Și în această iarnă, facturile la încălzire au dat palpitații unor abonați la ENET, mai ales celor care au rămas „pe baricadele” încălzirii centralizate, într-o mare de centrale individuale de apartament pe gaze. Așa se face că proprietarii care au rămas singurii consumatori ENET dintr-un bloc, de cele mai multe ori pentru că nu și-au permis să își monteze centrale, cum au făcut restul vecinilor, s-au confruntat cu facturi astronomice pentru încălzire. Explicația este simplă: toată căldura care intră în bloc, până la apartamentul celui sau celor puțini care au rămas branșați, trebuie plătită integral de aceștia.
Într-o astfel de situație, anormală, se află și Veronica Miron, o pensionară în vârstă de 80 de ani, care locuiește singură într-un apartament de două camere, situat la etajul doi, dintr-un bloc de pe Strada Aleea Florilor de la Gară. Femeia, care este bolnavă, a primit o factură la încălzire de la ENET pentru luna decembrie de era să îi stea inima: 1.257 lei. Asta în condițiile în care pensia din care își duce zilele este de 1.000 lei. Valoarea mare a facturii este explicată prin faptul că, în scara în care locuiește, tanti Veronica a rămas singura persoană care are încălzire de la sistemul centralizat, ceilalți vecini montându-și centrale individuale pe gaze. Pentru că a rămas „stăpână” pe rețeaua de termoficare a blocului, pensionara plătește un preț pe măsură.
Femeii i-a venit rău când a văzut factura. „Am căutat în cutia poștală și când am văzut factura am crezut că este o greșeală. Am luat cuponul de pensie și am văzut că factura e mai mare decât pensia mea. Mi-a venit rău. Cinci zile nu am putut să dorm, am băut numai ceai și apă. Eu sunt operată, la cap, și nu am voie să mă supăr, dar nu am putut să nu mă îmbolnăvesc când am văzut cât am de plătit. Mie ce să mai îmi rămână, pentru mâncare, medicamente?”, ne-a spus, cu o voce sfârșită, bătrâna. Dacă în lunile trecute facturile au fost de circa 500-600 lei, acum valoarea a fost dublă, fapt care i-a pus pe gânduri și pe membrii familiei femeii, care se gândesc serios ca de la vară se o debranșeze pe bătrânică de la încălzire, după ce aceasta a renunțat deja și la apa caldă și acum are boiler. „Iarna trecută nu au venit facturi așa de mari, dar acum, în decembrie, ne-am speriat, nu este normal așa ceva. Este inadmisibil ca pentru un apartament cu două camere și la o temperatură medie lunară de -1 grad Celsius să fie emisă o factură cu o asemenea sumă astronomică. Este incorect și ilegal ca toate pierderile să fie facturate și trecute pe factura mamei mele. Nu cred că la un apartament cu două camere se pot factura aproape 6 gigacalorii”, spune, revoltat, și fiul ei, Ion Miron, care ne-a sesizat acest caz. Tot el afirmă că, potrivit Legii nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, încălzirea pentru spațiile comune trebuie să fie facturată pentru toate apartamentele, într-o proporție cuprinsă între 10% și 30%. În acest caz, singurul spații comune pot fi considerate subsolul și țevile de încălzire care trec prin apartamentele de la parter și etajul întâi, până la apartamentul femeii.
Condamnați să plătească toată energia termică ce intră în bloc
Reprezentanții ENET deplâng astfel de situații, dar spun că toată căldura care intră în bloc se facturează singurilor abonați care au rămas la sistemul centralizat, deși aceasta este o anomalie. În ceea ce privește împărțirea consumului de căldură pentru părțile comune și celor care sunt debranșați și au centrale individuale, această regulă se poate aplica doar acolo unde sunt montate repartitoare. Unde nu sunt, cum este cazul de față, nu există o prevedere legală prin care cei care au centrale pot fi obligați să contribuie pentru subsol, ne-a declarat Cristina Gavrilă, purtătorul de cuvânt al SC ENET SA.
