Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786
Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786

„Viitorul este al comunităţilor locale“


Președintele Consiliului Județean și vicepreședinte al PSD, Marian Oprișan, a propus, ieri, la Liga aleșilor social democrați, organizată la București, modificarea Legii 215 din 2001 pentru eliminarea blocajelor care apar în funcționarea administrației publice locale. Marian Oprișan propune ca verificarea actelor administrative ale administrației publice locale, controlul de legalitate, să fie trecute în sarcina secretarului județului și să nu mai fie apanajul unui prefect numit politic și care nu are studii juridice sau admi-nistrative. În discursul său, vicepreședintele PSD a arătat că trebuie continuat procesul de descentralizare deoarece „viitorul este al comunităților locale”.

Vicepreședintele PSD, Marian Oprișan, le-a spus delegaților prezenți la Liga aleșilor locali social democrați că imperfecțiunile Legii 215/2001 conduc la îngreunarea actului administrativ și, mai ales, la crearea de blocaje în administrația locală. Liderul PSD a prezentat cinci modificări propuse la Legea 215/2001 prin care ar urma să fie asigurată o autonomie reală pentru autoritățile locale alese dar și să fie eliminate situațiile confuze din legislația actuală, un exemplu fiind condițiile legale pentru schimbarea din funcție a unui viceprimar.
„Trebuie să recunoaștem că cea mai urâtă moștenire, de care cu greu ne dezbărăm, este birocrația, și, din păcate, legile adoptate complică, mai mult decât să înlesnească sau să comprime, contactul cetățeanului cu admi-nistrația locală. Este extrem de greu să ai într-o primărie cinci oameni care sunt plătiți cu salarii minime pe economie și să ai pretenția să admi-nistrezi o localitate cu 2- 3.000 de cetățeni, cărora să le asiguri actele administrative necesare, să gestionezi evidența civilă, agricolă, fiscală și cea a asistenței sociale, și să mai și accesezi fonduri structurale pentru dezvoltarea localității”, a afirmat Marian Oprișan.
Liderul PSD a afirmat că este obligatorie reconsiderarea structurilor autorităților comunităților locale astfel ca pe același nivel de autoritate să fie o structură unitară și în conformitate cu normele și reglementările europene. Se creează astfel premisele chiar și reorganizării administrativ-teritoriale a României.
„Chiar și în situația în care reforma teritorială nu va avea loc, procesul de descentralizare va trebui nu numai să continue dar să fie și regândit în același timp. Cadrul legal în domeniu este încă ambiguu și confuz ceea ce creează incertitudini și duce la blocaje la nivelul administrației publice locale”, a afirmat Marian Oprișan.

Prefectul nu trebuie să verifice autoritățile locale

Prima propunere de modificare a Legii 215/2001 lansată de liderul PSD se referă la verificarea actelor administrative emise de administrațiile locale de către Consiliul Județean și nu de către un prefect numit pe criterii politice. Marian Oprișan a argumentat că, potrivit Constituției României, autoritățile administrației publice locale beneficiază de autonomie însă, în realitate, prin Legea prefectului, se stabilește că toate actele administrative adoptate/ emise de autoritățile admi-nistrației publice locale se verifică de un prefect numit de un prim ministru politic. Deoarece nu este obligat să aibă studii juridice, prefectul analizează oportunitatea actelor și nu legalitatea acestora. În plus, prin condiționarea actului administrativ de primirea avizului de legalitate al prefectului, se încalcă autonomia locală și se acordă nejustificat putere, atât juridic cât și practic, unei persoane care nu are calitatea de ales local.
„Ne-am izbit cu toții de situații în care, din exces de putere, reprezentantul Guvernului în teritoriu a atacat în instanță actele adoptate de autoritățile locale, acțiune care a dus la blocarea instituției în cauză. Mai mult decât atât, deși instanțele au respins de cele mai multe ori acțiunile prefectului, excesul de putere nu a putut fi sancționat. Prefectul nu are niciun termen strict în care să exercite controlul de legalitate, putând să atace în instanță în termen de până la 6 luni acte administrative, care de cele mai multe ori au produs efecte sau chiar și-au încetat aplicabilitatea”, a arătat Marian Oprișan.

