Cei 99 de elevi de clasele II-VIII, care au reușit să obțină rezultate bune și să se claseze printre primii la nivel național în cadrul Concursului „Lumina Math”, au fost premiați ieri, în cadrul unei festivități ce s-a desfășurat la sediul Inspectoratului Åcolar Județean (ISJ)Vrancea.
Cei opt elevi care au obținut premiul I au primit din partea organizatorilor pe lângă diplome, bani și câte o excursie într-o tabără națională. Este vorba de Marius Baican, elev în clasa a II-a la Åcoala „Ion Basgan”, Gabriela Porumb și Robert Hazaparu, ambii elevi în clasa a III-a la Åcoala „Duiliu Zamfirescu”, Daria Radu, elevă în clasa a IV-a la Åcoala „Åtefan cel Mare”, și Andra Vlad, elevă în clasa a V-a la Åcoala „Duiliu Zamfirescu”. Aceleași premii au primit și Andra Mircea, elevă în clasa a VI-a la Colegiul Național „Unirea”, Cătălin Pătrașcu, elev în clasa a VII-a la Colegiul Național „Al. I. Cuza” și Amalia Giuclea, elevă în clasa a VIII-a la Colegiul Național „Unirea”.
Elevii clasați pe locul II au primit, în afară de diplomă, câte 75 lei, iar cei de pe locul III câte 50 de lei. Restul copiilor au fost răsplătiți de organizatori cu diplome, fiind felicitați de reprezentanții ISJ pentru reușita lor. „99 de copii din Vrancea au fost premiați. Au participat la prima etapă circa 850 de copii, apoi la baraj doar 150, iar din aceștia, cei mai buni 99 au primit premii și mențiuni. Elevii cu cel mai mare punctaj vor primi pe lângă bani și diplomă, o tabără națională organizată la Potigrafu, în județul Prahova. Îi felicit pe copii pentru rezultatele obținute”, a precizat inspectorul de matematică Daniela Sîrghie.
Concursurile, avantajoase financiar pentru organizatori
La prima vedere scopul acestor concursuri pare să fie evaluarea cunoștințelor elevilor la diferite discipline. De multe ori însă, în spatele acestor evaluări stau interesele de ordin financiar sau de ordin profesional ale cadrelor didactice. Pe de-o parte, elevii sunt nevoiți să plătească o taxă pentru a putea participa la aceste concursuri, iar pe de altă parte, rezultatele bune obținute de elevi cresc cota profesorilor și impli-cit, îi ajută în cariera didactică.
Copiii spun că părinții plătesc între 10 și 20 de lei pentru ca ei să poată concura. Åi cadrele didactice recunosc faptul că participarea la concurs costă. „Unele concursuri sunt mai ieftine altele mai scumpe, costă între 10 și 20 de lei. Pentru părinți nu contează suma. Dacă copiii vor, se înscriu”, a precizat Elena Lepădatu, învățător la Åcoala ,,Ion Basgan” din Focșani.
Diplomele, mândria oricărui participant
În ciuda taxelor ce le condiționează participarea la aceste concursuri, elevii spun că nu pot rezista tentației, iar cu sprijinul financiar al părinților, participă la cât mai multe cu putință. Copiii sunt ferm convinși că aceste concursuri îi vor ajuta să înțeleagă mai bine materia și le vor dezvolta spiritul competițional. Ba chiar sunt tentați de diplomele pe care le pot obține, cu care se pot mândri în fața părinților și a colegilor. „Am dorit să particip la concurs și îmi plac întrecerile, de aceea am participat. Subiectele au fost destul de grele, dar m-am pregătit mult, făcând probleme acasă și cu doamna la școală. Mă bucur că am luat premiul I și mă voi duce în tabără la vară”, a mărturisit Robert Hazaparu, elev în clasa a III-a.
Entuziasmată de premiul obținut la ultimul concurs la care a participat, este și Gabriela Porumb, care spune că cel mai mare câștig este experiența acumulată. „Ne antrenează mințile și ne ajută pe viitor să nu mai avem emoții. Am mai participat la concursuri unde chiar dacă nu am obținut premii am rămas cu experiența”, a spus Gabriela Porumb, elevă în clasa a III-a la Åcoala „Åtefan cel Mare” din Focșani.
