Luc Ferry, fost ministru al Educației Naționale în Franța, a atacat raportul publicat în această săptămână de deputatul Cedric Villani, reprezentant al formațiunii politice La Republique En Marche (LREM), referitor la nivelul cunoștințelor de matematică în rândul elevilor francezi. Invitat în platoul unei emisiuni TV, fostul ministru a spus că „în viața cotidiană, matematica nu folosește la absolut nimic”, informează site-ul boursorama.com.
Invitat joi, 15 februarie, în platoul unei emisiuni a postului LCI, fostul ministru a făcut următoarea declarație: „În viața cotidiană, matematica nu folosește la absolut nimic. Nu am folosit niciodată, nici măcar pentru 30 de secunde, ceea ce am învățat în timpul orelor de matematică”. Luc Ferry a condus Ministerul Tineretului, Educației și Cercetării între 2002 și 2004, în timpul președinției lui Jacques Chirac.
Matematică și sex
Cedric Villani, căruia Guvernul francez i-a încredințat misiunea de a elabora o reformă a felului în care este predată matematica, pentru a-i reconcilia pe elevii francezi cu această disciplină deloc populară, nu a ratat ocazia de a îi răspunde lui Luc Ferry. „Nu rezultatul matematic îți folosește în viața de zi cu zi, ci demersul întreprins”, a declarat acest deputat de Essonne, vineri, tot la postul LCI. În plus, politicianul francez nu a ezitat să compare matematica cu actul sexual: „Plăcerea de a descoperi matematica durează mai mult decât plăcerea sexuală. Este ceva pe care poți să îl experimentezi foarte devreme, iar faptul că începi să înțelegi (matematica, n.r.) vine cu o străfulgerare și aduce plăcerea de a vedea toate argumentele care se leagă între ele”.
Pentru a îmbunătăți cunoștințele de matematică ale elevilor francezi, considerate „catastrofale”, Cedric Villani propune mai ales stimularea procesului de formare profesională a învățătorilor, cursuri de manipulare a unor obiecte de către copii aflați la vârste fragede și folosirea unor metode experimentale care și-au dovedit eficiența în străinătate. Acest raport, publicat luni, cuprinde 21 de măsuri pentru ameliorarea cunoștințelor de matematică ale elevilor francezi, pentru a-i face să iubească această disciplină, care „ocupă într-adevăr un loc special în parcursul școlar”.
Această disciplină neiubită de elevi a devenit materia regină pentru a accede la cele mai bune școli din Franța, iar „greutatea ei simbolică depășește cu mult însemnătatea ei reală”. Același raport notează că această „dominație” exercită „un sentiment de autodepreciere foarte răspândit atât la elevi, cât și la adulți” și că încă de la vârsta de șapte ani „elevii francezi se declară deja nuli în matematică”.