Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786
Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786

Turbulențele din timpul călătoriilor cu avionul se vor tripla din cauza schimbărilor climatice (studiu)


Zborurile comerciale se vor confrunta cu de trei ori mai multe turbulențe în următoarele decenii, potrivit concluziilor unui studiu recent efectuat în Marea Britanie. Experții au avertizat că riscul de răniri suferite în timpul zborurilor va crește, iar pasagerii se pot aștepta să petreacă mai mult timp în scaune cu semnalul de avertizare pentru legarea centurii pornit, din cauza condițiilor de zbor înrăutățite de schimbările climatice, informează marți de The Telegraph. Pe unele rute populare, cum ar fi zborurile transatlantice, cazurile de turbulențe se vor înmulți cu 180%, în timp ce în Europa rata de înmulțire a unor astfel de evenimente va crește cu 160%.
Cercetătorii au observat deja că numărul de turbulențe apărute în condiții de cer senin (clear-air turbulence — CAT) a crescut, însă noul studiu efectuat la Universitatea Reading din Marea Britanie este primul care propune un astfel de model matematic cuprinzător care prezice condițiile pe termen lung la nivel global. Studiul estimează că până în 2050 rata vătămărilor corporale suferite în timpul zborurilor aproape se va tripla proporțional cu înmulțirea turbulențelor. Echipa de cercetători a făcut apel la îmbunătățirea sistemelor de prognoză care ar permite personalului de la bordul aeronavelor să îi avertizeze din timp pe pasageri să își ocupe locurile și să își lege centurile. ”Turbulențele sunt în creștere pe glob, în toate anotimpurile și la multiple altitudini de croazieră”, a declarat Paul Williams, profesor de Științe Atmosferice la Reading, care a condus studiul recent. ”Această problemă nu va face decât să se înrăutățească odată cu schimbarea continuă a climei”, a precizat acesta.
CAT reprezintă cel mai problematic tip de turbulențe cu care se confruntă liniile aeriene deoarece sunt invizibile și nu pot fi detectate pe radar, precizează The Telegraph. Încălzirea globală accentuează acest fenomen prin întețierea instabilității vântului la înălțimi mari și prin creșterea frecvențelor ”golurilor de aer”. Chiar și cele mai severe turbulențe nu reprezintă o amenințare pentru siguranța unei aeronave comerciale, însă acestea pot provoca vătămări corporale celor aflați la bord. În luna iunie, 20 de persoane au fost rănite, unele dintre ele suferind fracturi și contuzii la cap, în timpul unui zbor al China Eastern Airlines care decolase de la Paris și se îndrepta către China de Sud Vest și care s-a confruntat cu turbulențe.
Numărul persoanelor rănite înregistrate anual este de doar câteva sute, însă experții sunt de părere că acest lucru este cauzat de sub-raportarea vătămărilor minore, iar cifra reală este semnificativ mai mare. Luna trecută, producătorul Boeing a anunțat că pregătește testarea unei tehnologii laser care le va permite piloților să detecteze prezența CAT cu circa zece mile înainte, deși ținând cont de viteza de croazieră de aproximativ 550 mile pe oră a majorității aeronavelor de pasageri, acest lucru va oferi un timp de reacție de doar circa 60 de secunde. ”Pasagerii curselor aeriene se pot aștepta ca timpul pe care îl vor petrece în scaune (cu centurile de siguranță legate) zburând prin turbulențe să se dubleze și chiar să se tripleze pe anumite rute”, a adăugat Williams.
Publicat în jurnalul științific ”Geophysical Research Letters”, studiul preconizează că turbulențele severe înregistrate deasupra Americii de Nord se vor înmulți cu 110% din 2050, cu 90% deasupra Pacificului de Nord și cu 60% deasupra Asiei. Modelul cuprinde primele predicții ale turbulențelor pentru emisfera sudică și regiunile tropicale ale planetei, acesta estimând o creștere a numărului de turbulențe severe deasupra Americii de Sud cu 60% și cu 50% deasupra Australiei și Africii.
Doctor Manoj Joshi din cadrul Universității East Anglia, coautor al cercetării, a declarat că ”acest studiu reprezintă un exemplu în plus al modului în care schimbările climatice au efect nu numai asupra creșterii temperaturii de la suprafață, ci și a circulației atmosferice”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?