Primarul municipiului Focșani, Cristi Valentin Misăilă, acuză, într-o postare pe pagina sa de Facebook, o „clauză abuzivă și nelegală în contractele firmelor din Focșani cu operatorul de salubritate Polaris M Holding”:
„Solicit operatorului de salubritate SC Polaris M Holding să elimine o clauză abuzivă și nelegală introdusă în contractele cu utilizatorii non-casnici din Municipiul Focșani prin care îi obligă pe aceștia să achite servicii de salubritate de la 1 ianuarie 2025, independent de data semnării contractului.
În calitate de Primar al Municipiului Focșani sunt împotriva introducerii acestei clauze abuzive și cer Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) „Vrancea Curată” să verifice această situație semnalată de mai mulți agenți economici din Municipiul Focșani. Pe bună dreptate, aceștia au reclamat că în contractele transmise de către noul operator de salubritate este introdusă această clauză suplimentară pe care o consideră nelegală și abuzivă.
Această clauză este introdusă la articolul 27 din contractele de salubritate emise după data de 1 februarie 2025. Dacă în forma inițială a contractului erau doar 30 de articole, agenții economici care au semnat contracte după 1 februarie au constatat că sunt 31 de articole în documentul primit, fiind introdusă suplimentar clauza de la articolul 27.
Atrag atenția reprezentanților SC Polaris M Holding că aceasta este o clauză suplimentară care nu respectă modelul Contractului de prestări servicii de salubritate pentru utilizatorii non-casnici, așa cum a fost aprobat de către ADI „Vrancea Curată”. Iar orice modificare a contractului nu trebuie realizată unilateral de către operatorul de salubritate.
Operatorul de salubritate nu poate impune plata retroactivă a serviciului de colectare a deșeurilor dacă utilizatorul non-casnic, fie că vorbim de un agent economic sau o instituție publică, nu a semnat un contract și nu a convenit condițiile în care este prestat acest serviciu. Este principiul clar al neretroactivității contractelor prevăzut de Codul Civil pe care ar trebui să îl cunoască orice jurist.
Reamintesc faptul că aceste contracte, atât cu persoanele fizice dar și cu utilizatorii non-casnici, trebuiau realizate în perioada de mobilizare, până la 31 decembrie 2024, înainte ca noul operator să înceapă colectarea deșeurilor din Municipiul Focșani”.

Pe de altă parte, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ”Vrancea Curată” a transmis următorul comunicat de presă:
„În urma sesizării în ședința Adunării Generale a Acționarilor a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară ”Vrancea Curată” a unor situații create prin inserarea în contractele dintre Operatorul de salubritate Polaris M Holding SA și beneficiarii persoane juridice a unei clauze privind modalitatea de facturare și plată retroactivă (începând cu 1 ianuarie 2025), a contravalorii serviciilor de salubrizare prestate anterior datei încheierii contractelor de salubrizare, dar și în contextul comunicării publice făcută de domnul Cristi Valentim Misăilă, Primar al Municipiului Focșani, în legătură cu situația expusă, facem următoarele precizări:
A.D.I ”Vrancea Curata” este o asociație formată din cele 73 de localități din județul Vrancea plus Consiliul județean, constituită cu acordul expres al acestora, în scopul asigurării serviciului public de colectare, transport și depozitare a deșeurilor de pe raza județului Vrancea. A.D.I. ”Vrancea Curată” are un aparat tehnic angajat care NU participă la adoptarea hotărârilor luate de către primarii localităților membre, dar care este obligat să pună în aplicare deciziile pe care localitățile, prin primari, le iau cu privire la managementul deșeurilor. Subliniem că aparatul tehnic al asociației nu are competența de a decide sau acționa decât în limitele stabilite de membri asociației, adică primarii localităților din județul Vrancea, organ colectiv din care și Mun. Focșani face parte.
Astfel, în scopul contractării operatorului care să colecteze deșeurile, localitățile membre ale asociatiei “Vrancea Curata” au decis să demareze procedura de licitație publică (inclusiv Municipiul Focșani conform HCL nr. 486/14.12.2023), aprobând in consecință documentatia pentru scoaterea la licitatie a 5 Loturi – conform împărțirii judetului.
Documentele licitației (Caietul de sarcini, regulile de prestare ale serviciului de salubrizare, condițiile pe care operatorul trebuie să le îndeplinească pentru a putea presta serviciul, regulamentul de salubrizare etc) au fost întocmite de un consultant independent pe baza informațiilor și solicitărilor făcute de fiecare UAT, inclusiv de catre Mun. Focsani, potrivit nevoilor individuale.
