Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786
Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786

Activitatea avocaţilor și notarilor s-a redus considerabil, la fel şi veniturile

Profesiile liberale au de suferit în această perioadă în care situaţia creată de virusul Covid – 19 a paralizat întreaga lume şi inclusiv ţara noastră. Atât avocaţii cât şi notarii au rămas practic fără venituri. Primii pentru că activitatea instanţelor se rezumă doar la cauzele urgente, iar ceilalţi pentru că volumul tranzacţiilor a scăzut dramatic. Cu toate acestea, notarii nu pot pune lacătele pe uşi pentru că, deşi vorbim de o profesie liberală, prestează serviciu public şi sunt obligaţi să ţină notariatele deschise, chiar dacă activitatea unora dintre ele este aproape inexistentă în această perioadă. Despre situaţia în care se află avocaţii şi notarii am discutat cu avocatul Ioan Ioanovici, decanul Baroului Vrancea şi notarul Cătălin Vrabie, care ne-au explicat ce înseamnă starea de urgenţă pentru aceste profesii.

Starea de urgenţă decretată ca urmare a crizei provocate de coronavirus afectează serios profesiile liberale, inclusiv avocaţii şi notarii din toată ţara şi implicit pe cei din Vrancea. Întrucât pe durata stării de urgenţă instanţele judecă doar cauzele care nu pot fi amânate, activitatea avocaţilor s-a redus considerabil şi implicit şi veniturile acestora.

Decanul Baroului Vrancea, avocatul Ioan Ioanovici, ne-a spus că este o perioadă grea pentru toată lumea, nu doar pentru avocaţi şi speră ca activitatea să revină la normal din luna mai. Deşi avocaţii au posibilitatea să se suspende, la nivelul Baroului Vrancea nu a fost înregistrată nicio astfel de cerere, decanul precizând că ai lui colegi sunt oameni motivaţi şi aşteaptă ca situaţia să revină la normal. Ioanovici anticipează că după ce va trece această perioadă grea, numărul dosarelor va creşte, mai ales cele comerciale, iar avocaţii vor avea activitate din plin. „Urmare a situaţiei create de acest virus Covid 19, toate dosarele au fost suspendate. Se judecă doar cauzele urgente, iar numărul acestora este mic. Activitatea avocaţilor s-a redus considerabil, la fel şi veniturile. Singura activitate în această perioadă face referire la oficiile pentru cauzele penale, dar numărul acestora este mic, iar al avocaţilor mare. Asta este profesia liberală şi acesta este riscul. Unii dintre colegii mei mai ţin legatura şi cu clienţii.

Este o situaţie grea pentru toată lumea. Avem colegi tineri care au copii şi nevoi destul de mari, dar toată lumea încearcă să se descurce aşa cum poate. În toată ţara situaţia este aceeaşi. Sperăm ca în luna mai să revenim la normal şi cu siguranţă atunci vor fi multe dosare, inclusiv pe comercial. Toţi avocaţii sunt dornici să muncească, dar situaţia de acum nu ne oferă alternative. Există posibilitatea suspendării dar nu am înregistrat nicio astfel de cerere. Cu toţii aşteptăm ca lucrurile să se îndrepte şi să ne putem relua activitatea”, ne-a declarat decanul Baroului Vrancea, Ioan Ioanovici.

Având în vedere perioada grea pe care o traversează toată lumea şi implicit avocaţii, s-a hotărât suspendarea plăţii cotelor. „În momentul de faţă nu se mai plătesc cotele datorate de avocaţi, iar când vor putea face acest lucru îl vor face fără a fi penalizaţi”, a adăugat decanul Baroului Vrancea.

Ce spune avocata Ana Viorica Pușcașu

La rândul ei, avocata Ana Viorica Pușcașu a precizat că „în acest moment, avocații privesc cu îngrijorare la viitorul profesional mai ales că se prevede prelungirea stării de urgență cu cel puțin o lună și așteaptă reluarea activității”. „Personal menționez că activitatea profesională a fost redusă aproape în totalitate ca urmare a suspendării de drept în dosarele în care reprezint părțile cu împuternicire avocațială sau cu delegație din oficiu, asigur pemanența în ceea ce privește asistența juridică din oficiu în cauzele urgente (activitate care este și aceasta redusă). Noi, avocații, nu așteptăm ajutoare sociale, ci așteptăm luarea unor măsuri rezonabile și acordarea unor compensații ca urmare a întreruperii totale sau parțiale a activității activității datorate măsurilor luate de Guvern pe perioada stării de urgență pentru combaterea efectelor coronavirusului SARS-CoV-2”.

