Ediția: Luni 23 Decembrie 2024. Nr 6785
Ediția: Luni 23 Decembrie 2024. Nr 6785

Elevi de nota 10 plus


Colegiul Național „Unirea” și Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza” nu se întrec doar în rezultate excepționale sau în cât mai multe participări la olimpiade și concursuri ci se duelează și în mediile de 10 obținute de elevi. Aflate într-o permanentă competiție, este drept una ta-cită, reprezentanții celor două unități de învățământ din Focșani nu se feresc niciodată să își laude elevii sârguincioși. O situație reală relevă însă faptul că doar zece elevi ai Colegiului Național „Unirea” sunt de 10 pe linie în semestrul trecut, în vreme ce la Colegiul Național „Al. I. Cuza” numărul acestora este aproape dublu. Nouăsprezece elevi au încheiat primul semestru al anului școlar cu media generală 10.

Cornel Noană, director al Colegiului Național „Unirea” spune că are mulți copii cu care să se mândrească în lume însă recunoaște că meritele acestora nu sunt apreciate la adevărata valoare și de cele mai multe ori, notele de 10 pe linie nu merită sacrificiul. Admite însă că ambițiile elevilor și dorința lor de a fi cei mai buni sunt mai puternice decât orice așa că orice sacrificiu nu este prea mare pentru a se numără printre cei mai buni dintre cei buni. „Din punctul meu de vedere eu nu aș face ce fac elevii pentru a avea note de 10. E drept că învață la toate obiectele la nivel de foarte bine, își sacrifică din alte acti-vități dar din punctul meu de vedere personal nu se merită efortul. În mod special nu îi stimulăm ca să obțină media generală 10, mai mult sti-mulăm performanțe pe diverse obiecte. E mai mult o ambiție a elevilor. Între media 9,90 și media 10 este doar ambiție. În general mediile elevilor cresc din clasa a IX-a până în clasa a XII-a când se întâlnesc în mod fericit indulgența profesorilor la anumite obiecte cu interesul lor pentru alte obiecte, și atunci ies mai mulți elevi cu media generală 10” a declarat Cornel Noană, director al Colegiului Național „Unirea”.
Directorul Colegiului Național „Al. I. Cuza”, profesoara Aurelia Neagu își laudă și ea elevii de nota zece. Spune că aceștia își dedică ziua întreagă învățării și lecturii la bibliotecă. Maricica Căr-bunaru, spre exemplu este un model de urmat pentru colegii ei dar și pentru alți elevi. Din pasiunea pentru carte a uitat șirul participărilor la olimpiade și concursuri dintre cele mai importante. „De obicei, elevii care au note numai de 10 sunt acei elevi care stau foarte multe ore în bibliotecă iar profesorii sunt cei care îi îndrumă pas cu pas. În cazul Maricicăi, ea a fost și este olimpică la Limba și Literatura Română, istorie. Anul acesta a obținut mențiune și un premiu special la faza națională a olimpiadei. La fel și în cazul celorlalte eleve ele muncesc foarte mult”, a declarat Aurelia Neagu, director al Colegiului Național „Al. I. Cuza”.

Uniriste cu 10 pe linie din clasa I până într-a XII-a

Elevii de nota 10 mărturisesc că niciun sacrificiu nu e prea mare când vine vorba de educația lor iar când munca și sârguința le sunt apreciate de cadrele didactice care îi pregătesc satisfacția este și mai mare. Raluca Maria Ciolcă, elevă a Colegiului Național „Unirea”, măr-turisește că nu își amintește să fi primit vreodată nota 4 iar notele de 9 sunt doar câteva în istoria ei de elev. Așa că în carnet doar notele de 10 au avut întotdeauna loc. „O mare parte din rezultate sunt mulțumită lui Dumnezeu, pentru că am primit, probabil, mai mult decât au primit ceilalți copii și probabil că am și știut să va-lorific. Învățăm mult dar nu cu mult mai mult decât alții. Există copii care învață la fel de mult dar nu au posibilitatea de a obține aceleași rezultate. Nu ne-a determinat statutul social să învățăm. Cred că există respect și admirație dozat în funcție de profesor elev. Noi simțim apreciere și suntem încântate”, a spus Raluca Maria Ciolcă, elevă în clasa a IX-a la Colegiul Național „Unirea”. O altă elevă de 10 pe linie nu își ascunde slăbiciunile și recunoaște că deși a ajuns undeva sus pe plan educațional este conștientă că nu deține un răspuns la toate întrebările deși își dedică ziua întreagă pregătirii.
Pentru o elevă cu aspirațiile ei, cartea este pe primul loc însă recunoaște că este nevoie de multă determinare pentru a se putea număra printre cei mai buni. „Cred că fiecare dintre noi am avut un răspuns nepotrivit sau un context în afara legalității notelor. Acum fiecare știe să facă un dribling între a învăța și a te distra. Există și un management al timpului, trebuie să știi să canalizezi programul. Nu am rămas niciodată peste noapte să învăț. Nu există un elixir al olimpiadelor, este pură motivație. E și o parte de atașare față de liceu pentru că dezvoltându-te aici, ai tendința de a dori să aduci și tu o contribuție”, a subliniat Cristina Alexandra Stancu, elevă în clasa a IX-a la Colegiul Național „Unirea”.

