Trei profesori de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă (CSEI) „Elena Doamna” Focşani au reprezentat instituția la conferința finală a proiectului Erasmus + „Cap sur l’école inclusive en Europe“, ce a avut loc la Cahors, în Franţa. Inspectorul şcolar pentru învăţământul special şi special integrat, profesor Aurora Lefter, directorul adjunct al CSEI „Elena Doamna“, profesor Petronela Bernovici, şi profesor Daniela Ionescu, s-au alăturat celor 24 de reprezentanţi ai ţărilor partenere: Franţa, Belgia, Portugalia, Grecia, Polonia şi Italia, precum şi invitaţilor din domeniul educaţiei incluzive din cadrul societăţii civile din Franţa.
Considerat un proiect ambițios și inovator, echipa de proiect, coordonată de Jean Claude Arevalo şi Monique Malique, a inițiat o serie de proiecte care au dat o nouă dimensiune educației incluzive și cooperării europene. Inspiraţi de citatul lui Goethe „Orice visaţi să faceţi, începeţi acel lucru! Îndrăzneala are geniu, putere şi magie”, obiectivul major al proiectului, iniţiat de l’Association pour Adultes et Jeunes Handicapés (APAJH) de Cahors (Région Occitanie), a fost punerea la dispoziţia profesorilor şi a întregului personal didactic a unor instrumente pedagogice la nivel european, în 7 limbi, precum şi modele de bune practici în integrarea cu succes în învăţământul de masă şi societate a copiilor cu cerinţe educative speciale. Acesta este primul şi singurul program din Europa care are un accent tematic asupra integrării şi incluziunii copiilor cu CES.
Conform informațiilor transmise de inspectorul şcolar Aurora Lefter, pe agenda întâlnirii s-au regăsit seminarii, workshop-uri, mese rotunde, unde s-a făcut bilanţul activităţii întregii echipe a proiectului în perioada 2016-2019, conferinţe, precum şi prezentarea impactului proiectului asupra comunităţii şcolare. Fiecare ţară a prezentat în cadrul unei sesiuni de informare publică modulul de formare realizat. Reprezentanţii CSEI „Elena Doamna” Focşani au prezentat două suporturi de curs pe tema trandisciplinarităţii şi a rolului familiei în educaţia copilului cu dizabilităţi. Materialele teoretice au fost completate de seturi de fişe de bune practici şi fişe pedagogice, care, după validare, au devenit instrumente de lucru recunoscute la nivel european.
„Un moment apreciat de publicul participant la prezentarea impactului proiectului din perspectiva experienţelor europene asupra instituţiei de provenienţă l-a constituit vizitarea standului reprezentativ al fiecărui partener. Aici au fost prezentate, pe lângă materiale care promovau România şi oraşul Focşani, şi o serie de produse intelectuale realizate pe parcursul celor trei ani, încurajaţi fiind de sinergia grupului european: Ghidul de bune practici «Modele europene de bune practici în individualizarea demersurilor educaționale și terapeutice în învățământul special și special integrat», revista «Orizonturi speciale», calendare şi pliante care au ilustrat implicarea noastră în proiect“, a declarat inspectorul școlar Aurora Lefter.
În cadrul conferinţei „Incluziunea – între utopie şi realitate”, susţinută de profesorul Christine Philip, de la Institutul Naţional Superior INS HEA Paris, echipa României a lansat un produs intelectual cu totul original, care s-a bucurat de un real succes. Cartea ,,Experienţe incluzive europene” a fost realizată ca o consecinţă firească a necesităţii de a ilustra o altă ipostază a proiectului – cea a unei echipe europene care a demonstrat implicare, altruism, toleranţă, profesionalism şi performanţă.
„În timpul celor trei ani de proiect, am luat în bagajul minţii şi al inimii amintiri frumoase despre ceea ce înseamnă o lume empatică, deschisă la acceptarea diversităţii, chipuri şi oameni dragi, dar mai ales experienţe incluzive pentru viitor. 7 ţări, 10 parteneri, o echipă – au schimbat mentalităţi, au contribuit la crearea unui profil incluziv al profesorului, au dezvoltat resurse care vor schimba destine. Am fost şi vom rămâne o voce şi nu un ecou, pentru că viitorul aparţine celor care cred în frumuseţea propriilor vise!”, a concluzionat Aurora Lefter.