Pe pagina de Facebook – Cabinet Avocat Ana Viorica Puscasu – au fost făcute mai multe precizări privind „Pandemia de COVID 19 și avocatura”:

„În data de 16 martie 2020 Președintele României semneaza Decretul de instituire a stării de urgență. Prin acest Decret se instituie o serie de măsuri cu aplicabilitate imediată. Printe acestea și măsuri cu privire la domeniul justiție – capitolul V, art. 41 – 47 din Anexa la Decret.

Astfel potrivit art. 42 alin. 1 din Anexa la Decret ”Pe durata stării de urgență activitatea de judecată continuă în cauzele de urgență deosebită.” Cauzele de urgență deosebită au fost stabilite de ÎCCJ, respectiv de către Curtea de Apel Galați.

Potrivit Hotărârilor luate de către Curtea de Apel Galați se judecă în cadrul Curții de Apel Galați și a instanțelor de circumscripție (în care se înscriu și Tribunalul Vrancea, Judecătoria Focșani, Judecătoria Adjud și Judecătoria Panciu) nu se judecă decât cauzele urgente așa cum au fost stabilite prin prin ordine ale Președintelui Curții de Apel Galați. În celelate cauze se va dispune după caz suspendarea de drept – cauzele care aveau fixate termene de judecată, iar dacă în cauză nu s-a fixat termen nu se vor efectua acte de procedură, urmând ca procedura în aceste cauze să se reia după încetarea stării de urgență.

În mod evident activitatea avocaților s-a redus în mod drastic, acest fapt putând fi atestat prin simpla accesare a portalui justiției. În afara faptului că activitatea de la instanțe și parchete s-a redus doar la cauzele urgente a intervenit și restrângerea circulației cetățenilor, fapt ce a dus la limitarea interacțiunii avocat – client, activitate ce se desfășura în incinta Tribunalului ori la Cabinetul avocatului. Totodată potrivit OUG 29/2020 art. X alin. 5 se stabilește că formele de exercitare a profesiei de avocat, care îndeplinesc servicii de interes public, a căror activitate este afectată direct prin măsurile dispuse de autoritățile publice pentru prevenirea și combaterea epidemiei determinate de infecția cu coranavirusul COVID – 19 beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilități și chirie pentru imobilul cu destinația de sediu social sau sediu secundar, dar că membrii acestora sunt obligați ca, pe perioada instituirii stării de urgență, să ia, cu observarea regulilor de disciplină sanitară și a celorlalte măsuri de protecție și prevenție stabilite de autoritățile competente ca urmare a instituirii stării de urgență, măsurile necesare în vederea asigurării continuității activității, nerespectarea acestor prevederi constituind abatere disciplinară care se sancționează cu excluderea din profesie.

Așadar, din acest moment avocații au întrerupt total sau parțial activitatea în mod nevoluntar, ceea ce a dus la diminuarea considerabilă a veniturilor acestora (dar majoritatea avocaților în această perioadă nu au avut nici o încasare) iar onorariile cuvenite pentru activitatea de asistență juridică din oficiu se achită cu întârziere.

Ulterior, prin OUG 30/2020, care stabilește o serie de măsuri de protecție socială, se prevede în art. XV alin. 1 că profesioniștii așa cum aceștia sunt menționați de art. 3 alin. 2 din Codul Civil care nu sunt angajatori și care își întrerup activitatea total sau parțial activitatea în baza deciziilor emise de autoritățile publice beneficiază de o indemnizație egală cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2020.

Din interpretarea textelor de lege ale celor două ordonanțe de urgență se înțelege că avocații beneficiază de o indemnizație cu obligația de a asigura continuitatea activității (în opinia mea nu doar în cauzele ce vizeaza doar asistența juridica din oficiu, ci și în cauzele civile urgente). Această indemnizație nu este văzută de avocați ca o măsură de protecție socială sau somaj tehnic așa cum este prevăzută ci ca o compensație ca urmare a imposibilității de continuare a activității ca urmare a măsurilor stabilite de către Guvernul României în urma instituirii stării de urgență și a restricțiilor de circulație și de activitate impuse de Ordinele Militare.

Ca urmare a semnalelor din teren prin OUG 32/2020 art. XV alin. 1 din OUG 30/2020 în sensul că se va acorda o indemnizație lunară de 75% din salariul mediu brut doar acelor profesioniști care își întrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgență. Așadar, având în vedere aceste ultime prevederi reiese că avocații nu beneficiază de această îndemnizație întrucât aceștia conform OUG 29/2020 nu își întrerup activitatea, ci sunt obligați să asigure permanența.

