Numărul celor care au renunțat la școală, în anul școlar 2009 – 2010, este într-o ușoară scădere față de anul precedent. Potrivit statisticilor oficiale prezentate de reprezentanții Inspectoratului Åcolar Județean, rata abandonului se situează în jurul valorii de 0,66 %, în condițiile în care în aceeași perioadă a anului școlar precedent era de 0,78%.
Din cei 4.4681 elevi, înregistrați la nivelul județului Vrancea, 297 au renunțat la școală. Ca și în anii precedenți, cei mai mulți dintre copiii care renunță la carte provin din mediul rural, dar abandonează școala și cei care învață la seral sau la liceele cu frecvență redusă.
În opinia șefilor din Inspectoratul Åcolar, cei mai mulți dintre cei care renunță la școală o fac împinși de sărăcie și pentru că au neapărată nevoie de un loc de muncă pentru a se întreține pe ei sau familiile lor.
Nu de puține ori abandonul școlar se produce în cazul elevilor care au rezultate foarte scăzute la învățătură, ba mai și absentează foarte mult de la ore. Alături de copiii de la țară, etnicii renunță pe capete la școală pentru a-și urma părinții, de la care învață cum să facă bani și cum să se descurce în viață fără prea multă carte. „Abandonul școlar apare mai mult în cazul învățământului liceal, la frecvență redusă sau seral, dar și în mediul rural și unde există populație romă. Consider că și scăderea nivelului de trai contribuie la creșterea ratei abandonului școlar. Uneori, elevii renunță la școală sau pleacă în alte localități sau sunt exmatriculați pentru că vin o dată sau de două ori pe săptămână la școală și nu pot promova”, a explicat Iordache Bostan, șeful Inspectoratului Åcolar Județean.
Unul din motivele pentru care rata abandonului școlar a scăzut ușor în ultimii ani ar fi faptul că Ministerul Educației a derulat, prin Inspectoratul Åcolar, numeroase programe și proiecte de încurajare a elevilor romi de a merge la școală. Noua politică educațională i-ar putea descuraja, din păcate.