Stagiunea teatrală a elevilor vrânceni, ajunsă la a-37-a ediție, organizată de Casa de Cultură a Sindicatelor „Leopoldina Bălănuță” în parteneriat cu Primăria municipiului Focșani și Inspectoratul Școlar Județean Vrancea, a început luni, 3 iunie și se desfășoară pe parcursul întregii săptămâni, până pe data de 7 iunie, la Casa de Cultură. La festivitatea de deschidere au participat primarul municipiului Focșani, Cristi Valentin Misăilă și inspectorul școlar general, Dorin Cristea. „Deschiderea Stagiunii Teatrale a Elevilor Vrânceni – ediția a 37-a, eveniment organizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Focșani și al Inspectoratului Școlar Județean Vrancea. Mult succes tuturor trupelor participante și fie ca și în acest an cel mai bun să câștige!”, a transmis primarul Misăilă.
Prima ediție s-a desfășurat în luna februarie 1978, cu o pauză de trei ani, în anii ’90.
Inițial a fost Stagiunea teatrală a elevilor focșăneni, devenită Stagiunea teatrală a elevilor vrânceni. Pe lângă colegiile din Focșani, sunt înscrise în concurs echipe ale unităților de învățământ din Odobești și Mărășești. De doi ani de zile, acest eveniment are două secțiuni: pentru sistemul gimnazial și pentru cel liceal. Fiecare unitate școlară participantă își prezintă propria piesă de teatru, aleasă și gândită împreună cu un îndrumător artistic și un profesor îndrumător.
Pe parcursul acestei săptămâni, echipele participante își demonstrează talentul artistic. La final, juriul va desemna câștigătorii. „Primăria ne stă alături cu premiile, ca de obicei în ultimii 10 ani de zile, fondul de premiere fiind de 9.600 per total, peste 6.000 la liceu, iar restul va fi alocat premiilor de la gimnaziu. Vineri, la ora 17, va avea loc festivitatea de premiere”, a precizat Oana Andrei, organizator. În stagiune sunt implicați peste 200 de elevi actori pe scenă și o medie de 200 elevi spectarori de la 12 licee și 9 școli gimnaziale, care au avut repetițiile pe parcursul a o lună de zile
Juriul din acest an este format din Adrian Damian și Paula Grosu, ambii actori ai Teatrului „Maior Gheorghe Pastia”, manager cultural Valentin Gheorghiță, inspector școlar Mihaela Simion și actrița Olimpia Săpunaru, colaboratoarea Casei de Cultură pe zona teatrală, ca președintă a juriului. Festivitatea de premiere va fi comună pentru ambele secțiuni.
Ionuț Țandără, profesor îndrumător la Colegiul Alexandru Ioan Cuza, atât pentru liceu cât și pentru gimnaziu, ne-a declarat ieri: „Urmează să intrăm în competiție, Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza participă pentru prima dată în istorie cu piesă la secțiunea gimnaziu. Este vorba despre „Bolnavul închipuit”, după Moliere. Elevii sunt în clasele a V-a, a VI-a și a VII-a. Pe scenă vor fi 11 elevi inimoși, care vor da viață unor personaje clasice. Toți elevii de la Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza pe care îi va vedea Focșaniul pe scenă aparțin Clubului de teatru Icar din cadrul Centrului cultural Cuza, proiect ce a prins viață pe data de 24 ianuarie, de ziua Colegiului Cuza, inaugurat în prezența domnului primar Cristi Misăilă, și are două secțiuni: cea de gimnaziu și cea a liceului. Prin urmare, acest prim pas pe care îl vor face astăzi elevii de la gimnaziu de la Colegiul Alexandru Ioan Cuza, consider că este un moment foarte important în evoluția acestui Centru Cultural și în evoluția Clubului de teatru. Mâine (astăzi – n.r.) elevii de la liceu, clasele a-IX-a, a-X-a și a XI-a vor da viață altor personaje. Este vorba de o comedie – „Țara lui Goofy” după Matei Vișniec. Acolo vorbim de un alt nivel. Însă la fel vorbim despre elevi care sunt pur și simplu la început. Vor să simtă și să înțeleagă ce înseamnă această lume a teatrului, care e plină de mister, plină de simboluri și vorbim în final de o modelare a personalității prin intermediul acestui act artistic – Teatrul.
Scopul este educația elevului prin intermediul acestui tip de activitate extrașcolară și se știe că teatrul este una dintre cele mai frumoase arte. O artă pe cât este de frumoasă pe atât de dificil de pus în practică. Toți au emoții, profesorii coordonatori au emoții, eu am emoții, copilașii de la clasele a-V-a, a-VI-a și a VII-a de astăzi cred că au emoții înzecite, dar trebuie să pornim de undeva pentru a-i vedea proiectați în viitor acolo unde ne dorim. Mă gândesc la participări la anumite festivaluri la nivel național. În final vreau să spun următorul lucru: tot ceea ce facem în cadrul Centrului cultural Cuza și în toate cluburile ale acestui centru se întâmplă pentru ca elevul să aibă un echilibru în viață, un echilibru în ceea ce privește educația. Considerăm că pe lângă implicarea la ore și învățarea, pe care toată lumea o consideră necesară, el trebuie să fie implicat și în activități extrașcolare.”