În situația în care există un contract de credit bancar și pe parcursul derulării acestuia apar divergențe între consumator (care este neapărat persoană fizică) și creditor, există mai multe căi pe care se poate acționa. Cel care se găsește într-o astfel de situație are posibilitatea fie să apeleze la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, fie la procedura medierii, fie să promoveze o acțiune în instanță.
Astăzi vom discuta despre situațiile în care ne putem adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. Există anumite dispoziții stipulate în favoarea consumatorului a căror încălcare de către profesionist (bancă) este sancționată de lege cu amendă. Deoarece afectează interesul consumatorului, legea interzice în mod expres anumite fapte sau stipularea anumitor clauze în contractele de credit încheiate între bancă și consumator, cum sunt de exemplu :
– impunerea de către creditor consumatorului a încheierii contractului de asigurare cu o societate agreată de creditor
– solicitarea de către creditor de a încheia un contract de asigurare ce nu este util pentru respectivul contract de credit
– perceperea unui comision de analiză dosar în cazul în care creditul nu se acordă
Pe parcursul derulării contractului de credit legea instituie anumite interdicții, cum ar fi :
– majorarea nivelului comisioanelor, tarifelor, etc
– introducerea și perceperea de noi comisioane, tarife, etc cu anumite excepții;
– perceperea unui comision de depunere numerar pentru plata ratelor la credit, indiferent de depunător;
– perceperea unui comision de retragere pentru sumele trase din credit, indiferent de data la care este tras creditul;
– perceperea unui comision, tarif, etc în cazul în care consumatorul solicită și creditorul acceptă rescadențarea ratelor, reeșalonarea ratelor sau acordarea unei perioade de grație;
– modificarea în sens crescător a marjei de dobândă sau, după caz, a ratei dobânzii fixe, introducerea/majorarea comisioanelor, precum și introducerea unor elemente noi de cost prin acte adiționale întocmite pentru acordarea de rescadențări, reeșalonări, perioade de grație acordate la solicitarea consumatorului;
Sunt de asemenea interzise clauzele contractuale care dau dreptul creditorului să modifice unilateral clauzele contractuale fără încheierea unui act adițional, acceptat de consumator. În situația în care un contract de credit se referă la un împrumut în valută, contractul de credit trebuie să prevadă dreptul consumatorului de a putea converti, oricând pe parcursul relației contractuale, contractul de credit într-o monedă alternativă.
Drept replică la practica unor bănci, legea instituie în momentul de față dreptul consumatorului de a rambursa anticipat fără a fi condiționat de plata unei anumite sume minime sau de un anumit număr de rate.
Dacă vă regăsiți în una din situațiile enumerate mai sus sau multe altele prevăzute de lege, împrejurări în care v-au fost afectate drepturile sau interesele în calitate de consumator, puteți înainta o sesizare fie în scris, fie prin poșta electronică, fie personal la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care va acționa în continuare conform procedurilor proprii.
AVOCAT MANUELA FLOREA