Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786
Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786

Cerc pedagogic. Astăzi elevii nu învață, dar cadrele didactice au activități de perfecționare

Cadrele didactice din județul Vrancea au astăzi, primul cerc pedagogic din anul școlar 2018-2019. O veste bună pentru elevi, care au o zi liberă, în timp ce dascălii lor vor participa la diverse activități de perfecționare, alături de colegii din aceleași specializări, vor avea invitați din mediul academic cu care vor face schimb de idei, vor primi informații noi și informări care au rolul de a fixa ţinte pentru activităţile profesorilor. Prin acest gen de întâlniri, se dorește o lărgire a viziunii de ansamblu asupra modalităţilor moderne de eficientizare a procesului educativ de la nivelul specialităţii sau de la nivel inter şi transdisciplinar. Schimbul de bune practici se poate realiza prin nenumărate variante formative, cum ar fi activităţi demonstrative legate strict de specialitate sau cu caracter extracurricular, intercultural, mixt, secvenţe cultural-artistice prezentări diverse (multimedia, Power Point, clasice ş.a.m.d.), diseminări ale proiectelor care aparţin programelor naţionale şi cataloagelor europene, discuții libere, chiar conferințe internaționale.

 

Excursii tematice, conferințe și exemple de bune practici la cercurile din Vrancea

Cercurile pedagogice au loc semestrial și presupun activități care suscită interes pentru cadrele didactice deoarece, în ultimii ani, aspectul formal a dominat atmosfera de la cercurile pedagogice. Cercul pedagogic reprezintă o modalitate eficientă de formare în învăţământul preuniversitar pentru că are în componenţă schimbul de practici, actualizarea procedurilor de lucru la nivelul specialităţilor şi informarea grupului. Actualizarea procedurilor de lucru la nivelul specialităţilor didactice reprezintă un obiectiv agreat la nivel naţional, dar şi un imbold pentru realizarea unor analize utile ale activităţilor desfăşurate de către fiecare profesor. Acestea permit personalizarea, evidenţierea elementelor creative ale autorului. Sunt întâlniri importante care trebuie privite ca pe un mod deosebit de dezvoltare profesională și personală, de ce nu, un bun mod de relaționare dat fiind faptul că participă un număr mare de colegi de specialitate.

Astfel, profesorii de istorie și socio-umane participă la conferința ”Conotații istorico-filosofice ale Unirii”, prezentată de profesorul universitar dr. Alexandru-Florin Platon de la Facultatea de Istorie a Universității ”Alexandru Ioan Cuza” Iași. Totodată vor fi premiați și profesorii care au ieșit la pensie în ultimii ani, în semn de apreciere pentru dăruirea de care au dat dovadă decenii întregi în educarea generațiilor.

220 de educatoare au plecat ieri la Târgul Internațional de Carte Gaudeamus din București, la standul Editurii Cartea Românească unde scriitoarea Roxana Vornic și-a lansat cartea pentru copii ”Pisica albastră și tabloul misterios”. Educatoarele au mai vizitat și diverse instituții de interes cultural. Cele care au rămas în județ au activități tematice împreună cu colegele învățătoare, la Sala Balada, unde oaspete de onoare a fost președinta Asociației Ghidelor și Ghizilor în România, asociație care promovează voluntariatul începând de la copii și până la adulți.

La Târgul Internațional de Carte Gaudeamus au fost și profesorii de limba și literatura română. Dascălii care au rămas în județ vor aborda ”Strategii didactice pentru dezvoltarea competențelor de lectură”, la sediul IȘJ.

Tot într-o excursie tematică, la București au plecat și profesorii de religie din județ. Aceștia participă astăzi la o conferință pe tema unității de credință și de neam.

Profesorii de educație fizică și sport s-au organizat pe cicluri de învățământ și au avut mai multe locații unde au dezbătut diverse teme, precum rolul dezvoltării fizice generale și a calităților motrice la elevii de la clasele I-IV, optimizarea predării educației fizice și sportului la clasele a V-a și a VI-a  prin utilizarea manualului în contextul aplicării noilor programe școlare, aspecte metodologice privind activitatea didactică în pregătirea formațiilor sportive sau competiția-forma supremă a antrenamentului sportiv.

