Ediția: Marți 18 martie 2025 Nr. 6837
Ediția: Marți 18 martie 2025 Nr. 6837

Noile preferințe ale tinerilor remodelează piața vinului (analiză)

          Industria vinului va cunoaște un an dificil, având în vedere o serie de factori, printre care se află ‘potențialul’ război tarifar, însă generația tânără și noile preferințe ale acesteia vor forța piața să se reinventeze, ceea ce ar asigura redresarea după o perioadă de declin, susține Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România. Potrivit unei analize remise luni AGERPRES, consumul de vin a înregistrat un declin constant la nivel mondial în ultimii ani, ceea ce a forțat industria să se adapteze. Vinurile organice, opțiunile non-alcoolice și cele de calitate superioară cunosc acum o cerere tot mai mare, pe măsură ce consumatorii pun tot mai mult accent pe crearea și menținerea unui stil de viață sănătos. Conform unui raport al Organizației Internaționale a Viei și Vinului, se estimează că producția mondială a scăzut cu aproximativ 2% anul trecut, atingând cel mai redus nivel din 1961.

          Modificările climatice și fenomenele meteorologice nefavorabile au jucat un rol important în această scădere, în special în Franța, unde scăderea a fost atât de importantă, încât a fost descrisă ca fiind cea care a ‘influențat substanțial oferta mondială de vin’, spune analistul XTB. De asemenea, se observă că, în ultima perioadă, noua generație încearcă în mod activ să consume mai puțin alcool. Băuturile precum coniacul și whisky-ul sunt încă rezervate pentru ocazii speciale, iar băuturile precum vinul și berea, care erau adeseori consumate zilnic, sunt preferate tot mai puțin. În acest context, industria caută noi metode pentru a-și face produsele mai interesante. Astfel, atribute precum natural, organic, cu intervenție redusă, vinuri ‘artizanale’ devin tot mai populare, subliniază analistul citat.

          Potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare de piață Horizon, dimensiunea pieței vinului organic va înregistra o rată de creștere anuală compusă de 10,3% între 2024 și 2030, Europa generând cele mai mari venituri. Evoluția vine în contextul în care experții speră o revenire a industriei vinurilor fine, după o scădere cu 11% a prețurilor în 2024. Specialiștii spun că datele demografice ale cumpărătorilor de vinuri fine se schimbă, baby boomerii (născuți între 1946 și 1964) ‘părăsind’ categoria de public țintă, în timp ce generațiile mai tinere încep să se implice, mai arată Radu Puiu.

          Un alt trend observat în rândul consumatorilor este că ei sunt dispuși să cheltuiască mai mult pe o sticlă bună de vin, accentul fiind pus pe calitate și nu pe cantitate. Un alt aspect observat este interesul în creștere pentru sticle mai mici, deoarece oamenii nu mai tind să consume întreaga sticlă de vin într-o singură seară. La rândul lor, generațiile tinere contribuie la creșterea pentru alt produs al industriei: vinurile cu conținut scăzut sau fără alcool. Generația Z, reprezentativă pentru cei născuți între 1996 și 2012, constituie 45% dintre consumatorii de vin și, într-un contrast puternic cu părinții lor, menționează bunăstarea drept motor al comportamentului lor. (…)

Sursa foto: Pixabay – https://www.pexels.com/ro-ro/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?