Secretarul județului poate controla legalitatea actelor administrative

Marian Oprișan propune ca, prin se-cretarul județului, o persoană apolitică, cu studii juridice sau administrative, actele administrative emise de autoritățile locale să fie verificate de Consiliul Județean. Modificarea nu contravine Constituției deoarece prefectul unui județ va putea ataca în instanță un act administrativ, la fel ca și în cazul Avocatului Poporului.
„Argumentele pentru o asemenea propunere ar fi acelea că administrația județeană coordonează oricum activitatea consiliilor locale, și astfel, prin secretarul județului, persoana apolitică, cu  studii juridice sau administrative, poate realiza controlul administrativ și sprijinul metodologic necesar întocmirii acestora. Prin această măsură se va evita crearea unui gol de putere și se va institui doar un control care se dorește a fi un ajutor dat consiliilor locale de Consiliul Județean care are structura organizatorică necesară să poată verifica cu obiectivitate și profesionalism legalitatea actelor administrative”, a precizat Marian Oprișan.

Autonomie pentru autoritățile locale alese

Vicepreședintele PSD a propus mo-dificarea prevederii din Legea 215/2001 potrivit căreia prefectul poate sancționa primarul sau președintele Consiliului Județean pentru neducerea la îndeplinire a hotărârilor consiliului local sau județean. Marian Oprișan a arătat că, prin această atribuție, este încălcată autonomia locală iar primarul, un ales local, este subordonat prefectului, cel care trebuie să asigure aplicarea politicilor în teritoriu și în nici un caz să se erijeze într-un organ de control. „În consecință, Legea nr. 215/2001 trebuie să statueze ceea ce Constituția României garantează și anume autonomia autorităților locale alese, activitatea lor fiind deja supusă monitorizării statului prin organele cu atribuții de control și instanțele de judecată”, a afirmat vicepreședintele PSD, Marian Oprișan.

Modificare la statutul primarului

O altă modificare la Legea 215/2001 vizează ca primarul să aibă același regim juridic cu președintele Consiliului Județean. „Primarul este autoritate exe-cutivă, convoacă consiliul local, inițiază proiecte de hotărâri și cu toate acestea primarul nu conduce ședințele consiliului local și nu are drept de vot. În fond, primarul este cel care trebuie să pună în aplicare hotărârile consiliului local și să ducă la îndeplinire măsurile stabilite în acestea”, a declarat vicepreședintele PSD, Marian Oprișan.

Clarificări la schimbarea din funcție a viceprimarului

A patra modificare propusă de vicepreședintele PSD, Marian Oprișan, vizează numirea și schimbarea din funcție a viceprimarului. Liderul PSD a arătat că o modificare din 2006 a Legii 215/2001 prevede ca schimbarea din funcție a viceprimarului să nu mai fie blocată de anumite condiții speciale. Totuși, în realitate, „neabrogarea expresă a altor prevederi din legi speciale cum este cea din Statutul aleșilor locali face ca instanțele de judecată și administrațiile locale să întâmpine greutăți și să fie confuze în soluționarea unor astfel de spețe”. „În legea 393/2004 se prevedea că viceprimarul poate fi eliberat din funcție numai dacă se dovedește că a încălcat Constituția și legile țării. Or, prevederea este abrogată implicit prin modificarea apărută în anul 2006 în legea 215, dar neexistând o abrogare expresă, se creează confuzii”, a afirmat vicepreședintele PSD, Marian Oprișan.

O comisie de validare nu poate dovedi frauda electorală

Vicepreședintele PSD, Marian Oprișan, a propus și armonizarea legislației române referitoare la validarea alesului local. El a arătat că votul privind alegerea unei persoane nu poate fi lăsat la îndemâna voinței și intereselor unui grup de consilieri, care, nu de puține ori au blocat accesul unui ales în cadrul consiliului local sau județean. „Este imposibil pentru o comisie de validare să dovedească sau să susțină că o persoană a fost aleasă prin fraudă electorală, asemenea comisii neavând competența și instrumentele necesare constatării fraudei electorale”, a afirmat Marian Oprișan.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?