Pe perioada stării de urgență avocații sunt obligați să achite cotele datorate către Barou, UNBR și Casa de Asigurări a Avocaților, dar și impozitul pe venit. În acest moment prevederile legale ce guvernează Casa de Asigurări a Avocaților nu permite acordarea de ajutor financiar decât în cazuri strict limitate (indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obișnuite, accidente de muncă sau accidente în afara muncii; indemnizații de maternitate; ajutor pentru creșterea copilului, ajutor de deces), iar prevederile OUG 32/2020 exclud avocații de la posibilitatea de a primi o compensație ca urmare a întreruperii activității, ceea ce duce la inexistența unor măsuri viabile de protejare a avocaților.

Deci, avocații pentru a suspenda activitatea total și a beneficia de prevederile OUG 32/2020 trebuie fie ca să solicite suspendarea din profesie potrivit art. 27 din Legea 51/1995 și art. 49 din Statutul profesiei de avocat (cu plata unei taxe de reînscriere), fie să solicite întreruperea activității ca urmare a infectării cu COVID-19 – ambele variante fiind considerate inacceptabile.

Ca urmare a semnalelor trase de către avocați, UNBR a solicitat de la Ministerul Muncii o serie de clarificări la textele prăvăzute de OUG 29/2020, OUG 30/2020 și OUG 32/2020. Totodată au fost inițiate în Parlament amendamente ale textelor menționate care să aducă clarificări în vederea posibilității avocaților de a solicita o compensație financiară ca urmare a reducerii (și nu a întreruperii) activității datorate măsurilor luate de Guvern pe perioada stării de urgență pentru combaterea efectelor coronavirusului SARS-CoV-2. (…)

Trebuie menționat și faptul că avocații din țară care au formulat cereri în baza OUG 30/2020 au primit răspunsuri de repingere a solicitării, întrucât în opinia angajaților AJPIS nu se încadrează în lista profesioniștilor avuți în vedere prin ordonanță. Nu cunosc care este situația colegilor avocați din Baroul Vrancea care au formulat astfel de cereri. (…)”

Activitatea notariatelor s-a redus dramatic, dar trebuie să fie deschise

Nici notariatele nu stau mai bine la capitolul venituri în această perioadă, activitatea acestora fiind diminuată drastic. Deși vorbim despre o profesie liberală, notariatele nu pot pune lacătele pe uşi, ori fără încasări este aproape imposibil de plătit salarii, utilităţi şi multe altele. Notarul Cătălin Vrabie ne-a precizat că activitatea notariatelor s-a redus cu cel puţin 70%. „Din cauza situaţiei create de coronavirus volumul tranzacţiilor a scăzut extrem de mult. Activitatea notariatelor a scăzut cu 70% dacă nu şi mai bine. Discutam cu o colegă dintr-un alt judeţ care îmi spunea că în luna martie nu a încasat niciun leu. Atunci cum să poţi plăti angajaţi şi tot ce mai este nevoie în aceste condiţii? Activitatea notariatelor nu poate fi suspendată pentru că prestăm serviciu public şi nu putem decide închiderea notariatelor. Putem adapta doar programul. Nici angajaţii nu pot fi daţi în şomaj tehnic. Trebuie să avem cel puţin doi angajaţi pentru că notarul nu poate face singur ceea ce este de făcut. Avem şi noi ordinele noastre interioare.

În ceea ce mă priveşte pot spune că ne-am adaptat situaţiei în care ne aflăm, în sensul că lucrăm on-line, mai ales cu OCPI, facem programări, iar în cazul în care se impune deplasarea la client, acesta trebuie să obţină în prealabil de la medic o adeverinţă că nu se află în izolare. De asemenea, mai avem antecontracte în derulare pe care trebuie să le finalizăm. În prezent, notariatul funcţionează după programul normal. Este o perioadă foarte dificilă şi va fi şi mai greu, mai ales pentru angajaţi, dacă această situaţie va persista. Lucrurile se vor complica şi mai mult şi cred că anul acesta va fi unul foarte greu pentru că vor dispărea, în principal, afacerile mici şi mijlocii, iar acest lucru nu este unul deloc bun pentru economia românească. Nu va fi simplu deloc”, ne-a declarat notarul Cătălin Vrabie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?