Colegiul Național „Al. I. Cuza” din Focșani este singura unitate de învățământ din județ care dispune de propria stație de seismologie. Asta înseamnă că elevii acestei unități de învățământ sunt primii alertați la producerea unui cutremur, în același timp cu specialiștii de la stația seismologică din Vrâncioaia. Acest aparat este foarte util și pentru că elevii de clasa a XI-a învață la orele de fizică noțiuni pe care le pot observa foarte ușor la stația seismologică. „Acest proiect inițiat are un efect de educație a elevilor, iar în partea a doua și a populației asupra riscului producerii unui cutremur, ce înseamnă un cutremur, cum să ne ferim și în general o educație seismologică. Un om educat va ști cum să se comporte în cazul unui cutremur. Va învăța despre parametrii unui cutremur, va învăța despre gradul, despre energia ce se dezvoltă iar în funcție de acestea, efectele cutremurelor”, a precizat profesoara Emilia Poll, coordonatoarea acestui proiect la nivel județean.
Proiectul se desfășoară pe mai multe etape. Inițial a fost faza de pregătire, iar acum este faza de implementare. Urmează faza de diseminare, experiențe de formare și conștientizare a riscului, și seminarii. La începutul lunii noiembrie va avea loc faza de diseminare, când elevii de la Colegiul Național ,,Al. I. Cuza” Focșani vor primi materiale și cărți după care să lucreze. Ei vor putea determina epicentrul, parametrii cutremurului și undele acestuia. Prin măsurarea acestor parametri se pot determina adâncimea și epicentrul seismului. Toate informațiile vor fi transmise de la elevi către părinți. Colegiul Național ,,Al. I. Cuza” din Focșani a fost dotat cu stația de seismologie în cadrul proiectului „Rețeaua Seismică Educațională din România – ROEDUSEIS”.
Elevii sub bănci, profesorii în tocul ușii
Nu doar elevii Colegiului Național ,,Al. I. Cuza” din Focșani sunt instruiți și pregătiți în caz de cutremur. Simulări s-au făcut atât în licee, cât și în școlile generale și primare. „Copiii știu cum trebuie să procedeze. Am făcut și o simulare pentru cutremur. Când aud soneria prelung sau îi anunțăm noi, se ridică de pe scaun și se așează sub mese cu mâinile deasupra capului, iar cadrele didactice se așează în tocul ușii. Copiii nu trebuie să țipe și nici să iasă pe scări. Când cutremurul s-a oprit copiii ies organizat după un traseu bine stabilit”, ne-a spus Ionelia Baciu cadru didactic al Școlii „Anghel Saligny” .
„În cazul unui cutremur știu că trebuie să mă bag sub bancă sau sub tocul ușii. Așteptăm să se termine cutremurul și apoi ieșim în curtea școlii. S-a făcut o simulare și am procedat exact așa cum v-am spus”, ne-a declarat Roxana Călin, elevă în clasa a IX-a B la Colegiul Tehnic ,,Valeriu D. Cotea” din Focșani.