Unii primari vrânceni susțin că Garda de Mediu amendează UAT-urile pe motiv că nu și-au îndeplinit ținta de reciclare a deșeurilor menajere, în condițiile în care serviciul de salubrizare a fost delegat către firme specializate care trebuie să se ocupe de aceste aspecte. Edilii vrânceni arată că cei de la Garda de Mediu, atunci când dau amenzi, se prevalează de Art. 17, alin.(5) din OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor, care face referire la administrațiile locale în condițiile în care colectarea selectivă sau de orice tip nu se mai află în sarcina primăriilor dacă au externalizat acest serviciu.
Primăria Câmpineanca a fost amendată de două ori, în anii 2023 și 2024, cu câte 5 mii de lei pentru că nu și-a atins ținta de reciclare, fiind invocat deja de acum celebru articol Art. 17, alin.(5) din OUG 92/2021. Primarul Tudorel Ivan a declarat că Primăria Câmpineanca a fost amendată pe nedrept deoarece de 14 ani serviciul de salubrizare a fost delegat unei firme de specialitate. Acesta s-a declarat „dezamăgit total pentru o lege strâmbă“. Mai mult, Tudorel Ivan susține că această lege ar trebui modificată, iar acest articol invocat de cei de la Garda de Mediu să aibă un alt conținut care să respecte realitatea din teritoriu și să facă referire la cei care gestionează serviciul de salubritate.
„Sunt dezamăgit total de o lege strâmbă, făcută pe genunchi de oameni pe care noi îi trimitem în parlament și în guvernul României! UAT Câmpineanca a fost sancționată cu amendă doi ani la rând de Garda de Mediu deoarece nu și-a îndeplinit ținta de reciclare, deși are serviciul de salubrizare delegat din anul 2010. Cu ce este responsabilă primăria pentru că societatea de colectare a gunoiului, pentru care este plătită, nu și-a făcut treaba cum trebuie? E un articol din lege care trebuie să dispară și să nu mai fie nevoită primăria să plătească amenzi tocmai din banii noștri, ai tuturor! Nu-i corect și nici logic! Sperăm că noua firmă de colectare a gunoiului să gestioneze mai bine acest proiect și să nu mai fim nevoiți să achităm amenzi! De asemenea, și noi trebuie să fim responsabili și să reciclăm cum trebuie, să nu mai amestecăm deșeurile!“, a spus primarul Tudorel Ivan.
Situația este similară și în comuna Fitionești. Autoritățile locale au externalizat serviciul de colectare al gunoiului menajer dar inspectorii Gărzii de Mediu nu țin cont de acest lucru. Așa se face că Primăria Fitionești a fost amendată în 2023 cu 20 de mii de lei tot pentru nerespectarea țintei de reciclare și în baza aceluiași articol de lege. „Trebuie modificată OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor din mai multe motive. Ni se cere nouă, autorităților locale, reciclare de minim 50 la sută dar acest lucru nu mai este posibil deoarece am externalizat acest serviciu, iar colectarea și depozitarea gunoiului menajer este treaba firmei care a preluat acest serviciu. Cu toate că cei de la Garda de Mediu știu acest lucru, Primăria Fitionești a fost amendată în anul 2023 cu 20 de mii de lei pentru nerespectarea țintei de reciclare, iar pentru anul trecut am fost deja înștiințat că vom primi aceeași amendă. Am contestat în instanță amenda primită și așa vom face și cu celelalte deoarece sunt abuzive. Mai mult, Primăria Fitionești nu poate plăti o amendă pentru un serviciu care nu mai este în sarcina autorității locale“, a declarat primarul Iordache Cazacu.
Edilul șef din Fitionești a mai arătat că și dacă ar fi acest serviciu în subordinea primăriei, ținta de reciclare tot nu ar putea fi atinsă. „Sticla, peturile, ambalajele de aluminiu sunt reciclabile contra cost iar aceste obiecte sunt duse la tonomate de cetățeni de unde obțin bani pe ele, așadar, numai în acest caz nu s-ar putea atinge ținta de reciclare. Fierul vechi este dat societăților care se ocupă de colectare tot contra cost. De aceea susțin că această lege este una proastă iar ceea ce fac cei de la Garda de Mediu este un abuz. Și vreau să le adresez o întrebare: vor soluții la problemele de mediu și gestionarea deșeurilor sau au plan de amenzi ca pe vremea comuniștilor?“, a mai afirmat primarul comunei Fitionești, Iordache Cazacu.
Zilele trecute, Garda de Mediu Vrancea a avut o postare pe facebook „*În atenția autorităților administrației publice locale!*”: „În anul 2024, o bună parte a unităților administrative teritoriale din județul Vrancea, a înregistrat restanțe privind indeplinirea obligațiilor de mediu pe linia gestionării deșeurilor. Reamintim că în conformitate cu Art. 17, alin.(5) din OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor, “Autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, respectiv asociaţiile de dezvoltare intercomunitară ale acestora, după caz, au următoarele obligaţii:
a) să asigure colectarea separată cel puţin pentru deşeurile de hârtie,
metal, plastic şi sticlă, iar până la data de 1 ianuarie 2025 şi pentru textile din deşeurile municipale, să stabilească dacă gestionarea acestor deşeuri se face în cadrul unui singur contract de delegare a serviciului de salubrizare sau pe mai multe tipuri de materiale /contract/ contracte distincte pentru toate tipurile de
materiale/pe tip de material şi să organizeze atribuirea conform deciziei luate;
b) să atingă un nivel de pregătire pentru reutilizare şi reciclare de minimum 50% din masa totală generată, minim pentru deşeurile de hârtie, metal, plastic şi sticlă provenind din deşeurile menajere sau, după caz, din alte surse, în măsura în care aceste fluxuri de deşeuri sunt similare deşeurilor care provin din gospodării;
c) să atingă, până în anul 2025 un nivel minim de pregătire pentru reutilizare şi reciclarea deşeurilor municipale de 55% din masă;
d) să atingă, până în anul 2030 un nivel minim de pregătire pentru reutilizare şi reciclarea deşeurilor municipale de 60% din masă;
e) să atingă, până în anul 2035 un nivel minim de pregătire pentru reutilizare şi reciclarea deşeurilor municipale de 65% din masă;
m) să organizeze, să gestioneze şi să coordoneze activitatea de colectare a deşeurilor provenite de la lucrări pentru care nu este necesară emiterea unei autorizaţii de construire/desfiinţare potrivit art. 11 din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
n) să organizeze, să gestioneze şi să coordoneze activitatea de colectare
a deşeurilor provenite de la lucrări de construcţii abandonate pe teritoriul lor administrativ.”
În postarea menționată, semnată de comisarul șef Aurel Cristian, este atrasă „atenția tuturor responsabililor că nerepectarea obligațiilor mai sus menționate atrage sancțiuni cuprinse, după caz, între 20.000 și 100.000 lei”.