Secretul „cuziștilor”, două ore de concentrare

Pentru 10 pe linie nu este nevoie de multe ore de muncă și determinare. Deși sunt la vârsta la care mai plăcut este să ieși cu prietenii sau să te distrezi, silitoarele eleve ale Colegiului „Cuza” mărturisesc că rezultatele bune le-au costat pierderea acestor bucurii considerate de alții mărunte.
Un exemplu în acest sens îl reprezintă „cuzista” Raluca Aldea care poate fi considerată o adevărată campioană în participarea la olimpiade și concursuri. „Nu este un secret la baza notelor de 10. Este multă determinare, multă putere de muncă și disponibilitatea de a-ți rezerva timpul școlii și nu distracției. Renunți la timpul liber nu complet dar o mare parte îl oferi studiului și ești determinat să muncești cât mai mult. Nu învăț mai mult de 2 ore pe zi niciodată. Nu cred că am ceva special față de ceilalți elevi, poate am o viziune mai largă asupra lucrurilor. Nu îmi doresc să am note doar de zece. Vreau să am note care să reflecte realitatea”, spune Raluca, elevă în clasa a XII-a. Interesant este faptul că elevii de nota 10 ajung chiar să își dorească să obțină un 4 în ca-talog. Spun că fiind cei mai buni, nu simt adevărata viață de licean. Eleva Maricica Cărbunaru spune cu sinceritate că a ajuns să se plictisească de această situație și crede mai degrabă că un elev bun nu este acela care obține note de 10 pe linie ci cel care simte că trăiește, se bucură de tot ce îl înconjoară, se implică și în alte activități decât cele strict legate de carte și demonstrează că îi pasă. „Îmi doresc o notă mai mică. Chiar povesteam odată cu tata și îmi spunea să mai iau și eu o notă de patru, să simt că am trecut și eu prin liceu. Un rezultat bun pentru mine nu înseamnă neapărat școală ci activitate extracurriculară. Rezultat bun înseamnă să crești frumos, nu neapărat cu 10 pe linie.  Acord studiului pentru școală foarte puțină vreme, studiului pentru altceva foarte multă vreme. Pentru școală mă plictisesc dar sunt un pic hoață și iau din altceva și pun la școală „, spune Maricica Cărbunaru, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Al. I. Cuza”. Ana Maria Åžtefan, o „cuzistă” din rândul celor cu 10 pe linie, spune că învață pentru a-și face părinții să zâmbească și pentru a-i face mândri de ea. Aceste lucruri îi dau putere să fie întotdeauna cea mai bună chiar dacă asta înseamnă uneori sacrificarea copilăriei și a adolescenței. „Părinții mei sunt mândri de mine. Niciodată nu m-au împins de la spate, am învățat singură. Am participat la olimpiade și acest lucru m-a făcut să mă simt împlinită. Sper ca pe viitor să am rezultate cel puțin la fel de bune și să reușesc să îmbin viața personală și școala. Consider că am fost înzestrată cu o memorie mult mai bună și că sunt mai ambițioasă decât alții”, ne-a mărturisit Ana Maria Åžtefan.  O altă elevă, tot cuzistă, spune că secretul notelor de 10 este balanța făcută între școală și viața privată. „Secretul notelor de 10 este să păstrezi o ba-lanță între tot ce faci, să nu înveți prea mult, să ai și timp liber pentru că apoi îți creează un stres care nu poate fi suportat. Eu rețin foarte repede ceea ce îmi place, rețin foarte ușor. Îmi ia foarte puțin timp să  învăț, mai mult de 3 ore pe zi nu îmi ia să învăț tot ce trebuie pentru a doua zi. Pe viitor vreau să dau la ASE, știu că pare ciudat pentru că sunt la profil uman dar mi-am propus asta și țin cu dinții. În clasa a IX-a am avut o notă de șapte, nu m-am împăcat bine cu fizica dar am reușit cu timpul să reglez”, a declarat Teodora Iordache, elevă în clasa a XII-a. Nu putem decât să admirăm acești copii supradotați, poveștile lor minunate și revenim cu picioarele pe pământ într-o lume a oamenilor imperfecți și cu un istoric al notelor de la școală plin de 4, 5 sau 6 urcând până la nota maximă 10.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?