Câțiva elevi de la Colegiul Tehnic Valeriu D. Cotea s-au implicat în proiectul Direcției Județene de Sport și Tineret (DJST) „Valorile open-space” și au identificat teme pentru care au și propus soluții. Elevii au vrut să vorbească despre violența în școli și despre fenomenul de bullyng, care a luat o amploare în ultima perioadă. Liceenilor de la Cotea li s-au alăturat și câțiva elevi de la Liceul Pedagogic Spiru Haret și de la Liceul cu Program Sportiv.
Înâlnirea tinerilor a avut loc în laboratorul multi-media de la Colegiul Cotea, unde au urmărit împreună un film edificator despre violența domestică, film care a fost o surpriză până și pentru profesorii coordonatori. S-a vrut astfel ca tuturor celor prezenți să li se aducă la cunoștință tipurile de violență și să sublinieze cât de mult poate afecta atât victima, cât și persoanele din jurul acesteia. Tinerii de la cele trei licee s-au împărțit în patru grupe și au căutat soluții la tema propusă. Fiecare grupă a avut câte un mediator, care la un interval de 5-6 minute își schimba echipa. Astfel, s-a asigurat o înțelegere mai exactă a problemei prin abordarea fiecărei teme de toate grupele. Temele s-au axat pe: cauze, soluționare, cum putem interveni și tipurile de violență în școală.
Regulament mai aspru pentru faptele de violență
Tinerii liceeni au găsit mai multe soluții pentru problemele sesizate. Supravegherea video este una din ele, deoarece imaginile vorbesc de la sine și faptele pot fi sancționate imediat. De asemenea, s-a discutat despre introducerea unui gardian în școli. Un regulament mai aspru i-ar face, în opinia elevilor, pe cei predispuși să participle la acte de violență să se gândească mai bine înainte să comită astfel de fapte. Elevii au discutat și aspecte de etică și morală.
În opinia lor, ar trebui afișate cât mai multe imagini cu imact emoțional în locuri vizibile, astfel încât de câte ori trec prin acel loc, elevii să conștientizeze unde se poate ajunge dacă iau parte la acte de natură violentă. Totodată, tinerii au mai vorbit și despre educația primară, care se primește mai mult sau mai puțin în familie și despre educația prin diverse acțiuni la nivelul școlii sau al ONG-urilor. Consilierea la orele de diriginție, dar și prin cabinetele psihologice de la nivelul unităților de învățământr, rezolvarea problemelor personale, care trebuie discutate și nu ignorate, au fost alte propuneri. De asemenea, s-a discutat despre trecerea cu vederea a violențelor de limbaj, care pot degenera, despre actele de violență între profesori și elevi, care rămân „la secret”, pentru că elevii se tem de consecințe.
Proiectul s-a încheiat prin acordarea unor diplome de voluntariat participanților de către DJST Vrancea. Elevii Colegiului Cotea le-au dat colegilor lor scrisori, în care se aflau citate despre violență. „Am simțit că a trecut timpul foarte repede, pentru că activitatea a fost foarte interesantă. Am interacționat cu elevii celorlalte licee, am discutat despre experiențele din fiecare liceu. Această ,,terapie de grup „, dacă o pot numi așa, chiar a ajutat, am realizat că sunt prea impulsivă uneori și nu mă gândesc la ce simte persoana pe care o agresez emoțional”, ne-a spus Ionelia Hîrju, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Cotea.
Activitatea a fost coordonată de profesorii Daniela Grecu, Marilena Bărculescu, director adjunct, și profesorul Remus Paraschiv, directorul Colegiului Cotea. Alături de elevi și profesori au fost și Lia Cazacu, expert și coordonator din partea DJST, și Orania Zdrîncu, consilier DJST.
Sute de tineri implicați în proiectul „Valorile open-space”
Menționăm că DJST Vrancea a implementat proiectul de tineret „Valorile open space”, în care au avut loc 10 seminarii cu o tematică diversă: „politici de tineret”, „programe naționale pentru tineret”, „metodologii de finanțare a proiectelor de tineret” ale Ministerului Tineretului și Sportului și ale Direcțiilor Județene pentru Sport și Tineret, „portul tradițional românesc”, „drapelul național al României”, „educația nonformală”, „voluntariatul”, „valorile tinerilor din Covasna și Vrancea”, „siguranța publică”, „dialogul tinerilor cu seniorii”, „cariera de medic”, „muzica”, „educația tinerilor” și „comunicarea”.
Metoda open space utilizată a permis consultarea a 340 de tineri implicați în identificarea priorităților și nevoilor tinerei generații de astăzi cu privire la educația pentru valori. Activitățile au fost susținute la Centrul de Tineret Focșani și în județ, alături de partenerii din școlile vrâncene. Reprezentanți DJST vor merge mâine la Liceul de Artă, unde vor dezbate alte teme propuse de elevi.