Biblioteca Școlii Gimnaziale „Anghel Saligny” din Focșani a găzduit la finele săptămânii trecute workshopul „Deschis pentru Incluziune”, coordonat de către experții invitați Angela Scagliusi și Mirela Bacita, profesori de sprijin, respectiv limbă engleză, la Institul A. Gramsci – J. M. Keynes din Prato, Italia.
În deschiderea lucrărilor, au luat cuvântul, alături de directorul școlii – profesorul Mircea Lazăr, inspectorul școlar general, profesoara Livia Silvia Marcu și inspectorul școlar general adjunct, profesoara Lauriana Ailincuței, reprezentați ai IȘJ Vrancea, directorul Casei Corpului Didactic, profesoara Gabriela Daniela Marchitan și, nu în ultimul rând, Ecaterina Găloiu, profesor itinerant la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Elena Doamna” Focșani.
Fiecare dintre aceștia a subliniat faptul că incluziunea este un imperativ al societății contemporane. De asemenea, au apreciat deschiderea Școlii Gimnaziale „Anghel Saligny” de a răspunde acestei provocări. De menționat este faptul că implementarea proiectului KA122 ERASMUS+ “DESCHIS PENTRU INCLUZIUNE” a avut un impact direct asupra întregii comunități școlare, cu precădere asupra perspectivei de abordarea a problematicii incluziunii copiilor cu cerințe educaționale speciale.
Coordonatorii proiectului, profesorii Elena – Ramona Grigoriu și Rodica Vucmanovici s-au bucurat, pe toată durata desfășurării acestuia, de sprijinul activ al unei numeroase echipe, susținută îndeaproape de către directorul Lazăr. Membrii echipei de implementare au participat la schimburi de experiență, ateliere de lucru și cursuri, în scopul de a disemina în rândul cadrelor didactice exemplele de bune practici aplicate în țări precum Italia, Spania și Portugalia.
În prima parte a atelierului de lucru, profesorii Angela Scagliusi și Mirela Băcița au facilitat auditoriului cunoașterea cadrului legal al sistemul educațional din Italia, respectiv modul în care susține incluziunea elevilor cu cerințe educaționale speciale, activitatea echipelor interdisciplinare în a aplica instrumentele și metodele de lucru utilizate pentru a sprijini dezvoltarea acestor elevi.
În cea de a doua parte, profesorul de sprijin Angela Scagliusi a prezentat exemple concrete ale lucrului cu elevii, materiale și strategii didactice care reușesc să mobilizeze atât elevii tipici, cât și pe cei atipici, astfel încât aceștia din urmă să-și valorifice potențialul existent.
În final, cadrele didactice prezente au fost antrenate în jocuri de rol, jocuri folosite de către echipa interdisciplinară din Italia pentru participarea elevilor atipici în studiul operei lui Dante Alighieri, „Divina Comedie”.
Studiile arată că discriminarea împotriva copiilor cu nevoi speciale se reduce atunci când incluziunea este corect implementată, așadar ne dorim să creăm un mediu școlar sigur, bazat pe sprijin reciproc și colaborare, au transmis organizatorii.