Inspectorii fiscali vor face schimb de informații cu funcționarii primăriilor pentru a afla date despre firmele sau persoanele care vor să fugă de plata taxelor și impozitelor. Administrațiile financiare vor încheia protocoale cu primăriile prin care se asigură accesul unor funcționari din aceste instituții la informații despre casele și mașinile deținute (aflate în evidență la primării), conturi bancare, veniturile din salarii sau din alte surse (aflate în baza de date a Fiscului).
Inspectorii fiscali și funcționarii primăriilor vor face schimb de informații despre firmele și persoanele care nu vor să își plătească taxele, impozitele sau declară informații false despre bunurile pe care le dețin. În perioada următoare, primăriile vor încheia protocoale cu Administrațiile financiare de care aparțin pentru a asigura accesul funcționarilor din instituție la baza de date a Ministerului Finanțelor Publice. Funcționarii vor fi desemnați de conducerile primăriilor și vor trebui să aibă un certificat digital pentru a putea folosi informațiile, iar Serviciul de Telecomunicații Speciale va asigura accesul securizat la sistemul informatic al Ministerului Finanțelor Publice.
Protocolul de colaborare prevede că inspectorii fiscali vor avea acces la „patrimoniul persoanelor fizice și juridice (bunuri imobile și bunuri mobile) și rolul nominal unic; creanțele datorate de contribuabil (persoane fizice și juridice) bugetului general al unității/subdiviziunii administrativ teritoriale”.
De asemenea, funcționarii primăriilor vor avea acces la informații referitoare la „deținerea de conturi bancare, obligații de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate care au domiciliul pe raza teritorială a unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale; veniturile din salarii și aferente salariilor, precum și cele din venituri din alte surse obținute de contribuabili persoane fizice care au domiciliul fiscal pe raza teritorială a unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, denumirea și codul unic de identificare a angajatorului”. „Schimbul de informații între părți (actualizarea bazelor de date) se va realiza periodic, cu respectarea legislației în vigoare, conform procedurii de lucru comune. Schimbul de informații stabilit prin acest protocol se va realiza prin mecanisme securizate, cu drept de citire pentru ambele părți. Formatul datelor transmise și periodicitatea actualizării se stabilesc de comun acord prin procedura de lucru comună”, se arată în Protocolul de colaborare.
Cu mâinile curate pe computer
În anexa la Protocol sunt stabilite și reguli pentru funcționarii Fiscului care lucrează la computerele cu acces la baza de date. Inspectorii Fiscului nu au voie să înlocuiască mouse-ul sau tastatura, să apropie calculatorul la o distanță mai mică de un metru de o sursă de încălzire sau să îl folosească cu mâinile ude sau murdare. De asemenea, funcționarii nu au voie să depoziteze obiecte pe echipamente ori cabluri și nici să mănânce sau să bea la o distanță mai mică de un metru de stația de lucru. Nu în ultimul rând, nu au voie să fumeze în încăperea în care se află stația.
Reguli stricte sunt prevăzute și la folosirea internetului. Astfel, este interzisă încheierea de contracte on-line în numele Ministerului Finanțelor fără autorizare în acest sens, să acceseze site-uri rasiste, pornografice, să facă achiziții on-line.