Un focșănean de 76 de ani poartă un mic „război” cu conducerea Asociației de proprietari din care face parte, fiind nemulțumit de modul în care este facturat consumul comun de energie termică. Deși are de plătit sume relativ mici, omul vrea să atragă atenția asupra faptului că legea este încălcată. Constantin Dumbravă nu dorește decât să i se răspundă în baza cărui act este bun de plată și cum au fost făcute calculele, deși este debranșat de la ENET și prin apartamentul său țevile cu căldură sunt izolate termic.
Povestea lui Constantin Dumbravă, proprietarul unui apartament pe Bulevardul Unirii nr. 53, începe în anul 2010 când, sătul să tot aștepte să curgă apă caldă la robinet – „aruncam două, trei căzi până se încălzea apa”, după cum ne-a mărturisit -, a decis să se debranșeze de la sistemul centralizat și să își monteze centrală proprie, pe gaze. Un an mai târziu, în 2011, locatarilor le-a fost prezentată o convenție de facturare individuală a consumurilor de energie termică, pentru care trebuiau să-și dea acordul prin semnătură, întrucât până atunci Asociația de proprietari nr. 217 avea facturare comună. „Domnul președinte al asociației, Ion Chelmuș și administratora Manoliu Elena au venit cu această convenție, gata completată cu datele personale ale fiecărui locatar, inclusiv cu codul numeric personal, însă care cuprindea doar paginile 1 și 4, celelalte două lipseau. Practic, au făcut un fals. Eu nu am vrut să semnez originalul acestei convenții. Ulterior am mers la ENET și am văzut cum arată această convenție completă. Dânșii au vrut să ne ascundă unele lucruri”, consideră Constantin Dumbravă.
Din acest moment începe nemulțumirea focșăneanului. Pentru că doar el și încă vreo doi vecini au refuzat să semneze această convenție, restul locatarilor plătesc individual, la ENET, consumul comun de căldură pe scară. Omul este nemulțumit de modul în care este calculată cota sa parte din acest consum comun. „Referitor la plata consumului comun la căldură, nimeni nu a știut să îmi spună în baza cărui act trebuie eu să plătesc, niciodată nu am văzut vreo factură de la ENET și nu mi s-a putut spune cum s-a făcut calculul. Citirea repartitoarelor este făcută acum de administrator, nu de o firmă specializată, ceea ce încalcă legea”, spune Dumbravă, care în prezent nu are nicio legătură contractuală cu ENET.
Sumele pe care trebuie să le plătească acesta se învârt în jurul valorilor de 8-16 lei/lună, însă nemulțumirea cetățeanului este nu că nu ar avea bani să plătească aceste sume, ci faptul că nu i se pare corect să achite un serviciu de care nu beneficiază. Omul spune că nici măcar nu trece vreo țeavă caldă prin apartamentul său, întrucât acestea sunt izolate și, deci, sunt reci, iar vecinul de deasupra sa are țevile tăiate, deci nu se realizează circuit de agent termic, pentru ca acestea să fie încălzite. Mai mult, prevederile Ordinului nr. 343/2010 privind repartizarea consumurilor de energie termică între consumatorii din imobilele tip condomi-nium se aplică în scările care sunt alimentate cu energie termică în sistem centralizat. Ori, în blocul respectiv mai multe apartamente sunt debranșate și au centrală proprie.
Åicane, ca de la administrator la locatar
La numeroasele adrese înaintate de cetățean către conducerea Asociației de proprietari nr. 217, a primit răspunsuri în „răspăr”, printre care: „Nemulțumirea dv. nu se rezolvă de președinte sau administrator pentru care adresați jigniri nefondate ci de Adunarea Generală la care nu va-ți (sic!) prezentat„. Una dintre deciziile Adunării Generale a proprietarilor, din 2011, sună așa: „Referitor la plata consumului comun de căldură pentru țevile de la subsol și respectiv ce trec prin toate apartamentele și înregistrată de repartitorul instalat la subsol special, se va suporta de toți proprietarii (racordați și neracordați la rețeaua pu-blică) în cote de 100% pentru cei ce nu au țevile acoperite și în cotă de 40% pentru cei care au țevile acoperite (față de cei ce nu au centrală)”. „40% din ce?”, se întreabă Constantin Dumbravă. L-am contactat telefonic și pe președintele Asociației nr. 217, Ion Chelmuș, care, auzind că suntem de la ziar, a spus că am greșit numărul. Dumbravă spune că, din cauză că insistă să se îndrepte greșeala, i se fac tot felul de șicane. „Nu îmi ia banii pentru întreținere, mai întâi îmi oprește pentru încălzirea comună. I-am trimis banii prin poștă, special cu destinația pentru întreținere și mi-a tăiat chitanță pentru căldură”, mai spune focșăneanul.
De menționat faptul că la momentul debranșării, Dumbravă a încheiat un proces verbal cu ENET pentru ca în perioada iernii să țină centrala în funcțiune, pentru a asigura confortul termic al apartamentelor de pe scară, lucru pe care l-a și făcut. Pentru a-și apăra drepturile, Constantin Dumbravă vrea să meargă până în pânzele albe și a apelat la un avocat, pentru a solicita, pe cale amiabilă pentru început, anularea sumelor pe care acesta le consideră pretinse „în mod abuziv”. Omul mai spune că, dacă va ajunge la judecată, va cere daune morale de 10.000 lei, bani pe care îi va dona Crucii Roșii, acolo unde este membru al Clubului seniorilor.