Astfel de situații au apărut odată cu debranșările în masă de la ENET, victime fiind proprietarii care au rămas branșați la sistemul centralizat, pentru că sunt obligați să plătească toată energia termică ce intră în bloc. Reprezentanții societății de termoficare spun că nu s-ar fi ajuns la astfel de cazuri dacă toți consumatorii dintr-un condominiu ar fi folosit același sistem de încălzire. „Doamnei i s-a facturat consumul înregistrat de gigacalorimetrul de la subsol, fiind singurul consumator. Se consumă o anumită cantitate de energie pentru ca agentul termic să ajungă la apartamentul și caloriferul dânsei. Nu trebuia să se ajungă la situația de a rămâne un singur client al ENET în tot blocul. Acum nu se mai permit debranșări acolo unde nu sunt debranșări anterioare. Într-o scară în care sunt toți la ENET, nu se mai pot debranșa. Dacă optau toți locatarii pentru un singur sistem de încălzire nu se mai ajungea la astfel de anomalii. În blocurile unde toți locatarii sunt abonați la ENET facturile sunt suportabile”, ne-a explicat Cristina Gavrilă, purtătorul de cuvânt al SC ENET SA. Pentru că ENET nu facturează încălzirea părților comune, teoretic, această sarcină cade în sarcina asociației de proprietari, dar pentru că administratorii nu vor să își pună în cap pe ceilalți locatari, majoritari, acceptă tacit această situație.
Pentru că este în minoritate și facturile sunt împovărătoare, soluția ar fi ca femeia să se debranșeze și să opteze pentru alt sistem de încălzire sau să închidă caloriferele din casă sau chiar robinetul de la subsol, pentru a plăti mai puțin.
700 lei încălzirea pentru o garsonieră
O situație similară se înregistrează și în blocul nr. 37 de pe Strada 1 Decembrie, unde un locatar, Nică Brânzoi, care stă într-o garsonieră, spune că i-au venit facturi enorme, 700 lei pentru încălzire și 80 lei la apă caldă. Vecina sa, Maria Spălățelu, trebuie să plătească pentru încălzirea apartamentului de două camere 1.500 lei pentru luna decembrie. Cei doi plătesc facturi individuale la ENET, după cum ne-au confirmat reprezentanții societății, iar facturile astronomice sunt cauzate de aceeași situație: în blocul cu pricina, de șase etaje, au rămas branșate la ENET doar patru locuințe, două apartamente cu două camere și două garsoniere, între care se împarte consumul înregistrat de gigacalorimetru. Cei doi vecini spun că și la apa caldă sunt încărcați la consum. „Mie mi-au venit 9 metri de apă caldă, pentru două persoane, dacă în mod normal consumul este de 2-3 metri cubi. Și la încălzire factura este enormă. Administratorul este de vină pentru că a încărcat facturile. Am fost la OPC, la ENET, la Primărie, pentru a lămuri această situație”, ne-a spus și Nică Brânzoi. Acesta dă vina pe administratorul de la Asociația de locatari nr. 177 pentru că îi vin facturile încărcate. Administratorul Stan Stănilă spune că acuzațiile sunt o răzbunare personală a locatarului, pentru că a trecut-o pe soția acestuia la întreținere. „Eu nu îi calculez nimic la încălzire, pentru că are facturarea la individual, la ENET. Le vin facturi mari pentru că au rămas puțini, doar patru, la sistemul centralizat și trebuie să plătească tot ce intră în bloc. Ei plătesc ce li se citește de la ENET pe gigacalorimetru și se împarte la patru familii. Eu nu citesc nici apometrele, fiecare le citește și îmi aduce consumul, dacă mi-a zis 2 metri, eu 2 metri i-am trecut. La mine, la asociație, nu plătește decât gazul, energia electrică și liftul, femeia de serviciu și cheltuielile de administrație. Dânsul vrea să se răzbune pe mine, pentru că am trecut-o pe nevastă-sa, cu care locuiește acolo, la întreținere, după ce mai mulți vecini de-ai dânsului mi-au semnalat acest lucru”, ne-a spus administratorul Stan Stănilă, de pe Strada 1 Decembrie.
Răspunsul celor de la ENET în cazul facturării unei cantități mai mari de apă caldă decât cea consumată, înregistrată de apometre, este că suma consumurilor înregistrate de apometre și transmise spre facturare, de regulă, nu corespunde cu citirea din gigacalorimetru. Diferența se repartizează tuturor consumatorilor, în funcție de consumul fiecăruia.