Toate aceste documente au urmat procedura legală de transparență, au fost puse în dezbatere publică și ulterior aprobate de fiecare consiliu local din județul Vrancea (inclusiv de Consiliul Local Focșani care a aprobat această documentație prin HCL nr. 486/14.2023).
Comisia de licitație publică care a decis operatorul nu a fost constituită din personalul angajat al asociației, ci din 3 reprezentanti stabiliți de primarii localităților si anume: reprezentantul primarului Municipiului Focșani, reprezentantul Asociației Comunelor – filiala Vrancea și reprezentantul Consiliului Județean (în calitate de Beneficiar care implementează în relația cu Uniunea Europeană proiectul SMID).
Membrii comisiei de licitație, funcționari publici cu experiență în derularea procedurilor de licitație publică, s-au aflat în permanentă relație cu primarii care i-au numit și au beneficiat de suportul unui consultant pe tot parcursul procesului de atribuire. La licitația publică, a fost depusă o singură ofertă pentru prestarea serviciului de colectare și transport, numai pentru Lotul I (din care fac parte 28 de UAT uri, între care și Municipiul Focșani), ofertă care a fost declarată conformă, contractul fiind atribuit în conformitate cu prevederile legale, fără a exista contestații cu privire la procedură.
După încheierea contractului, în forma existentă in documentația de atribuire, a urmat perioada de mobilizare în care, atât operatorul cât și fiecare dintre UAT-uri au avut de îndeplinit o serie de proceduri (asigurarea infrastructurii de colectare prin asigurarea recipientelor, stabilirea locurilor de amplasare a pubelelor, asigurarea infrastructurii de transport prin stabilirea de comun acord a graficului și rutelor de colectare, încheierea contractelor cu utilizatorii etc). Atributul primarilor este acela de a aproba ”modelul” de contract cu clauzele minimale și adecvate pentru instituirea unui mecanism conform pentru prestarea serviciului.
Modelul contractului cu utilizatorii casnici și non-casnici s-a aprobat in AGA (repezentanții localităților membre) a ADI ”Vrancea Curată” în data de 27 noiembrie 2024, dată la care s-a comunicat operatorului selecționat, modelul care urmează a fi utilizat la încheierea contractelor.
Data începerii prestării efective a serviciului de salubrizare a fost decisă tot de către membri ADI ”Vrancea Curată”, pentru 01 ianuarie 2025, dată de la care operatorul POLARIS M.HOLDING SRL a început colectarea și transportul deșeurilor din cele 28 de UAT uri aferente Zonei 1, inclusiv municipiul Focsani.
Așa cum rezultă din interpretarea coroborată a art. 2 , alin.4, pt. 13, art. 29, alin.2, lita), art. 30 alin.1 si alin.2, art. 33, alin.1 lit. b) si alin.3, art. 51, alin1, alin.2, alin.4, art. 52, alin.6, art. 54 alin.4, art. 55 alin.2, art. 62, alin. 1, lit.c si alin.3 din Legea nr. 101/2006 cu prevederile art. 2 lit.j, art.3 alin.2, art. 7 alin.1, lit.c) si d) , alin.2 lit. a) art. 9, art. 29 alin.11 lit. l) si art.36, alin. 3 lit. c) si alin 5, art. 41 alin 1 si alin.2 si alin.4 lit.c), art. 42 alin 1, lit. a), alin.2, alin. 5, alin.6 ind.1, art. 43 alin.2, lit d) si art. 47 lit. d) din Legea nr. 51/2006, obligațiile legate de încheierea contractelor de salubrizare revin utilizatorilor, operatorului fiindu-i stabilită ca sarcină contractuală și legală punerea la dispoziția utilizatorilor a infrastructurii necesare încheierii tuturor contractelor de salubrizare în perioada de mobilizare.
Autoritățile publice locale au obligația, potrivit prevederilor legale mai sus menționate, de a institui măsuri administrative (taxe speciale, amenzi contravenționale), care să descurajeze refuzul de încheiere a contractelor de salubrizare, întrucât cantitățile rezultate prin diferența dintre cantitatea contractată și cea cea depozitată se facturează de către operator primăriilor.
Având în vedere toate aceste precizări, este de neînțeles cum domnul Cristi Misaila, primarul municipiului Focsani, își declară nemulțumirea și suspiciunea referitor la o procedura de licitație la care a avut un membru desemnat în mod expres și pentru care a aprobat toata documentația. Reamintim că dl. primar Cristi Misăilă a decis, alături de ceilalți membri ai Lotului 1 Focșani, ca operatorul să înceapă colectarea deșeurilor (inclusiv in municipiului Focsani), incepând cu data de 1 ianuarie 2025, serviciul fiind prestat în consecință, cu această dată.
