Vânzarea terenurilor agricole din extravilan a început să fie realizată după o procedură comună pentru toate localitățile. Noua legislație în domeniul tranzacțiilor cu terenuri agricole asigură o mai mare transparență în domeniu, iar orice potențial vânzător are asigurat accesul la informații despre prețurile practicate. Primele oferte pot fi accesate pe site-ul Direcției Agricole, www.dadrvrancea.ro.
Procedura de vânzare a terenurilor agricole din extravilanul localităților îi îngroapă în documente pe vânzători. Direcția Agricolă Vrancea a stabilit procedura operațională pentru exercitarea atribuțiilor care îi revin în emiterea avizului la vânzarea-cumpărarea terenurilor din extravilanul localităților. Confom noii legi, legea 17 din 2014, orice persoană poate cumpăra terenuri în România însă numai după ce este respectată o procedură strictă. Modificările principale ale noului act normativ se referă la dreptul de preempțiune la terenurile care sunt scoase la vânzare de către proprietari. Conform Codului Civil, preempțiunea reprezintă dreptul de a cumpăra cu prioritate un bun, respectiv un bun imobil. În acest caz, pentru vânzarea terenurilor agricole extravilane va trebui respectat dreptul de preempțiune al coproprietarilor, arendașilor, proprietarilor vecini, precum și al statului român, în această ordine. Cei care nu respectă această regulă riscă să aibă tranzacția anulată. De menționat că prevederile legii nu se aplică vânzărilor între rude de până la gradul al treilea.
Procedura generală stabilită de lege spune că persoanele care vor să își vândă terenurile trebuie să anunțe în primul rând la primăria din raza localității unde se află bunul imobil. Aici trebuie depusă o cerere prin se solicită afișarea ofertei de vânzare a terenului agricol situat în extravilan, pentru a fi adus la cunoștința preemptorilor. Primăria trebuie să afișeze oferta atât la sediul său cât și pe internet, dacă are o pagină web. Oferta de vânzare trebuie afișată o perioadă minimă de 30 zile. De asemenea, primăria trimite atât la Direcția Agricolă cât și la Ministerul Agriculturii un dosar cu lista preemptorilor, oferta de vânzare a terenurilor și celelalte documente. Odată dosarul înregistrat, oferta de vânzare este postată pe site-urile celor două instituții și în registrele înființate cu acest scop. Abia dacă în termenul de 30 de zile nu a fost identificat niciun preemptor care să cumpere terenul se va decide că tranzacția este liberă, iar vânzătorul poate hotărî cui îi poate vinde. Însă chiar și în aceste condiții, vânzătorul nu poate vinde terenul în orice condiții. „Dacă în ofertă nu este prevăzută nicio condiție, terenul se poate vinde în orice condiții, cu excepția diminuării prețului”, se precizează în normele de aplicare a legii.
Ce trebuie să conțină dosarul către Direcția Agricolă
Direcția Agricolă Vrancea a publicat pe site-ul instituției,
www.dadrvrancea.ro, atât lista documentelor care trebuie transmise de la primării cât și procedura operațională care va fi urmată la emiterea avizelor. Tot pe site-ul instituției pot fi vizualizate primele oferte de vânzare a terenurilor. Sunt scoase la vânzare în special parcele mici de vie, de la Jariștea, Popești sau Vârteșcoiu.
Dosarele transmise de către primării trebuie să cuprindă mai multe documente pentru a fi înregistrate la Direcția Agricolă.
În dosar trebuie să se găsească proces verbal de predare-primire a dosarului, emis de primărie; opis cu toate documentele conținute în dosar, numerotate și certificate prin semnatură; copie după oferta de vânzare și Procesul verbal de afișare a acesteia; lista cu preemtorii; documentele legale care dovedesc dreptul de proprietate asupra terenului ce face obiectul ofertei de vânzare; o copie a actului de identitate a vânzătorului persoană fizică sau o copie a pașaportului pentru vânzătorul persoană fizică cu domiciliul în străinătate; o copie legalizată de notarul public ori instanța de judecată, după caz, sau certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei a actului de proprietate asupra terenului ce face obiectul ofertei de vânzare (după caz: contract de vânzare – cumpărare, contract de donație, proces – verbal de predare – primire, sentința/decizie civilă definitivă și irevocabilă, titlu de proprietate, certificate de moștenitor, contract de schimb, act de lichidare a patrimoniului, altele asemenea); extras de carte funciară pentru informare, emis cu cel mult 30 de zile înainte de afișarea ofertei, însoțit de extrasul de plan cadastral de carte funciară al imobilului, în sistem de coordonate „Stereografic 1970”, în condițiile în care terenul este intabulat; o copie a certificatului constatator de la registrul comertului sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea, în cazul vânzatorului persoană juridică; în caz de reprezentare, procura notarială, respectiv delegația, hotarârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, precum și o copie a actului de identitate a împuternicitului persoană fizica sau o copie a pașaportului pentru împuternicitul persoană fizică cu domiciliul în străinătate; hotarârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, din care să rezulte acordul cu privire la vânzarea bunului aflat în proprietatea societății, în cazul vânzătorului persoană juridică; certificat de atestare fiscală emis de către primărie; adeverința că nu s-a exercitat dreptul de preemțiune; adeverința pentru situația specială de la Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Cultelor și Ministerul Culturii. „Documentația se va completa ulterior depunerii la Direcția pentru Agricultură Vrancea cu oferta de cumpărare însoțită de Procesul verbal de afișare a acesteia; lista selecției ofertanților din categoria preemtorilor; adeverința pentru vânzare liberă de la primarie în cazul neexercitării dreptului de preempțiune”, precizează Direcția Agricolă.