Ediția: Joi 13 februarie 2025 Nr. 6814
Ediția: Joi 13 februarie 2025 Nr. 6814

Focșani. Taxa de iluminat public, suspendată de instanță. Ce spune Primăria

„Viitorul” taxei de iluminat public instituită la începutul acestui an în municipiul reședință de județ este incert. Tribunalul Vrancea s-a pronunțat ieri cu privire la solicitarea de suspendare a actului administrativ care stă la baza instituirii acestei taxe, respectiv o hotărâre a Consiliului Local Focșani.

Pe scurt, decizia instanței a fost explicată – conform motivării de pe rejust.ro, prin aceea că, „în cauza de faţă, soluţia suspendării actului administrativ până la soluţionarea definitivă se circumscrie noţiunii de protecţie provizorie corespunzătoare ce se recomandă pentru protejarea contribuabililor”.

Acțiunea a fost introdusă la finele lunii trecute de un fost angajat al Primăriei Focșani, fost șef al Serviciului Taxe și Impozite, care a solicitat anularea hotărârii micului legislativ focșănean. Până la anulare însă, s-a discutat despre suspendarea hotărârii, instanța luând decizia de a admite cererea: „Dispune suspendarea HCL 501/2024 în ce priveşte taxa specială de iluminat public stradal instituită prin Regulamentul privind aplicarea şi administrarea taxei speciale de iluminat public stradal din Anexa 12 a hotărârii până la soluţionarea definitivă a cauzei. Termen pentru continuarea judecăţii pe fond la 18 martie 2025. Executorie de drept. Cu recurs, în 5 zile de la comunicare”.

După cum apare pe rejust.ro, fostul angajat al primăriei „a arătat că taxa a fost stabilită nelegal prin raportare la valoarea impozabilă a clădirilor, devenind astfel o suprataxă pe proprietate cu caracter discreţionar. Astfel, taxa are în vedere valoarea de impozitare a clădirilor pentru o parte din cetăţeni, pentru chiriaşii ANL este o taxă fixă de 204 lei pe an, iar acest tratament inegal duce la idee de inechitate şi la încălcarea principiilor fiscalităţii. Mai mult, dacă se are în vedere faptul că cheltuielile cu iluminatul public includ şi cheltuielile cu semnalizarea rutieră şi unii cetăţeni nu au mijloace de transport, taxa nu poate fi considerată echitabilă”.

Critici erau aduse și prin prisma penalităților percepute în caz de neplată a taxei, reclamantul considerând că „paguba iminentă este clară întrucât prejudiciul produs cetăţenilor prin încasarea sumei reprezentând taxă de iluminat stabilită nelegal este unul previzibil”.

În apărare, s-a susținut că municipalitatea nu a făcut altceva decât să respecte o decizie a Curții de Conturi, „prin care s-a solicitat autorităţilor locale să identifice resursele necesare pentru acoperirea cheltuielilor cu iluminatul public”.

Acestea fiind susținerile, instanța a arătat că „taxa de iluminat public nu poate fi (…) percepută decât de la beneficiarii serviciului (…). Or, din prevederile Regulamentului rezultă că persoanele fizice sunt obligate la taxă, indiferent dacă beneficiază sau nu de serviciu, dacă locuiesc sau nu în municipiul Focșani, fiind relevant dacă au în proprietate o clădire în acest oraş. (…)  În discuţie nu este o sarcină fiscală echitabilă, iar calcularea taxei la valoarea de impozitare a clădirii nu poate fi apreciată decât ca un impozit suplimentar pe proprietate cum corect a remarcat reclamantul. (…) se constată că există suficiente motive care să genereze îndoieli asupra legalităţii taxei şi a compatibilităţii acesteia cu principiile fiscalităţii”.

Hotărârea la care se face referire a fost adoptată în CL Focșani și privește stabilirea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzilor aplicabile în anul fiscal 2025.

Mai precis, conform anexei în discuție, „taxa specială de iluminat public stradal pentru persoane fizice care dețin în proprietate imobile (clădiri), pe teritoriul Municipiului Focșani, indiferent dacă au sau nu domiciliul sau reședința pe raza Municipiului Focșani” este de „0,03% la valoarea de impozitare a imobilului (clădire), pentru fiecare imobil detinut în proprietate”.

Totodată, „taxa specială de iluminat public stradal pentru persoane juridice (operatori economici, asociații non profit altele decât asociațiile de proprietari/ locatari) care au sediul sau punctul de lucru sau care desfășoară activități pe raza Municipiului Focșani” este de „0,03% la valoarea de impozitare a imobilului (clădire), pentru fiecare imobil deținut în proprietate

Și conform aceleiași anexe, „taxa specială de iluminat public stradal pentru chiriaşii aflați în locuințele din fondul locativ de stat și locuințele destinate tinerilor” este de „204 lei/ an pentru toți chiriașii dintr-un singur imobil, respectiv 17,00 lei/ lună cu scadență pe data de 25 ale lunii”.

Aceasta în condițiile în care luni, 10 februarie, primarul Cristi Valentin Misăilă anunța că a cerut „Președintelui Senatului, Ilie Bolojan și Prim ministrului Marcel Ciolacu anularea prevederilor din legea 230/2006 prin care autoritățile publice locale sunt obligate să impună o taxă de iluminat”.

Am făcut această solicitare la întâlnirea organizată de către Olguța Vasilescu, în calitate de Președinte al AMR, întâlnire care a avut ca scop tocmai modificarea legilor serviciilor comunitare de utilități publice. Am adus în discuție taxa de iluminat din municipiul Focșani, impusă prin act de control de către Curtea de Conturi și care a creat atât de multe discuții și nemulțumiri în rândul cetățenilor. Consider că legea trebuie modificată în așa fel încât să fie lăsată la latitudinea autorității locale decizia introducerii unei astfel de taxe și nu să fie impusă de o altă instituție, cum s-a întâmplat în cazul Municipiului Focșani. Am încredere că Președintele AMR, primarul Olguța Vasilescu va susține cu tărie acest demers, împreună cu președintele ANRSC, Ionel Tescaru”, explica primarul.

Primăria Municipiului Focșani: Precizări despre taxa specială de iluminat public stradal

          Într-o postare pe pagina de facebook, Primăria Municipiului Focșani a precizat că „va aplica hotărârea Tribunalului Vrancea, așa cum a făcut și în cazul sentinței civile 90 din 8 martie 2024 a Curții de Apel Galați prin care a fost menținută Decizia Camerei de Conturi Vrancea prin care AM FOST OBLIGAȚI SĂ instituim taxa specială care acoperă doar cheltuielile de mentenanță a iluminatului public stradal, deci nu și costurile cu iluminatul”.

          De asemenea, Primăria Focșani face precizarea „că decizia magistraților Tribunalului Vrancea doar suspendă și nu anulează aplicarea taxei speciale de iluminat public stradal, până la judecarea pe fond a acestei cauze. În toată această perioadă, Primarul Cristi Valentin Misăilă va continua să facă demersurile necesare la Guvernul României și Parlamentul României în vederea eliminării prevederilor legale care obligă autoritățile locale să instituie o astfel de taxă!”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?