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ”Vrancea Curată” stă la dispoziția oricărei persoane interesate cu amănunte legate de modalitatea de derulare a Contractului de delegare, existând o disponibilitate totală pentru colaborarea interinstituțională și o comunicare publică eficientă, în folosul utilizatorilor și operatorilor serviciului public de salubrizare din județul Vrancea”.
COMUNICAT DE PRESĂ, Polaris M Holding SRL:
Polaris M Holding SRL răspunde afirmațiilor care nu au nicio legătură cu normele legale și/sau contractuale precum și interesul legitim al beneficiarilor serviciilor de salubritate.
1. Se susține în spațiul public faptul că Polaris M Holding SRL ar fi inserat o clauză ”abuzivă și nelegală”, prin care s-a reglementat situația de fapt în ceea ce privește prestarea serviciilor de salubritate începând cu data de 01.01.2025 și corelativ plata acestora de la același moment.
2. Se solicită eliminarea ”clauzei abuzive și nelegale prin care utilizatorii non casnici sunt obligați să achite serviciile de salubritate de la 01.01.2025, independent de data semnării contractului”. Este evident că o astfel de susținere nu poate avea ca scop decât comunicarea unor informații eronate care ar putea avea ca efect perturbarea derulării relațiilor contractuale dintre Polaris M Holding SRL și beneficiarii serviciilor de salubritate.
Astfel, Polaris M Holding SRL are asumată și obligația să perfecteze contracte cu toți utilizatorii casnici si non-casnici conform contractului de delegare de gestiune, atribuit in urma unei proceduri de licitație publice.
Pentru a nu mai exista confuzii în acest sens, redăm din Codul Civil, astfel: Contractul este acordul de voinţe dintre două sau mai multe persoane cu intenţia de a constitui, modifica sau stinge un raport juridic. Părţile sunt libere să încheie orice contracte şi să determine conţinutul acestora, în limitele impuse de lege, de ordinea publică şi de bunele moravuri. Părţile trebuie să acţioneze cu bună-credinţă atât la negocierea şi încheierea contractului, cât şi pe tot timpul executării sale.(unde este buna credință exprimată în condițiile în care s-au prestat serviciile și printr-o susținere publică se încearcă instigarea beneficiarilor să obțină o îmbogațire fară justă cauză în detrimentul Polaris M Holding SRL?). Ele nu pot înlătura sau limita această obligaţie. Este comutativ contractul în care, la momentul încheierii sale, existenţa drepturilor şi obligaţiilor părţilor este certă, iar întinderea acestora este determinată sau determinabilă. Contractul-cadru este acordul prin care părţile convin să negocieze, să încheie sau să menţină raporturi contractuale ale căror elemente esenţiale sunt determinate de acesta.
Modalitatea de executare a contractului-cadru, în special termenul şi volumul prestaţiilor, precum şi, dacă este cazul, preţul acestora sunt precizate prin convenţii ulterioare. Voinţa de a contracta poate fi exprimată verbal sau în scris. Voinţa poate fi manifestată şi printr-un comportament care, potrivit legii, convenţiei părţilor, practicilor statornicite între acestea sau uzanţelor, nu lasă nicio îndoială asupra intenţiei de a produce efectele juridice corespunzătoare (niciun utilizator nu are posibilitatea sa perfecteze contracte cu un alt operator si în același sens Polaris M Holding SRL, este obligat și a prestat serviciile, de la data de 01.01.2025. Ca atare niciun utilizator nu poate invoca ca nu a beneficiat de servicii pentru a justifica refuzul la plată in raport cu data perfectării in scris a contractului de prestari servicii).
Contractul valabil încheiat are putere de lege între părţile contractante. Contractul valabil încheiat obligă nu numai la ceea ce este expres stipulat, dar şi la toate urmările pe care practicile statornicite între părţi, uzanţele, legea sau echitatea le dau contractului, după natura lui.
3.Pentru a aprecia că o clauză contractuală este nelegală si abuzivă sunt necesare cunoștințe juridice solide, de o mai mare atenție asupra termenilor si consecințelor juridice. În ipoteza în care există agenti economici din municipiul Focșani care apreciază că această reglementare în cadrul contractului a situației este una abuziva, fiecare dintre aceștia poate sa își exprime un punct de vedere si să analizam în mod punctual situația. Însă, concret tot acest ”război al formelor fără fond” nu o să ducă decât la afectarea situației beneficiarilor serviciilor de salubritate, dat fiind faptul că Polaris M Holding SRL fiind o societate comercială, este obligată să acționeze în instanța fiecare utilizator în favoarea căruia s-a prestat serviciul și nu s-a recuperat contravaloarea.
