Vânzătorii de mașini second hand așteaptă luna februarie și eliminarea timbrului de mediu pentru impulsionarea vânzărilor de autoturisme. Între timp, zeci de mașini cu numere de Olanda sau Germania sunt parcate vis-a-vis de Târgul auto din Piața Obor. Subiectul vânzărilor de mașini, în special a celor aduse din străinătate, este tabu aici când oamenii văd o cameră de filmat. Fără camera video, oamenii sunt mai deschiși și laudă inițiativa eliminării unei taxe considerate aberante și care împiedica vânzarea mașinilor mai vechi, în special a celor importate. „Am avut o Solenza veche la care taxa era mai mare decât prețul mașinii. E foarte bine că o elimină”, ne-a spus un focșănean care dorea să cumpere o mașină.
Vânzătorii de mașini spun că banii care până acum erau folosiți pentru plata timbrului de mediu vor putea fi cheltuiți pe documentele necesare la înmatricularea autovehiculelor. „E foarte bine că se elimină. Pentru două sute de euro omul poate face alte lucruri, poate face actele, o poate înscrie. Nu se potrivește una cu zece ani de afară cu Loganul nostru, ca preț sau ca și condiții. Cu banii de Logan îți poți lua o mașină de 5-6 mii de euro care nu se compară ca și confort. Deci avantaj este pentru omul de rând care nu are așa de mulți bani. De exemplu, la Logan din 2005 era încă 1500 de euro taxă, pentru euro 3, adică o mai luai odată. Iar o mașină din 2003, un Opel sau altă marcă, era 2-300 de euro. Acum dacă o scoate, poate mai crește și vânzare”, ne-a spus Petruș Dobrin.
Timbrul de mediu a fost introdus în 2013, când a înlocuit taxa pe emisiile poluante, una dintre formele sub care taxa auto a fost plătită începând cu anul 2007. Timbrul de mediu a fost introdus după ce Curtea de Justiție a Uniunii Europene a considerat nelegale toate formele taxei auto. Ulterior, în 2016, guvernul a făcut o procedură de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, actualizate cu indicele prețurilor de consum, precum și dobanzile calculate până la data plății integrale. Însă nici timbrul de mediu nu a fost considerat legal de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene care a dat dreptate românilor care au contestat această nouă formă a taxei auto. Iar de la 1 februarie intră în vigoare legea inițiată de PSD prin care au fost eliminate 102 taxe, printre care și timbrul de mediu.
Statul trebuie să restituie peste 30 milioane lei celor care au plătit taxa auto
O situație statistică realizată la nivelul Administrației Județene a Finanțelor Publice Vrancea arată că statul român mai are de restituit peste 30 milioane lei doar către vrâncenii care și-au înmatriculat autoturisme începând cu anul 2007. Vârful încasărilor din taxa auto, peste 11 milioane lei, a fost în 2008, adică anul următor introducerii taxei și înaintea crizei economice. Anul următor, 2009, încasările din taxă s-au menținut la 9,07 milioane lei, în 2010 încasările din taxă au fost de 10,76 milioane lei. Încasările s-au prăbuști în 2011 până la 5,97 milioane lei. Ulterior, chiar dacă fiscul a avut încasări mai mari din această taxă, au fost și restituie sume către proprietarii care au câștigat procese în instanță. De altfel, începând cu 2011, banii încasați din taxa auto erau redistribuiți către cei ce care câștigau procesele.
Deocamdată nu se știe cum își vor putea recupera banii persoanele care au plătit timbrul de mediu începând cu anul 2013. Pentru celelalte cazuri a fost emisă o ordonanță de guvern în 2015 care stabilea procedura prin care proprietarii autoturismelor pot obține recuperarea taxei auto plătită, sub diferite denumiri, începând cu 2007. Pot fi recuperate sumele plătite sub forma taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Proprietarii autovehiculelor pot solicita restituirea acestor sume dar și a dobânzilor calculate doar prin depunerea unei cereri la ghișeele unităților Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Această cerere trebuie depusă în termen de cel mult cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naștere dreptul la restituire. Adică cel mult cinci ani începând cu ianuarie 2016 deoarecere OG 40 din 2015 a intrat în vigoare în august 2015. „Data la care a luat naștere dreptul la restituire este data intrării în vigoare a Ordonanței Guvernului nr. 40/2015 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule”, arată reprezentanții Administrației județene a Finanțelor Publice Vrancea.
Documente obligatorii la restituirea taxei auto
Cererea depusă la Fisc trebuie să cuprindă, obligatoriu, contul bancar în care urmează să fie restituiți banii. La această cerere trebuie anexate mai multe documente, respectiv actul de identitate, documentul care atestă plata taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, o copie a cărții de identitate a vehiculului și a certificatului de înmatriculare, cu prezentarea în original a acestora. „Cererea de restituire, însoțită de documentele menționate mai sus, se poate depune la registratura organului fiscal sau se poate transmite prin poștă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Documentele în original anexate la cerere de contribuabil, se remit acestuia, odată cu comunicarea deciziei de soluționare a cererii”, arată reprezentanții AJFP Vrancea într-o prezentare a actului normativ. Solicitarea de restituire a sumelor poate fi respinsă dacă nu sunt anexate documentele menționate mai sus, dacă nu este indicat contul bancar unde să fie virați banii sau în cazul „în care contribuabilul care solicită restituirea taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, după caz, nu deține documentul care atestă plata, în copie sau în original, iar plata nu poate fi identificată”.
Termenul de soluționare a cererilor de restituire a sumelor este de 45 de zile de la data înregistrării cererii de restituire. Dacă inspectorii fiscali consideră că mai este nevoie de anumite documente relevante soluționării cererii, pot solicita contribuabilului, în scris, prezentarea acestora. În acest caz, termenul de 45 de zile se prelungește cu perioada cuprinsă între data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informații suplimentare relevante soluționării acesteia și data înregistrării primirii acestor informații la organul fiscal competent. În cazul în care documentele solicitate nu sunt depuse de către contribuabil în termen de cel mult 60 zile de la data solicitării, atunci cererea se respinge de către Fisc iar proprietarul autovehiculului este
înștiințat prin emiterea Deciziei de respingere a cererii de restituire. „Restituirea taxei și a dobânzii datorate contribuabilului se face pe parcursul a 5 ani calendaristici, în fiecare an restituindu-se 20%, conform graficului tranșelor anuale aprobate la restituire de organul fiscal. Suma corespunzătoare unei tranșe anuale, conform graficului, se actualizează cu indicele prețurilor de consum publicat pe portalul Institutului Național de Statistică. Dobânda cuvenită contribuabilului se calculează până la data plății integrale, respectiv până la data plății fiecărei tranșe anuale”, precizează reprezentanții AJFP Vrancea.