Electrica Furnizare a demarat o campanie de recontractare pentru clienții casnici care îi sperie pe focșănenii ce au primit plicurile acasă. Plicurile trimise acasă la abonații societății conțin două exemplare ale noului contract, un plic gol și o foaie cu recomandările pentru noul contract. Mulți cetățeni au reclamat lipsa anexelor cu tarifele la energie și durata nedeterminată stipulată în contract. Oamenii sunt nemulțumiți și se tem că vor fi modificate și prețurile la energia electrică livrată. „Nu este corect ceea ce se întâmplă, ar trebui ca cei de la Protecția Consumatorilor să se sesizeze și să verifice modul în care sunt făcute aceste contracte. De unde știm noi că nu sunt modificate tarifele și ce se întâmplă dacă nu închei contractele în timp?”, ne-a spus o focșăneancă. Pe de altă parte, nimeni nu a reclamat până acum aceste contracte la Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor din Vrancea.
Cei de la Electrica Furnizare spun că această campanie de recontractare se desfășoară în conformitate cu prevederile Ordinului ANRE 88 din 2015 și se adresează clienților casnici și noncasnici care doresc să beneficieze în continuare de un contract încheiat în condiții reglementate. De altfel, modele similare de contract există și pe paginile de internet ale altor furnizori de electricitate. „Noul contract nu modifică valabilitatea contractului existent sau tariful de factuare, deci nu modifică valoarea facturii…Noul contract nu modifică termenul de plată a facturii și nici modalitatea de transmitere a acesteia. Prin intermediul noului contract puteți însă solicita să nu mai primiți factura pe hârtie, prin poștă, ci în format electronic. În această situație este necesar să aveți un cont în aplicația noastră online Oficiul Virtual. Dacă doriți să vă sprijinim la crearea contului, nu este nevoie să vă adresați la un ghișeu de relații cu clienții. Ne puteți transmite un e-mail oricând sau să ne contactați prin Call Center…”, spun cei de la Electrica Furnizare. Aceștia precizează că nerespectarea termenului de 30 de zile nu implică întreruperea furnizării energiei electrice, dar recomandă returnarea contractului semnat, pentru finalizarea procesului de recontractare.
Conform Ordinului ANRE menționat, furnizorii de electricitate trebuie să încheie noile contracte de furnizare a energiei electrice în termen de 24 de luni de la intrarea în vigoare a ordinului. „Termenul-limită de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice comunicate de furnizorii de ultimă instanță conform dispozițiilor alin. (3) și (4) este 1 octombrie 2017. Cu 30 de zile înainte de termenul-limită, dar nu mai devreme de 30 de zile de la comunicarea contractului în vederea semnării, furnizorul de ultimă instanță transmite clienților finali proprii care se încadrează în excepția de la alin. (5) și cu care, până la acea dată, nu a încheiat contractul de furnizare a energiei electrice conform dispozițiilor prezentului ordin, o notificare de reziliere a contractului de furnizare a energiei electrice încheiat în temeiul contractelor-cadru de furnizare a energiei electrice aprobate prin Decizia președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 57/1999, cu modificările ulterioare”, se arată în Ordinul ANRE 88 din 2015.
Cum poate fi schimbat furnizorul de electricitate
Informațiile despre schimbarea furnizorului de electricitate pot fi obținute pe site-ul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Tot aici este disponibil și un comparator de prețuri astfel încât cetățenii să știe cât de mari sunt diferențele față de cât plătesc acum. Informații sunt disponibile la link-ul http://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife.
ANRE oferă toate informațiile despre schimbarea furnizorului de electricitate pentru consumatorii casnici. Astfel, inițierea procesului de schimbare a furnizorului nu poate avea loc decât după ce clientul final a optat pentru noul furnizor. După ce clientul final și furnizorul nou convin asupra clauzelor contractuale, inclusiv asupra prețului energiei electrice, încheie contractul de furnizare a energiei electrice. Contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu noul furnizor produce efecte de la data încetării contractului încheiat cu furnizorul actual. Clientul final de energie electrică este obligat să notifice furnizorului actual încetarea contractului de furnizare cu cel puțin 21 de zile înainte. Notificarea trebuie să fie clară, să exprime în mod neechivoc decizia de schimbare a furnizorului actual și să precizeze în mod expres data încetării contractului de furnizare existent. La solicitarea clientului final și pe baza contractului de furnizare a energiei electrice încheiat cu clientul final, noul furnizor are obligația de a întreprinde demersurile necesare încheierii contractului/contractelor pentru asigurarea serviciului/serviciilor de rețea.
Pentru clienții casnici și clienții noncasnici mici nu este obligatorie citirea contorului de către OR (operatorul de rețea) în ziua în care are loc schimbarea furnizorului, fiind permisă preluarea indexului autocitit de clientul final. Dacă OR are suspiciuni privind corectitudinea indexului comunicat de clientul final sau dacă clientul respectiv nu a transmis indexul autocitit, atunci OR determină valoarea măsurată corespunzătoare momentului schimbării prin citire, iar în situația în care acest lucru nu este posibil, prin estimarea consumului pe baza istoricului de consum sau a convenției de consum încheiată de clientul final respectiv.