Aproximativ 400 de bărbați din Negrilești plătesc o contribuție anuală de 120 lei fiecare din care sunt plătite salariile a doi paznici de noapte care să patruleze în comună și să asigure paza proprietăților. Este vorba despre bărbații care, potrivit legii, ar trebui să asigure prin rotație acest serviciu, dar mulți dintre ei sunt plecați din țară.
Primarul comunei, Ion Văsuianu, spune că angajările în sistemul bugetar sunt blocate, iar patru persoane care lucrează în serviciile publice sunt plătite fie din contribuțiile cetățenilor, fie din veniturile realizate la bugetul local. Este vorba despre doi paznici de noapte și de câte o persoană la sistemul de alimentare cu apă și la pășune. „În 2011, Prefectura ne-a dat în judecată însă am câștigat în instanță pentru că posturile nu sunt bugetate de la stat. Deși noi avem 17 posturi avem doar 10 plătite de la bugetul de stat și ne încadrăm în plafon”, a afirmat primarul Văsuianu.
Edilul a explicat că pentru a fi asigurată paza în comună, legea prevede ca oamenii să facă acest serviciu prin rotație. Însă paza nu poate fi asigurată decât de către oameni școlarizați în acest sens, lucru imposibil de realizat la Negrilești. Aici sunt în evidențe aproximativ 400 de bărbați care, teoretic, ar trebui să asigure paza prin rotație, dar majoritatea acestora sunt plecați din localitate la muncă în străinătate și ar trebui să plătească o amendă de cinci sute de lei pentru că nu au asigurat paza atunci când le-ar veni rândul. „S-a ajuns la această soluție de a plăti o contribuție de 120 lei anual. Noi am școlarizat două persoane care întrunesc toate condițiile legale pentru a asigura paza”, a afirmat primarul Văsuianu.
Blocarea posturilor din administrația locală a fost discutată, ieri, la Prefectură. La întâlnire au fost prezenți primarii din Negrilești, Å¢ifești, reprezentantul Direcției Generale a Finanțelor Publice, Gabriel Păvăloaia, juriști din cadrul Instituției Prefectului.
Reprezentanții Prefecturii au arătat că potrivit Ordonanței de Urgență 63 din 2012, administrațiile locale și județene sunt obligate să-și dimensioneze cheltuielile de personal și numărul de angajați din subordine. „Potrivit Ordonanței, prefecții au obligația să transmită, anual, autorităților locale numărul maxim de posturi stabilit în funcție de standardele de cost elaborate de Guvern. În comunele Negrilești și Å¢ifești există o situație specială, în sensul că aceste două comune au o hotărâre judecătorească ce le permite să aibă un număr mai mare de posturi prevăzut în organigramă decât cel stabilit de OUG. În acest moment la cele două UAT-uri nu sunt angajate mai multe persoane decât numărul maxim aprobat de lege, diferența de posturi fiind blocate, conform prevederilor legale în vigoare”, se arată într-un comunicat al Prefecturii.
Singura problemă ridicată a fost cea a finanțării salariilor pentru persoanele respective deoarece Guvernul Boc a uitat să prevadă în OUG 63/2010 ca administrațiile locale să poată asigura finanțarea din fonduri proprii pentru personalul suplimentar de care are nevoie o primărie. S-a ajuns în situația absurdă ca acele contribuții plătite de cetățeni să fie considerate ca fiind venituri locale ce trebuie virate la bugetul general consolidat. „Acele contribuții nu sunt venituri ale primăriei. Oamenii plătesc pentru pază, iar dacă nu mai au pază, nu mai plătesc acei bani”, a precizat primarul Văsuianu.