Procedura acreditării serviciilor sociale s-a simplificat ca urmare a aprobării proiectului de lege privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale.
Noile reglementări vizează simplificarea procedurii de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, care se va face pe baza unor criterii care pun în evidență capacitatea solicitanților de a înființa, administra și acorda servicii sociale, precum și îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege, demonstrate prin documente, care se vor transmite prin poștă sau electronic. „Furnizorul este acreditat pe perioadă nelimitată, cu obligația de a înființa servicii (dacă nu există deja) licențiate în termen de 3 ani de la acre-ditare. De asemenea, furnizorul trebuie să notifice orice modificare survenită care schimbă condițiile ce au condus la acordarea certificatului de acreditare. Acreditarea serviciilor sociale (centre rezidențiale, centre de zi, servicii la domiciliu, etc.) se realizează în baza unor standarde minime de calitate, care cuantifică eficacitatea și eficiența activității desfășurate în raport cu nevoile beneficiarilor, obiectivele asumate și rezultatele așteptate”, se precizează în comunicatul de presă trimis redacției noastre.
Potrivit noilor reglementări, acreditarea inițială a serviciilor sociale se realizează în două etape. În baza fișei de autoevaluare completată de solicitant și transmisă compartimentului de specialitate al Ministerului Muncii se acordă, pentru o perioadă de un an, licența de funcționare provizorie. Acordarea licenței pe cinci ani, incluzând și perioada de licențiere provizorie se face în baza rapoartelor de evaluare de teren întocmite de inspectorii sociali. „La expirarea perioadei de acreditare, solicitantul înaintează o cerere în acest sens și, în baza unor documente justificative și a rapoartelor de evaluare și monitorizare în teren, efectuate de inspectorii sociali cu privire la îndeplinirea standardelor minime de calitate, se acordă o nouă licență de funcționare. Atât furnizorii, cât și serviciile sociale acre-ditate se înscriu în Registrul electronic unic al serviciilor sociale care va putea fi accesat de oricare cetățean”, se precizează în comunicatul de presă trimis redacției noastre.
Nivele de calitate a serviciilor sociale
O altă noutate introdusă de proiectul de lege aprobat, ieri, o reprezintă introducerea nivelelor de calitate a serviciilor sociale, prin încadrarea în 3 clase de calitate, în baza indicatorilor de performanță/excelență. Astfel, clasa a III-a reprezintă nivelul de refe-rință, respectiv îndeplinirea standardelor minime de calitate, iar clasa I cel mai înalt nivel de calitate. Solicitarea încadrării în clase de calitate este opțională și se evidențiază printr-o siglă distinctivă. Potri-vit comunicatului de presă, „nivelul de calitate al unui serviciu social, în baza căruia se stabilește și cuantumul contribuției beneficiarului în concordanță cu costurile aferente gradului de excelență atins de serviciul respectiv, este public și se înscrie în Registrul electronic unic al serviciilor sociale”.
Inspectorii sociali vor face inspecții tematice, având atribuții în ce privește evaluarea de teren pentru acreditarea/reacreditarea serviciilor sociale, monitorizarea și controlul acestora. Totodată, Ministerul Muncii va avea responsabilități în domeniul standardizării și acre-ditării, monitorizării și administrării Registrului electronic unic al serviciilor sociale, precum și al reglementării suspendării și retragerii acreditării.
În prezent, în România funcționează, conform Registrului electronic unic al serviciilor sociale, un număr de 2.871 furnizori acreditați care asigură un număr de 6.177 servicii sociale. „Prin acest proiect de lege se urmărește crearea unui sistem unitar și coerent (cadru de reglementare și construcție instituțională) care să permită o eva-luare corectă și echitabilă a calității serviciilor sociale, un acces cât mai facil al furnizorilor în sistem, o recunoaștere a performanței în domeniu și o monitorizare reală a respectării legislației în domeniu, prin introducerea unor standarde, criterii și indicatori de calitate”, se mai specifică în comunicat.