Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786
Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786

Nereguli depistate de Protecția Consumatorului în gările din Focșani, Mărășești și Adjud

            COMUNICAT PRESÃ

Aşa cum Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a comunicat în presa naţională, în perioada 06 – 07 februarie 2020 s-au desfăşurat, la nivel naţional, o serie de acţiuni de control care au vizat condiţiile de transport pe căile ferate, precum şi serviciile de alimentaţie oferite consumatorilor în incinta gărilor şi apropierea acestora (peroane etc.).

În judeţul Vrancea, au fost controlate principalele gări (Focşani, Adjud, Mărăşeşti), fiind verificată atât activitatea operatorului economic care gestionează şi administrează infrastructura CFR (gări, cale ferată etc.), dar şi a operatorului economic care prestează serviciile de transport feroviar călători şi serviciile accesorii (revizie vagoane, întreţinere vagoane).
În urma controalelor efectuate s-au constatat diverse abateri în toate cele trei gări menţionate, spre exemplu:
– treptele de la intrările în cele trei gări sunt rupte, cu porțiuni lipsă (măcinate) sau cu bucăți de gresie lipsă, pe alocuri necurăţate (porţiuni acoperite de gheaţă, cu risc de accidentare);
– în gările Focşani şi Adjud, ușile de la intrare nu se închid, iar ușa culisantă către peron nu se închide complet, rezultând curenţi de aer; în gara Mărăşeşti, uşa de la intrare are geam din plexiglas, desprins parţial, lăsând aerul rece de afară să pătrundă;
– în gara Focşani, unele scaune de pe peron sunt deteriorate (rupte, fără spătar, fără partea de așezat);
– în grupurile sanitare din Focşani, într-o cabină există faianță căzută și plafon deteriorat;

– în gările Mărăşeşti şi Adjud, grupurile sanitare sunt încuiate, consumatorii nevând acces sau având acces greoi (în Adjud, există anunţ că se poate solicita cheia de la impegatul de mişcare, deşi de cele mai multe ori timpul petrecut în gară de un călător este unul scurt);
– în holul caselor de bilete din Focşani există faianță lipsă, un calorifer este plin de gunoi grosier; de asemenea, în sala de bilete din gara Mărăşeşti sunt pereți cu porțiuni degradate, plăci placare lipsă, calorifere murdare;
– în gara Adjud, sala de așteptare clasa a II-a este dezafectată (folosită ca și depozit de diverse materiale), iar sala de așteptare clasa I este încuiată cu lanțuri, pe geam există un afiș cu informația ”posesorii legitimațiilor de călătorie valabile pot solicita deschiderea sălii de așteptare de către IDM exterior”, deci accesul nu este facil; porţiuni de gresie lipsă;
– în gara Mărăşeşti, de asemenea sala de așteptare clasa I este încuiată cu lacăt, fără niciun afiş; sala de așteptare clasa a II-a are calorifere murdare, pavimentul murdar, neigienizat, deșeuri depozitate după calorifere;
– în gara Focşani, accesul către liniile 2 și 3 se face printr-un tunel subteran , la momentul controlului scările de acces nu erau curățate de gheță, iar unele trepte erau deteriorate;
– în gara Mărăşeşti, peronul principal este acoperit cu placaj degradat (plăci lipsă, sparte), parțial acoperite cu gheață, gropi în paviment; pereți exteriori ai clădirii sunt degradați, crăpați, prezintă infiltrații, tencuiala degradată;
– în Mărăşeşti, accesul este greoi chiar și pentru călătorii fără probleme de mobilitate, scările trenurilor fiind foarte sus față de peron, mai sus de nivelul genunchilor.

În gările Adjud şi Mărăşeşti, nu există rampe pentru persoanele cu dizabilități pentru a facilita urcarea sau coborârea din tren, fiind implementată o procedură de asistare a acestor persoane la urcarea în tren de către angajaţi. Procedura poate fi una greoaie, călătorii trebuie să ştie că este necesară întocmirea unei cereri scrise cu 48 ore înainte de efectuarea călătoriei. S-a luat măsura afişării mai vizibile a necesităţii completării cererii, deşi informațiile erau afișate către consumatori, erau înscrise alături de alte multe informații, greu de identificat.
Pentru toate aceste abateri, s-au aplicat 3 amenzi contravenţionale de câte 10000 lei, fiind dispuse măsuri de remediere a deficienţelor constatate.

În gara Mărăşeşti a fost verificată o garnitură de tren Regio, formată din 4 vagoane, pregătită pentru a pleca pe ruta Mărăşeşti-Buzău. Operațiunile de curățare fuseseră efectuate, nu fuseseră încă recepţionate (verificate), dar la toalete s-a constatat miros puternic de urină, un vas WC avea resturi necurățate. S-a mai constatat dotarea cu materiale sanitare necorespunzătoare (lipsă săpun sau dotare insuficientă, lipsă odorizante). S-a procedat la rechemarea angajaților responsabili, constatându-se că nu aveau substanțe de spălare și dezinfectare, iar mopul era necurățat (serviciul de salubrizare este externalizat).
S-a mai constatat starea de uzură şi degradare avansate a vagoanelor, spre exemplu: în toalete, suprafețele chiuvetelor, vaselor de toalete sunt exfoliate, cu pete, greu de curăţat şi dezinfectat; în compartimente, sunt fotolii cu tapițeria pătată, ruptă, cu cotiere rupte, murdare, pătate (materialul nu permite curățarea-poliuretan), tetiere murdare, geamuri pătate de rugină etc.

Operatorul economic care asigură revizia şi întreţinerea vagoanelor a fost sancţionat cu o amendă de 7000 lei, dispunându-se măsuri de remediere a deficienţelor.

Au mai fost verificate 9 unităţi de comercializare sau prestare de servicii din incinta gărilor şi din imediata apropiere a acestora, constatându-se abateri la 6 dintre acestea, pentru care s-au aplicat 5 amenzi în valoare totală de 23.000 lei şi 3 avertismente. S-a dispus oprirea definitivă de la comercializare a 14 litri bere, în valoare de 86 lei.

Exemplificăm dintre abateri:
– comercializarea unor produse având valabilitate expirată (bere),
– comercializarea unor alimente preambalate, neetichetate sau cu abateri de informare;
– prezentarea de informații care nu sunt conforme cu realitatea: în lista de ingrediente a unor preparate culinare se declară brânză și maioneză, în realitate se folosesc felii brînză topită, respectiv sos de maioneză fără ouă; denumirile afişate ale băuturilor spirtoase comercializate nu corespund cu denumirile înscrise pe etichetele de produs (se declară coniac sau lichior, în loc de băutură spirtoasă etc.);
– neindicarea prețurilor în mod vizibil;
– neafișarea denumirii unității etc.

                         

Comisarul şef adjunct al CRPC Regiunea Sud-Est (Galaţi) – CJPC Vrancea, Dumitru Dilă, îi asigură pe consumatori că, deşi în unele cazuri este nevoie de investiţii ale operatorilor economici feroviari, va urmări îndeaproape îndeplinirea măsurilor de remediere a deficienţelor, într-un termen rezonabil, pentru un transport de călători pe calea ferată civilizat, conform normelor europene.

Comunicat ANPC Vrancea, 26 februarie 2020

imagini: 7est.ro / cfrcalatori.ro / subiectiv.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?