Chiar dacă sunt percepute taxe de participare, unii reprezentanți ai ISJ consideră concursurile ca fiind utile. „Profesorii au avantaje indirecte. La momentul când au copii premianți, evident că prin mass-media se mediatizează. Mai beneficiază și la gradații de merit de unele facilități. Dar cel mai mult atârnă olimpiadele, ele sunt cel mai bine cotate. Acolo sunt selectați cei mai buni elevi și sunt mult mai dificile subiectele. Concursuri precum Cangurul, Lumina Math sunt concursuri de masă. Un elev mediu la etapa locală poate participa, ca să se verifice”, a declarat Daniela Sîrghie, inspector școlar de specialitate.
Copii sănătoși sau cu diplome în sertar
Din păcate însă, elevii, mai ales cei din clasele primare, sunt suprasolicitați, crede inspectorul pentru învățământ primar Lina Vlăsceanu, care este de părere că subiectele, în multe cazuri, sunt concepute peste puterea de asimilare a copiilor. Vina nu aparține doar organizatorilor, care văd aceste concursuri ca pe o sursă sigură de suplimentare a veniturilor, ci și părinților, care uneori îi obligă pe copii să concureze. „Sunt foarte multe concursuri care depășesc cu mult limita. Ar trebui ca acele edituri, organizații, ONG-uri să încheie parteneriate cu Inspectoratul Åcolar și apoi cu școala, să știm și noi unde are loc un concurs, în ce școală și când. În momentul de față, sunt organizate concursuri în școli fără ca cei din Inspectoratul Åcolar să știe. Åi părinții sunt vinovați, că întreabă mereu de concursuri și doresc să îi trimită pe copii la mai multe competiții, neținând cont de copilăria lor. Copilul nu trebuie forțat”, consideră inspectorul Lina Vlăsceanu.
Oficialul ISJ insistă ca părinții să nu-și oblige copiii să participe la tot felul de concursuri. „Aceste concursuri au mai multe etape. Este vorba de efortul pe care îl depune copilul, dar și de banii pe care îi scot părinții din buzunar pentru plata acestora. Nimic nu este gratuit. Plus că nu știu dacă copiii au nevoie de toate aceste concursuri. Se exagerează la clasele primare cu aceste concursuri. Nu știu ce vor părinții, copii sănătoși sau cu diplome în sertar”, se întreabă Lina Vlăsceanu.
Concursuri noi pentru elevi
Chiar dacă unii susțin că multe dintre concursuri sunt inutile, diverși organizatori s-au grăbit să anunțe că vor fi testări în plus. În acest an școlar a fost introdusă, de exemplu, Olimpiada Internațională de Lingvistică. Competiția este organizată de Facultatea de Litere din București, combinând logica lingvistică și logica matematică. Elevii pot opta să susțină teza în limba engleză sau română la etapa internațională. Primii trei clasați pe județ vor beneficia de pregătire cu profesori universitari la București, înainte de a participa la etapa internațională. Etapa județeană va avea loc în martie.
„Lectura ca abilitate pentru viață” este o altă noutate în domeniul concursurilor. Etapa națională se va desfășura în mai, la Bistrița. Concursul se adresează elevilor de clasele V-XII care provin din unități de învățământ ce au optat pentru acest opțional.
Concursul „Universul cunoașterii prin lectură” este destinat învățământului gimnazial din mediul rural. Va debuta cu etapa locală pe 23 martie, etapa pe județ fiind planificată să se desfășoare pe 27 aprilie. Etapa națională se va desfășura la Galați, pe 1 și 2 iunie.
Există însă și alte concursuri care sunt organizate pe diferite discipline și categorii de elevi. Concursurile de matematică, limbi străine, limba română sau informatică sunt cele mai populare în rândul elevilor.
Lista cu elevii care au obținut premii la concursul Lumina Math se găsește AICI