Ceea ce a propus Polaris M Holding SRL este o soluție în favoarea tuturor utilizatorilor, in contextul în care lipsa perfectării in forma scrisă a contractului cu fiecare beneficiar a atras exclusiv doar sustinerea din parte Polaris M Holding SRL a serviciului până la momentul asumarii contractului, dar nu se renunță la dreptul de a recupera toate costurile.
4. Cu clauza individualizată în cuprinsul contractului sau nu, obligatia de plată a beneficiarilor servicilor de salubritate incepând cu data de 01.01.2025 subzistă, fiind incidentă o răspundere contractuală sau delictuală, în funcție de cum au acceptat partenerii contractuali.
5. Aceste atrageri de răspundere nu pot să existe și nu vor fi acceptate de către Polaris M Holding SRL, existând presupunerea rezonabilă a faptului că nu se cunosc părtile contracului de delegare, clauzele acestuia si a normelor legale. În concret clauza invocată nu este circumscrisă unei modificari a unui contract cadru, oferind definitia din Codul Civil anterior pentru o mai facilă elucidare.
6. Am afirmat încă din primul moment faptul ca noi, Polaris M Holding SRL, astfel suntem profesioniști în domeniu si avem așteptarea legitimă a unui tratament corespunzător.
Informăm asupra faptului că nu există ”principiul neretroactivității contractelor prevăzut de Codul Civil”, reiterăm faptul ca orice persoana care lectureaza dispozitiile art.6 din Codul Civil privind aplicarea legii civile în timp, ar întelege ca principiul neretroactivității se referă la normele legale și nu la clauzele contractuale: Aplicarea în timp a legii civile (1)Legea civilă este aplicabilă cât timp este în vigoare. Aceasta nu are putere retroactivă.
In ipoteza in care fiecare partener contractual in mod individual, ca de aceia s-a solicitat aceasta modalitate de reglementare a relatiei contractuale, refuză să semneze contractul în modalitatea propusa de către Polaris M Holding SRL si isi asuma faptul că recuperarea contravalorii serviciilor deja prestate, se va realiza prin intermediul instantei de judecată, nu exista niciun impediment să reglementăm conform solicitării partenerilor noștri contractuali.
Astfel, doar beneficiarul serviciului de salubritate isi poate asuma drepturi si obligatii.
7. Menționăm că deși nu ne-au fost puse la dispoziție conform contractului de delegare, nici in momentul de față, punctele în care să amplasăm recipientele destinate colectării deșeurilor, Polaris M Holding SRL a început colectare de la 01.01.2025, nu a condiționat prestarea serviciului de existența contractelor, a celorlalte obligații neîndeplinite prevăzute în contract și în continuare vom presta un serviciu de calitate, chiar dacă mai sunt câteva neconcordanțe și vom respecta condițiile asumate, dar avem aceleași așteptări și de la partenerii contractuali.
În concret, Polaris M Holding SRL ar fi avut posibilitatea fie sa nu presteze serviciul decât în limita condițiilor îndeplinite de către unitatea administrativ teritorială sau să solicite susținerea activității până la momentul realizarii tuturor obligațiilor, dar nu numai că nu a procedat astfel ci a susținut toată activitatea si costurile.
Apreciem că Polaris M Holding SRL a actionat cu toată buna credință posibilă pentru stabilirea bazelor unor relații instituționale conexe serviciului de salubritate asumat cu utilizatorii casnici și non casnici la nivelul municipiului Focsani și nu numai, in limitele legale și prerogativele instituționale pentru fiecare in parte, însă în concret se conturează că răspunsul primit este circumscris abuzului de drept-Niciun drept nu poate fi exercitat în scopul de a vătăma sau păgubi pe altul ori într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe.(art.15 Cod Civil)
Pentru toate aspectele mentionate anterior, rugăm în mod respectuos factorii de conducere ai unitatii administrative teritoriale a municipiului Focșani, să nu amplifice un război cu o societate privată, care a participat la o licitație publică și adjudecat un contract de delegare in acord cu normele legale. O astfel de situație, în final nu va genera decât efecte negative în raport cu beneficiarii serviciilor de salubritate, care contrar susținerilor publice lansate pe o pagina de internet, sunt oameni/parteneri contractuali de bună credință și nu s-au manifestat in acest sens, desi fireste ca aveau posibilitatea de alegere si asumare conform celor ce reflectă realitatea fiecaruia dintre aceștia.