Producătorul auto nipon Nissan, la care Renault deține o participație de 43,4%, intenționează să relanseze marca Datsun, iar compania speră să stabilească noi minime în privința prețului. Nissan va încerca să ofere cel mai ieftin model la circa 3.000 până la 5.000 de dolari, sperând astfel să atragă o paletă cât mai largă de clienți. Cel mai mic preț este la aproape o treime față de cel mai ieftin model al Nissan din acest moment, Tsuru, vândut în Mexic pentru 8.000 de dolari.
Nissan are în plan să ofere șase modele Datsun, așteptate pentru începutul anului 2014, la prețuri care nu vor fi depășite decât de câțiva producători specializați în modele mici din China și India, a declarat șeful alianței Renault-Nissan, Carlos Ghosn.
Strategia pe ansamblu a Nissan și alegerea Datsun pentru modelele foarte ieftine au înfruntat o anumită opoziție în cadrul companiei și va produce îngrijorare unor analiști și iubitorilor de mașini, notează Wall Street Journal (WSJ). În zilele sale de glorie, Datsun era un brand mai ieftin, dar prețuit pentru designul elegant și inovații. Pentru a putea aduce prețul la 3.000 de dolari pentru cel mai ieftin model, obiectiv despre care și oficialii Nissan afirmă că va fi dificil de atins, compania va trebui să renunțe la caracteristici care sunt de mult timp standard în SUA, însă nu și pe piețele emergente, de la transmisie automată la set complet de airbaguri.
Alți producători auto s-au ținut departe de segmentul foarte ieftin al piețelor emergente. Această parte a pieței rămâne rezervată mașinilor cu prețuri sub 5.000 de dolari, cu marje de profit extrem de reduse, precum modelul chinezesc QQ al Chery, Maruti 800 produs de Suzuki pentru piața din India și Nano al companiei Tata Motors.
Renașterea Datsun ca brand foarte ieftin a început după ce producătorul indian Tata Motors a anunțat planuri de a construi o mașină sub 3.000 de dolari. Ghosn a fost uimit de anunț, întrucât până atunci i s-a spus că o mașină nu poate fi construită pentru mai puțin de circa 6.000 de dolari, notează WSJ. Åeful Nissan a cerut unei echipe de specialiști, Nissan Exploratory Team, să caute modalități de a construi o mașină ieftină mai bună.
Grupul a lansat un proiect secret numit „Mașina de 3.000 de dolari” în 2007 și a ales India pentru studii despre ce vor cumpărătorii și, mai ales, la ce se poate renunța pentru a face mașina mai ieftină. Doi ani mai târziu, Tata Motors a lansat Nano, însă vânzările au fost dezamăgitoare, fiind puse pe seama unei campanii de marketing greșite.