Un profesor de la Åcoala Chiojdeni experimentează, alături de elevii săi, o nouă tehnică de pictură. Emil Lazăr, profesor de desen, a reușit să-i determine pe școlarii de la Chiojdeni să picteze pe ritmuri muzicale. Propunerea dascălului a fost cam timidă la început deoarece nu știa cum vor reacționa elevii.
După câteva săptămâni muzicale împletite cu pictură elevii au început să-și dea drumul la mână mult mai repede și le-au dispărut inhibițiile că vor greși în realizarea picturilor. „Am început în clasa a VI-a după ce domnul diriginte ne-a întrebat dacă nu vrem să ne apucăm de pictat. A fost un pic cam dificil la început. Când am timp pictez și acasă. Cele mai grele elemente la o pictură sunt nasul și ochii. Aici ne ajută domnul deoarece este mai dificil pentru noi. La o lucrare îmi ia ca și timp cam o săptămână-două. Muzica ne ajută să ne concentrăm mai mult asupra picturii pe care o facem. Este un fel de terapie. De regulă, ne ajută melodiile lente care ne relaxează total. Vrem să facem un cerc de pictură unde să participe mulți elevi de la noi din școală”, a spus Raluca Burdulea, elevă în clasa a VII-a la Åcoala Chiojdeni. Ritmurile pe care le ascultă elevii în sala de clasă sunt asemenea unui condiment care conturează operele de artă ce ies din mâna lor. „Muzica este un fel de condiment care ne ajută în realizarea operelor noastre. Ne plac melodiile lente și selecția este făcută de domnul profesor. Când pictez simt că dau tot ce e mai bun din mine. De regulă pictez icoane pe lemn, dar și pe sticlă și pânză. Toate materialele sunt cumpărate de noi și este destul de greu”, a spus și Mădălina Constantin.
Muzica – liantul care te rupe de exterior
Icoanele sunt cele mai des realizate de elevi, însă nu lipsesc de pe băncile școlarilor nici desenele cu ghivece de flori și portrete. „Eu vreau să fac o icoană cu Maica Domnului și pruncul Iisus.
Am început de ceva vreme și acum este gata. Îmi place mult ce fac și chiar îmi iese cum trebuie. Nu este simplu, însă dacă pui pasiune totul capătă o altă dimensiune.
Când am timp desenez mai mult, chiar și acasă. Părinții mă sprijină cât pot. Muzica e un adevărat deliciu, este o relaxare în plus. Materialele le plătim noi și costă destul de mult. Avem nevoie de lemn, pensule, creioane, uleiuri, culori. A fost greu la început. Acum e mai lejer pentru noi. Până acum am trei icoane făcute”, a declarat Elena Macovei. Profesorul Lazăr, un pictor cum rar îți e dat să întîlnești spune că ideea de a picta cu elevii pe fond muzical i-a venit după ce acasă la el a ascultat mai multe melodii care l-au relaxat atât de tare, încât aproape că nu și-a dat seama când a terminat un tablou. „Muzica ne rupe de exterior, ne ajută să ne concentrăm mult mai mult. Anul trecut am pus în practică acest experiment, copiii au prins și acum lucrurile sunt foarte bune.
Reușesc mult mai ușor să se concentreze astfel încît să iasă ceva deosebit. Metodologia permite și nu fac altceva decât să dezvolt latura sensibilă a elevilor. Educația plastică este una din disciplinele care ne mai scoate din îndobitocirea în care suntem băgați de necazurile de zi cu zi. Acționează acolo, la coarda sensibilă și elevii au nevoie de așa ceva. Copiii sesizează dacă nu avem muzică în fiecare oră și îmi cer acest lucru. Am lărgit cercul de pictură și la clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a și avem deja 15 membri ai cercului de pictură.
Va fi dificil deoarece fiecare va avea stilul său, dar avem voință și vom reuși să facem lucruri frumoase”, spune profesorul Emil Lazăr.
Acesta a precizat că are nevoie de un sponsor care să-i ajute pe școlarii de la Chiojdeni să-și procure materialele necesare.
„Ne-ar trebui pensule, deoarece se distrug foarte repede și nici nu se găsesc la noi, uleiuri, lemn de tei sau de paltin.
Odată cu muzica la ora de pictură le creionez elevilor și o cultură muzicală sănătoasă. Îmi doresc să fac acest lucru și pe perioada vacanțelor, să facem și modelaj, dar nu avem argilă deoarece este destul de scumpă la magazin.
Vrem să facem ceva olărit, deoarece florile au nevoie de vase originale făcute de noi, care să poarte amprenta noastră. Copiii au nevoie să-și ocupe benefic timpul liber. Orice lucru bun învățat este pentru ei un mare cîștig”, a încheiat profesorul Emil Lazăr.