Profesorii din învățământul special și special integrat au discutat despre ”Strategii de coping al stresului la cadrele didactice din învățământul special și special integrat”. Activitatea a avut loc la sediul CJRAE. Profesorii pentru minorități vor aborda tema ”Impactul benefic pe care îl reprezintă prestația cadrului didactic, cunoașterea tradițiilor, a obiceiurilor, a tabuurilor, a superstițiilor a mentalităților și practicilor rrome”. Activitatea are loc în parteneriat cu IȘJ Galați.

Profesorii de limba engleză s-au organizat pe centre metodice și abordează mai multe teme, cum ar fi ”Implementarea unor metode de predare – învățare-evaluare care să dezvolte abilități specifice secolului XXI, rolul internetului în procesul de învățare a limbii engleze”, dar și ”Încurajarea folosirii strategiilor de  stimulare a creativității în predare…”

Și limba franceză s-a organizat tot pe centre metodice iar dascălii au  participat la diverse ateliere, activități demonstrative, dezbateri, exemple de bune practici, mese rotunde dar și la diseminarea stagiului de formare națională CREFECO.

Profesorii artiști se vor întâlni la IȘJ și vor discuta despre ”Artă și tradiții pe meleaguri vrâncene,- zona Nereju”. Activitatea are loc în parteneriat cu Centrul Cultural Vrancea.

Profesorii de matematică vor aborda diverse teme în centrele metodice zonale.

Profesorii de la disciplinele informatice s-au întâlnit la Colegiul Național ”Unirea” și au discutat despre robotica educațională într-un Workshop de promovare a programelor școlare de gimnaziu. De asemenea a avut loc prezentarea roboților de concurs și a rezultatelor obținute la ROBOTOR 2018 de către profesoara Liliana Neșu  și a elevilor din echipele participante. Activitatea este coordonată de profesoara Marilena Oprea și Ana-Maria Stancu, președinta Asociației E-civis.

Profesorii de fizică s-au întâlnit în mai multe centre și au discutat despre ”Aplicarea gândirii critice în contextul noii programe, aplicată clasei a VI-a” și despre ”calitatea procesului instructiv-educativ la disciplina fizică din perspectiva elevului: instrumente de evaluare a gradului de satisfacere al elevilor”.

Profesorii de chimie au discutat despre ”Interdisciplinaritatea-o modalitate de relaționare a disciplinelor școlare și implicația în viața cotidiană”.  La biologie, profesorii de liceu vor  analiza „Centenarul biologiei românești – momente și descoperiri de referință”, iar cei de gimnaziu vor vorbi despre implementarea noului curriculum pentru disciplina biologie la clasa a VI-a.

La geografie, dascălii vor explora ”elementele noului curriculum, proiectarea instruirii, învățarea constructivă, utilizarea sistemelor de instruire”. Aceștia îl au invitat pe profesorul universitar dr. Octavian Mîndruț.

Profesorii care predau discipline tehnice și-au propus să discute despre performanța învățământului profesional, tehnic și tehnologic în context european, dar și despre concursurile și competițiile școlare.

Dascălii care se ocupă de educația permanentă și activitățile extrașcolare au abordat mai multe teme cum ar fi Centenarul Marii Uniri – context/izvor al înfrățirii școlii românești – parteneriate, proiecte județene, interjudețene, naționale. Noutăți în educația formală și non-formală, prezentarea cadrului legal privind înscrierea proiectelor în calendarul activităților educative, exemple de bune practice.

Trebuie spus că, potrivit legislației în vigoare, prezența la cercurile pedagogice este obligatorie, mai ales că prezența poate fi un indicator pentru interesul manifestat de dascăli pentru creșterea calității actului educativ. Sunt însă multe cadre didactice care nu au participat niciodată la acest tip de activități, mai ales că legislația a fost neclară și nu au fost sancționate niciodată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?