Funcția de manager de instanță ar putea fi separată de cea de competență juridică propriu-zis a judecătorilor după ce Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, proiectul privind statutul personalului de specialitate din instanțe și parchete. Această separare nu este singura noutate, apărând și o funcție nouă, respectiv cea de grefier judiciar. Magistrații și grefierii spun că este vorba despre un proiect mai vechi care a fost dezbătut timp de câteva luni, iar sindicatele au venit cu propuneri. Chestiunea fiind una foarte nouă, magistrații vrânceni nu sunt încă obișnuiți cu aceste schimbări ce vor intra probabil în vigoare. „Este un proiect mai vechi, dar nu cunosc care vor fi atribuțiile fiecăruia. Fiind o lege care e ocupă de personalul auxiliar deci nu poate fi vorba despre un judecător care ar putea prelua atribuțiile unui manager de instanță, respectiv chestiunile pur administrative”, a declarat judecătorul Costică Diță, președintele Tribunalului Vrancea. În ceea ce privește personalul auxiliar din instanțe șeful judecătorilor vrânceni spune că în 2005, când s-a aprobat statutul personalului auxiliar în justiție, toți au devenit grefieri chiar dacă erau arhivari, informaticieni sau grefieri de ședință. Grefierii spun că prin aceste noi reglementări se dorește o diferențiere pe funcții a grefierilor. La ora actuală, în instanțe, puțini grefieri sunt cu studii medii, majoritatea completându-și studiile. Cei rămași fără studii sunt în curs de finalizare a studiilor. „Probabil că proiectul a suferit modificări față de forma inițială. Ideea de bază a rămas. Totul a pornit de la ideea de a debarasa judecătorii de anumite atribuții, cum ar fi fixarea taxelor de timbru. La unele instanțe deja s-au mai preluat din atribuții, grefierii preluând atribu-țiile judecătorilor de serviciu. Ministerul a răspuns bine propunerilor noastre, numai CSM-ul nu a fost de acord. Se va face o reîmpărțire a grefierilor în funcție de specializare”, a spus Cristi Cristian Dună, liderul de sindicat al grefierilor vrânceni. Actul normativ va intra în vigoare la șase luni după publicarea acestuia în Monitorul Oficial.