Consiliul Județean a câștigat procesul intentat de Prefectura Vrancea, care solicita anularea hotărârii Consiliului Județean nr. 6 din 25 februarie. În baza acestei hotărâri, a fost alocată localităților din județ suma de 11,4 milioane lei pentru cofinanțarea programelor de dezvoltare locală. Instanța de judecată a admis lipsa calității procesuale a Instituției Prefectului, iar pe fond a respins acțiunea acestei instituții ca fiind neîntemeiată. Practic magistrații au arătat că este doar un abuz al prefectului PDL-ist. Hotărârea este definitivă și executorie. Decizia magistraților a deblocat activitatea administrațiilor locale din județ. Primăriile nu puteau funcționa deoarece, prin procesul intentat de Prefectură, nu aveau acces la fondurile alocate bugetului local.
Consiliul Județean a repartizat conform legii fondurile pentru cofinanțarea programelor de dezvoltare locală derulate de primăriile vrâncene. Instan-ța de Contencios Administrativ a constatat că acțiunea Pre-fecturii nu este întemeiată. De-cizia magistraților a deblocat activitatea administrațiilor lo-cale din județ care nu puteau funcționa deoarece, prin procesul intentat de Prefectură, nu aveau acces la fondurile din bugetul local. Deși nu a fost nicio ilegalitate în repartizarea sumelor către primării, lucru confirmat de Finanțe, prefectul pedelist Ion Oprea a făcut un abuz și a respectat doar indicațiile șefilor de la partid.
„Respinge acțiunea formulată de reclamanta Instituția Prefectului județului Vrancea (…) în contradictoriu cu pârâtul Consiliul Județean Vrancea (…) pentru constatarea nulității Hotărârii nr. 6/2010 adoptată de pârât în ședința din data de 25 februarie 2010, pentru lipsa calității procesuale active a reclamantei”, se arată în ho-tărârea dată de instanța de Contencios Administativ.
De altfel, prefectul județului se pronunță exclusiv asupra legalității actelor administrative emise de unitățile adminis-trativ-teritoriale și nu asupra oportunității acestor documente. Altfel spus, prefectul nu poate contesta alocarea su-melor către localități ci doar dacă a existat cadrul legal pentru repartizarea sumelor.
Prin Hotărârea nr.6/2010, Consiliul Județean a repartizat unităților administrativ-teritoriale suma de 11.022 mii lei, pentru finanțarea programelor de dezvoltarea locală. În întâmpinare, Consiliul Jude-țean a invocat, pe cale de ex-cepție, lipsa calității procesu-ale active a Instituției Prefec-tului și prematuritatea acțiunii. Pe fond, reprezentanții Consi-liului Județean au solicitat respingerea acțiunii ca „netemeinică și nelegală”.
„Consiliului Județean Vran-cea a solicitat tuturor consiliilor locale să comunice situația privind proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambur-sabile până la 1.02.2010, circulare la care s-a primit răs-puns”, se arată în întâmpinare.
Prefectura nu a așteptat răspunsurile Consiliului Județean
Potrivit legii, Instituția Pre-fectului nu poate ataca actele administrative în instanță, ci doar prefectul. Cum pseudo juriștii Prefecturii se ocupă cu alte lucruri în loc să citească legile, ei au introdus acțiunea în numele instituției. Mai mult decât atât, l-au pus și pe unul dintre subprefecți să semneze acțiunea trimisă instanței, ca acesta să aibă ce scrie în raportul de activitate.
În ceea ce privește prematuritatea, din exces de zel, juriștii Prefecturii nu au așteptat răspunsurile la adresele trimi-se Consiliului Județean. Ei au dat în judecată Consiliul deși, potrivit legii, ar fi trebuit să aștepte 30 de zile. „Prin adre-sa Instituției Prefectului, înre-gistrată la Consiliul Județean sub nr.1956/9.03.2010, ni se solicită să comunicăm dacă instituția noastră și-a îndeplinit obligația prevăzută de Legea nr.273/2006 fără a preciza vreun termen de răspuns. Prin urmare, Consiliul Județean avea obligativitatea de a răspunde în termenul legal de 30 de zile impus de actele normative în domeniu. La 12.03.2010, fără a aștepta răspunsul nostru, care ar fi pu-tut elucida neclaritățile, prin adresa nr. 4276 ni se aduce la cunoștință că Hotărârea nr.6/2009 a Consiliului Jude-țean privind repartizarea pe unități administrativ teritoriale a unor sume, este considerată nelegală. Așadar, fără a mai aștepta răspunsul în termen legal din partea Consiliului Județean la adresele din 9.03.2010 și 12.03.2010 (vineri), Instituția Prefectului a introdus acțiunea în justiție în 15.03.2010 (luni)”, se mai arată în întâmpinare.
Procedura de repartizare a banilor
Repartizarea banilor către localități se realizează conform legii privind finanțele publice locale. O cotă de 27% se alocă bugetului propriu al județului iar diferența se repartizează pentru bugetele locale ale localităților, respectiv 80% prin decizia directorului Direcției Generale a Finanțelor Publice și 20 % prin hotărâri ale Consiliului Județean pentru susținerea programelor de dezvoltare locală și pentru susținerea proiectelor de infrastructură care necesită cofinanțare locală.
Prin Hotărârea Consiliului Județean Vrancea nr. 6/2010 a fost repartizată unităților administrativ-teritoriale suma de 11.022 mii lei, pentru finanțarea programelor de dezvoltare locală, suma reprezentând 20% din suma totală de 57.058 mii lei. Restul sumei virată de DGFP către Consiliul județean ca urmare a neîncasării taxelor și impozitelor de către unitățile administrativ-teritoriale a fost repartizată în bugetul Consiliului Județean, având ca destinație tot cofinanțarea proiectelor de dezvoltare locală, cum ar fi „Sistemul integrat de management al deșeurilor”, „Drumul de glorie al Armatei Române” ai căror beneficiari sunt cetățenii din localitățile județului.
Oprișan propune modificarea Legii Instituției Prefectului
Tocmai pentru a fi evitate astfel de derapaje, apărute din dorința prefectului pede-list Ion Oprea de a sluji interesele partidului care se află la putere, președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, propune modificarea Legii 340 din 2004 privind Instituția Prefectului. Proiectul specifică ca Instituția Pre-fectului să prevadă un termen precis de 30 de zile pentru exercitarea controlului legalității actelor emise de Consiliul Județean și consiliile locale. În prezent, legea nu prevede un astfel de termen, ceea ce duce la situații în care prefectul poate da aviz de nelegalitate unor acte administrative după ce acestea au produs efecte. Inițiativa lui Ma-rian Oprișan urmărește eficientizarea funcționării admi-nistrației publice și înlăturarea blocajelor administrative.