a asigura cele necesare, pentru ca toamna să ne găsească pregătiți?!”, arată deputatul Angel Tîlvăr.